halukgta
05-09-2018, 00:26
Bu makalemde sizleri düþünmeye davet etmek istediðim konu, surelerin baþýnda besmeleyle yani, “Bismillahirrahmanirrahim” RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ADIYLA diye baþlamasýnýn nedenleri ve besmelenin ayrýca bir ayet olup olmadýðý konusu üzerine olacaktýr. Bunu hiç düþündünüz mü? Besmele bir ayet midir? Ayet deðilse, neden yalnýz surelerin basýnda vardýr? Acaba Kur’an da surelerin baþýnda geçen besmele, neden tek bir ayet yazarken ya da okunurken, besmele ile baþlanmaz. Sanýrým sizde bir an bu sorumdan sonra düþündünüz.
Bu konu mezheplerde tartýþma konusu ve farklý görüþler var. Tabi bu yazýmda farklý görüþleri zikretmek, örnek vermek yerine, sizleri bu konu üzerinde bizzat Kur’an merkezli düþünmenizi rica ediyorum. Dikkat etiyseniz besmele yani Rahman ve Rahim olan Allah ýn adýyla diye baþlayan bu cümle, Allah dan gelen bir bildirinin olduðunun, ilk sözleri olduðunu anlýyoruz. Þöyle de diyebiliriz. Yeni bir sure indiriliyor ve Cebrail yeni sureyi tebliðe baþlarken, bu sözlerim Allah katýndan gelen Rahman ve Rahim olan Allah ýn sözleridir diyor besmeleyle.
Þöyle bir soru gelebilir aklýnýza. Neden surenin baþýnda varda, diðer ayetleri tek tek okurken besmele yok. Çünkü surenin tamamý bir günde tek seferde inmedi. Ne kadar zamanda indiðine dair bir bilgide yok zaten. Bir sure diyelim 6 ayda indi, ama surenin ilk baþýnda besmele var. Bu düþünceden yola çýkarak þunu söyleyebiliriz. BESMELE ALLAH KATINDAN, CEBRAÝL TARAFINDAN YENÝ BÝR KONUYU (SUREYÝ)TEBLÝÐE BAÞLARKEN, TOPLUMUN DÝKKATÝNÝ ÇEKMEK, YENÝ BÝR KONUNUN AYETLERÝNÝN TEBLÝÐ EDÝLDÝÐÝNÝ ANLAMALARI ADINA, ADETA BÝR BAÞLIK NÝTELÝÐÝNDE VE CEBRAÝL BESMELEYLE ÞUNU SÖYLÜYOR ELÇÝSÝSNE VE ÝMAN EDENLERE. SÝZLERE RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN AYETLERÝNÝ ÝLETÝYORUM.
Bu konu sanýrým geleneksel Hanefi Ýslam anlayýþýnda da böyle algýlanmýþ olmalý ki, namaz kýlarken imam besmele okumadan ayete baþlar. Hatta rivayet hadislerde bile böyle geçer ve Peygamberimizin namazda ayetlerden önce besmele okumadýðý rivayet edilir. Elbette bu rivayet bizim için kanýt olamaz. Ben konunun genel toplumda nasýl anlaþýldýðýný anlatmaya çalýþýrken bu örneði verdim.
Diyanet Ýþleri Baþkanlýðýnýn sitesine, ya da birçok dini konularda yazýlar yazan sitelere baktýðýnýzda, bir ayeti ya da mealini yazmadan önce, besmeleyle baþlamadan yazýldýðýný görürsünüz, farklý uygulayanlarda var elbette. Tabi bazý kardeþlerimiz, farklý bilgilerle Ýslam ý anlamýþ olduklarýndan, buna itiraz ettiklerine þahit oluruz. Þunu da söylemek isterim. Elbette ayetleri tek tek yazarken de besmeleyle baþlayabilirsiniz, çünkü Allah ýn ayetini teblið ediyorsunuz. Anlatmaya çalýþtýðým, Allah ýn bu konuda bizleri baðlayýcý bir emri yok. Kur’an da verilen besmele örneði çok açýktýr. ZATEN BESMELE, BAÞLI BAÞINA BÝR AYETTÝR.
Bu konuda farklý bir tartýþma da, besmele bir ayet midir konusudur. Aslýnda bunu tartýþmanýn hiçbir anlamýnýn olmadýðýný düþünüyorum. Allah surelerin baþýnda, yeni bir konuya özellikle baþlarken besmeleyle baþlamýþsa, bu sözlere ayet midir deðil midir demenin bir anlamý yoktur. Besmele sonradan insanlar tarafýndan ilave edilmediðine göre, elbette bu cümlede bir ayettir ve bizlere anlatmaya çalýþtýðý çok önemli bilgi içermektedir. Bizlere düþen gereksiz tartýþýmlar yerine, besmelenin neden surenin baþýnda özellikle yer aldýðýný, anlamaya çalýþmak olmalýdýr. Ne yazýk ki bu konuda farklý düþünceler var ve besmelenin daha sonra Kur’an a, Peygamberimizin ilave ettiði dahi söylenmektedir. Lütfen unutmayalým, Allah ýn elçisi, Kur’an a bir kelime bile ekleme yetkisine sahip deðildir. Hatýrlatýrým Allah, Kur’an ý ben koruyorum diyor.
Ýlginçtir, Kur’an da yeni bir sure olarak ayrý zikredilen, TEVBE suresinin baþýnda, besmele yoktur. Bu konuda da her zaman olduðu gibi rivayetlerden yola çýkarak, birçok þey söylenmiþtir. Bizler onlarýn etkisinde kalmadan, konuyu Kur’an merkezli düþündüðümüzde, aslýnda TEVBE suresinin ayrý bir sure olmadýðý, bir önceki ENFAL suresinin devamý olduðu anlaþýlýyor. Ýki sureyi de okuduðunuzda, konularýn benzerliðini, hatta birbirini açýkladýðýný, tamamladýðýný fark edersiniz.
Bu konuda düþüncelerini söyleyen din âlimleri de genel olarak, bu düþüncede birleþmiþlerdir. Bunun dýþýnda baþka bir fikir yürütmek, ancak kendi düþüncelerimizi, Kur’an a söyletmek olur diye düþünüyorum. Allah ýn açýklamadýðý bir konuda farklý sözler söylemek, bizleri gerçeklerden uzaklaþtýracaktýr.
Gelelim günümüzde her konuda, iþe baþlarken ya da herhangi bir þeyi anlatýrken, besmeleyle mi baþlamalýyýz konusuna. Aslýnda bu soruya farklý þekillerde yaklaþanlarý, araþtýrmalarým sonucunda gördüm. Her düþünceye saygý duyarým. Bende düþüncemi söylerim elbette, ama Kur’an ýn apaçýk örneðini, gerçeðini de söyleyerek, kararý her Müslüman ýn kendisine býrakmak istiyorum.
Kur’an da yeni bir konuya, yani Sureye baþlarken, Cebrail özellikle surelerin tebliðine, bizzat sizlere teblið edeceðim ayetler, RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ADIYLA SÝZLERE TEBLÝÐDÝR, diye baþlýyorsa, besmelenin özü Allah ýn tebliðini bir bütün halinde yaparken, ya da Kur’an ý okurken söylememiz, Kur’an ýn bir emridir diyebiliriz.
Peki, konu ayetlerin tebliði, hatta din ile ilgili bir konu deðilse, normal yaþantýmýzda bir iþimize baþlýyorsak ne olacak. Bu durumda ayný Kur’an da olduðu gibi, birebir ayný sözlerle ayný düþünceyle, yani sanki Allah ýn ayetlerini teblið ediyormuþ, Allah ýn emrini aktarýyormuþ gibi, besmeleyle söze baþlamamýz ne kadar doðru olur. Konuyu daha iyi anlayabilmemiz için size Hz. Süleyman ýn, Sebe melikesi ne gönderdiði bir mektup örneðini vermek istiyorum. Bu ayette, besmeleyle baþlar ve bakýn neler söylenir.
Neml 30-31 : «Mektup Süleyman'dandýr, RAHMÂN VE RAHÎM OLAN ALLAH'IN ADIYLA (baþlamakta) dýr. « BANA BAÞ KALDIRMAYIN, TESLÝMÝYET GÖSTERÝP BANA GELÝN, diye (yazmaktadýr)». (Diyanet vakfý meali)
Peki, Hz. Süleyman bu mektubu ne için yazýyordu, nereye ve kime baþ kaldýrmayýn diyor, burasý önemli. Mektubu gönderdiði toplumu, tek bir ilah a iman etmeye davet ediyordu. Bunu önceki ayetlerden öðreniyoruz. Demek ki Hz. Süleyman, týpký Cebrail in ayetleri elçisine teblið ederken besmeleyle, yani bu teblið, Rahman ve Rahim olan Allah ýn sözleridir diye baþladýðý gibi, Hz. Süleyman da ayný mantýkla, düþünceyle baþka ilahlara, güneþe tapmayý býrakmalarýný, tapýlacak iman edilecek yalnýz Allah olduðunu teblið ediyor ve Allah ýn buyruklarýna baþ kaldýrmayýn, Allah a teslimiyetinizi gösterin emrini mektupta yazdýðý için, besmeleyle baþlýyor mektup. Çünkü dinde zorlama yoktur ve Hz. Süleyman hiçbir toplumu kiþisel olarak her hangi bir inanca zorla davet etme yetkisinde de deðildir. Teblið ve uyarý ALLAH IN UYARISIDIR.
Yine Kur’an dan konumuza açýklýk getirecek, Alak suresi 1. ayeti hatýrlatmak istiyorum. Bu ayet “YARATAN RABBÝN ADIYLA OKU” YANÝ ALLAH IN ADINA OKU, ALLAH ADINA ÇAÐRIDA BULUN, DAVET ET DÝYE BAÞLAR. Devamýnda da, Allah ýn ayetlerini teblið eder. Demek ki besmeleyle baþlamanýn asýl amacý anlatýlanlarýn, söylenenlerin ALLAH KATINDAN GELDÝÐÝNÝN BELÝRTÝLMESÝ ADINA SÖYLENDÝÐÝ, ÇOK AÇIK ANLAÞILIYOR.
Bizler ne yazýk ki besmele konusunu Kur’an dan deðil, farklý rivayet bilgilerden, beþeri fýkýh inancýndan aldýðýmýz bilgiler ýþýðýnda anladýðýmýz için, farklý anlamlar yükleyebiliyoruz. Ayeti yazmadan önce sorduðum soruya, tekrar dönelim. Peki, bizler herhangi bir iþe baþlarken, Allah ýn ismini anmayalým mý? Elbette bunu düþünmek ve söylemek aptallýk ve Kur’an bilmezlik olur. Bizler Kur’an ý anladýðýmýz dilden okumayýp, ayetlerin ne anlama geldiði konusunda da çok fazla düþünmediðimiz için, düþünmeden Arapçasýndan söyleyip, okuyup geçiyoruz.
Allah ýn adýný anmadan, elbette hiçbir iþe baþlamamalýyýz, hatta yarýn ya da daha sonra yapacaðýmýz bir iþ için bile, ben þu iþi yapacaðým, bu iþi yapacaðým diye bile kesin konuþmamalýyýz. Bunu yapmayýn diyen Kur’an dýr. Peki, bizler nasýl baþlamalýyýz, her iþimize baþlarken? Bunu Kur’an dan aldýðým bilgi ýþýðýnda anlatmak isterim. RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ÝZNÝYLE BAÞLARIM dememiz, çok daha doðru olur. Çünkü Allah Kehf 23–24. ayetlerinde, yapmayý planladýðýmýz iþler için bile Allah, bunu yarýn yapacaðým þeklinde söylemeyin diyor ve bakýn nasýl söylememizi istiyor.
ALLAH'IN DÝLEMESÝNE BAÐLAMADIKÇA HÝÇBÝR ÞEY ÝÇÝN «BUNU YARIN YAPACAÐIM» DEME. (Kehf 23–24)
Buradan da þunu açýkça anlýyoruz. Her iþimize baþlamadan önce, Allah ýn iznini almalý ve onu anarak yardým istemeli ve ALLAH IN ÝZNÝYLE DÝYE ÝÞE BAÞLAMALIYIZ. Tekrar etmek istiyorum, Kur’an da geçen besmele, Allah ýn emirlerini teblið ederken, teblið edilen ayetlerin, Allah ýn buyruðudur, ONUN ADINA SÖYLÜYORUM, anlamýnda kullanýlmýþtýr.” RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ADIYLA”
Örneðin Kurban keserken, surelerin baþýnda geçen besmeleyle, Kurban kesenleri görürüz. Yani Rahman ve Rahim olan Allah ýn adýyla diye kurban kesenler var. Hâlbuki Rahman sýfatý herkese acýyan, merhamet eden anlamýndadýr, ama bizler bu sözü hayvaný keserken de bazen kullanýyoruz. Besmele konusunu yanlýþ anladýðýmýz için. Hâlbuki Allah Hac suresi 34. ayetinde, Allah ýn rýzasýný kazanmak adýna kestiðimiz Kurbanlarý keserken, ALLAH IN ADINI ANIN DER BÝZLERE. Yani bu sözüyle, kurban kesecekseniz yalnýz Allah için kestiðinizi söyleyin emrini vermiþtir. Onun içindir ki Kurban keserken bizler, Allah için Kurbaný kestiðimizi mutlaka söylemeliyiz. Onun için Kurban keserken BÝSMÝLLAH ALLAHÜ EKBER DER VE KURBANI KESERÝZ. Ya da Kebir Allah diyebiliriz. Peki, neden bunu Türkçe söylemeyiz de, Arapça söyleriz. Tüm bu inançlar, geleneðin farkýnda olmadan üstümüzdeki baskýsýdýr. Hâlbuki Kurban keserken, ALLAH IM SENÝN RIZAN ÝÇÝN KURBAN KESÝYORUM, SEN YÜCESÝN ULUSUN. Dememiz çok daha güzel olmaz mý?
Dilerim cümlemiz, Allah ýn bizler için gönderdiði rehberi Kur’an ý anlayarak, düþünerek okuyan, batýldan ve hurafeden uzak Ýslam ý yaþayan, Allah ýn azýnlýk halis kullarý arasýnda oluruz.
Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK
KUR'AN A DAVET (Only the registered members can see the link)
HALUK GÜMÜŞTABAK/ KUR'AN A DAVET. (Only the registered members can see the link)
BATILDAN UZAK, İSLAMI YAŞAYABİLMEK. (Only the registered members can see the link)
Only the registered members can see the link
Only the registered members can see the link
Bu konu mezheplerde tartýþma konusu ve farklý görüþler var. Tabi bu yazýmda farklý görüþleri zikretmek, örnek vermek yerine, sizleri bu konu üzerinde bizzat Kur’an merkezli düþünmenizi rica ediyorum. Dikkat etiyseniz besmele yani Rahman ve Rahim olan Allah ýn adýyla diye baþlayan bu cümle, Allah dan gelen bir bildirinin olduðunun, ilk sözleri olduðunu anlýyoruz. Þöyle de diyebiliriz. Yeni bir sure indiriliyor ve Cebrail yeni sureyi tebliðe baþlarken, bu sözlerim Allah katýndan gelen Rahman ve Rahim olan Allah ýn sözleridir diyor besmeleyle.
Þöyle bir soru gelebilir aklýnýza. Neden surenin baþýnda varda, diðer ayetleri tek tek okurken besmele yok. Çünkü surenin tamamý bir günde tek seferde inmedi. Ne kadar zamanda indiðine dair bir bilgide yok zaten. Bir sure diyelim 6 ayda indi, ama surenin ilk baþýnda besmele var. Bu düþünceden yola çýkarak þunu söyleyebiliriz. BESMELE ALLAH KATINDAN, CEBRAÝL TARAFINDAN YENÝ BÝR KONUYU (SUREYÝ)TEBLÝÐE BAÞLARKEN, TOPLUMUN DÝKKATÝNÝ ÇEKMEK, YENÝ BÝR KONUNUN AYETLERÝNÝN TEBLÝÐ EDÝLDÝÐÝNÝ ANLAMALARI ADINA, ADETA BÝR BAÞLIK NÝTELÝÐÝNDE VE CEBRAÝL BESMELEYLE ÞUNU SÖYLÜYOR ELÇÝSÝSNE VE ÝMAN EDENLERE. SÝZLERE RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN AYETLERÝNÝ ÝLETÝYORUM.
Bu konu sanýrým geleneksel Hanefi Ýslam anlayýþýnda da böyle algýlanmýþ olmalý ki, namaz kýlarken imam besmele okumadan ayete baþlar. Hatta rivayet hadislerde bile böyle geçer ve Peygamberimizin namazda ayetlerden önce besmele okumadýðý rivayet edilir. Elbette bu rivayet bizim için kanýt olamaz. Ben konunun genel toplumda nasýl anlaþýldýðýný anlatmaya çalýþýrken bu örneði verdim.
Diyanet Ýþleri Baþkanlýðýnýn sitesine, ya da birçok dini konularda yazýlar yazan sitelere baktýðýnýzda, bir ayeti ya da mealini yazmadan önce, besmeleyle baþlamadan yazýldýðýný görürsünüz, farklý uygulayanlarda var elbette. Tabi bazý kardeþlerimiz, farklý bilgilerle Ýslam ý anlamýþ olduklarýndan, buna itiraz ettiklerine þahit oluruz. Þunu da söylemek isterim. Elbette ayetleri tek tek yazarken de besmeleyle baþlayabilirsiniz, çünkü Allah ýn ayetini teblið ediyorsunuz. Anlatmaya çalýþtýðým, Allah ýn bu konuda bizleri baðlayýcý bir emri yok. Kur’an da verilen besmele örneði çok açýktýr. ZATEN BESMELE, BAÞLI BAÞINA BÝR AYETTÝR.
Bu konuda farklý bir tartýþma da, besmele bir ayet midir konusudur. Aslýnda bunu tartýþmanýn hiçbir anlamýnýn olmadýðýný düþünüyorum. Allah surelerin baþýnda, yeni bir konuya özellikle baþlarken besmeleyle baþlamýþsa, bu sözlere ayet midir deðil midir demenin bir anlamý yoktur. Besmele sonradan insanlar tarafýndan ilave edilmediðine göre, elbette bu cümlede bir ayettir ve bizlere anlatmaya çalýþtýðý çok önemli bilgi içermektedir. Bizlere düþen gereksiz tartýþýmlar yerine, besmelenin neden surenin baþýnda özellikle yer aldýðýný, anlamaya çalýþmak olmalýdýr. Ne yazýk ki bu konuda farklý düþünceler var ve besmelenin daha sonra Kur’an a, Peygamberimizin ilave ettiði dahi söylenmektedir. Lütfen unutmayalým, Allah ýn elçisi, Kur’an a bir kelime bile ekleme yetkisine sahip deðildir. Hatýrlatýrým Allah, Kur’an ý ben koruyorum diyor.
Ýlginçtir, Kur’an da yeni bir sure olarak ayrý zikredilen, TEVBE suresinin baþýnda, besmele yoktur. Bu konuda da her zaman olduðu gibi rivayetlerden yola çýkarak, birçok þey söylenmiþtir. Bizler onlarýn etkisinde kalmadan, konuyu Kur’an merkezli düþündüðümüzde, aslýnda TEVBE suresinin ayrý bir sure olmadýðý, bir önceki ENFAL suresinin devamý olduðu anlaþýlýyor. Ýki sureyi de okuduðunuzda, konularýn benzerliðini, hatta birbirini açýkladýðýný, tamamladýðýný fark edersiniz.
Bu konuda düþüncelerini söyleyen din âlimleri de genel olarak, bu düþüncede birleþmiþlerdir. Bunun dýþýnda baþka bir fikir yürütmek, ancak kendi düþüncelerimizi, Kur’an a söyletmek olur diye düþünüyorum. Allah ýn açýklamadýðý bir konuda farklý sözler söylemek, bizleri gerçeklerden uzaklaþtýracaktýr.
Gelelim günümüzde her konuda, iþe baþlarken ya da herhangi bir þeyi anlatýrken, besmeleyle mi baþlamalýyýz konusuna. Aslýnda bu soruya farklý þekillerde yaklaþanlarý, araþtýrmalarým sonucunda gördüm. Her düþünceye saygý duyarým. Bende düþüncemi söylerim elbette, ama Kur’an ýn apaçýk örneðini, gerçeðini de söyleyerek, kararý her Müslüman ýn kendisine býrakmak istiyorum.
Kur’an da yeni bir konuya, yani Sureye baþlarken, Cebrail özellikle surelerin tebliðine, bizzat sizlere teblið edeceðim ayetler, RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ADIYLA SÝZLERE TEBLÝÐDÝR, diye baþlýyorsa, besmelenin özü Allah ýn tebliðini bir bütün halinde yaparken, ya da Kur’an ý okurken söylememiz, Kur’an ýn bir emridir diyebiliriz.
Peki, konu ayetlerin tebliði, hatta din ile ilgili bir konu deðilse, normal yaþantýmýzda bir iþimize baþlýyorsak ne olacak. Bu durumda ayný Kur’an da olduðu gibi, birebir ayný sözlerle ayný düþünceyle, yani sanki Allah ýn ayetlerini teblið ediyormuþ, Allah ýn emrini aktarýyormuþ gibi, besmeleyle söze baþlamamýz ne kadar doðru olur. Konuyu daha iyi anlayabilmemiz için size Hz. Süleyman ýn, Sebe melikesi ne gönderdiði bir mektup örneðini vermek istiyorum. Bu ayette, besmeleyle baþlar ve bakýn neler söylenir.
Neml 30-31 : «Mektup Süleyman'dandýr, RAHMÂN VE RAHÎM OLAN ALLAH'IN ADIYLA (baþlamakta) dýr. « BANA BAÞ KALDIRMAYIN, TESLÝMÝYET GÖSTERÝP BANA GELÝN, diye (yazmaktadýr)». (Diyanet vakfý meali)
Peki, Hz. Süleyman bu mektubu ne için yazýyordu, nereye ve kime baþ kaldýrmayýn diyor, burasý önemli. Mektubu gönderdiði toplumu, tek bir ilah a iman etmeye davet ediyordu. Bunu önceki ayetlerden öðreniyoruz. Demek ki Hz. Süleyman, týpký Cebrail in ayetleri elçisine teblið ederken besmeleyle, yani bu teblið, Rahman ve Rahim olan Allah ýn sözleridir diye baþladýðý gibi, Hz. Süleyman da ayný mantýkla, düþünceyle baþka ilahlara, güneþe tapmayý býrakmalarýný, tapýlacak iman edilecek yalnýz Allah olduðunu teblið ediyor ve Allah ýn buyruklarýna baþ kaldýrmayýn, Allah a teslimiyetinizi gösterin emrini mektupta yazdýðý için, besmeleyle baþlýyor mektup. Çünkü dinde zorlama yoktur ve Hz. Süleyman hiçbir toplumu kiþisel olarak her hangi bir inanca zorla davet etme yetkisinde de deðildir. Teblið ve uyarý ALLAH IN UYARISIDIR.
Yine Kur’an dan konumuza açýklýk getirecek, Alak suresi 1. ayeti hatýrlatmak istiyorum. Bu ayet “YARATAN RABBÝN ADIYLA OKU” YANÝ ALLAH IN ADINA OKU, ALLAH ADINA ÇAÐRIDA BULUN, DAVET ET DÝYE BAÞLAR. Devamýnda da, Allah ýn ayetlerini teblið eder. Demek ki besmeleyle baþlamanýn asýl amacý anlatýlanlarýn, söylenenlerin ALLAH KATINDAN GELDÝÐÝNÝN BELÝRTÝLMESÝ ADINA SÖYLENDÝÐÝ, ÇOK AÇIK ANLAÞILIYOR.
Bizler ne yazýk ki besmele konusunu Kur’an dan deðil, farklý rivayet bilgilerden, beþeri fýkýh inancýndan aldýðýmýz bilgiler ýþýðýnda anladýðýmýz için, farklý anlamlar yükleyebiliyoruz. Ayeti yazmadan önce sorduðum soruya, tekrar dönelim. Peki, bizler herhangi bir iþe baþlarken, Allah ýn ismini anmayalým mý? Elbette bunu düþünmek ve söylemek aptallýk ve Kur’an bilmezlik olur. Bizler Kur’an ý anladýðýmýz dilden okumayýp, ayetlerin ne anlama geldiði konusunda da çok fazla düþünmediðimiz için, düþünmeden Arapçasýndan söyleyip, okuyup geçiyoruz.
Allah ýn adýný anmadan, elbette hiçbir iþe baþlamamalýyýz, hatta yarýn ya da daha sonra yapacaðýmýz bir iþ için bile, ben þu iþi yapacaðým, bu iþi yapacaðým diye bile kesin konuþmamalýyýz. Bunu yapmayýn diyen Kur’an dýr. Peki, bizler nasýl baþlamalýyýz, her iþimize baþlarken? Bunu Kur’an dan aldýðým bilgi ýþýðýnda anlatmak isterim. RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ÝZNÝYLE BAÞLARIM dememiz, çok daha doðru olur. Çünkü Allah Kehf 23–24. ayetlerinde, yapmayý planladýðýmýz iþler için bile Allah, bunu yarýn yapacaðým þeklinde söylemeyin diyor ve bakýn nasýl söylememizi istiyor.
ALLAH'IN DÝLEMESÝNE BAÐLAMADIKÇA HÝÇBÝR ÞEY ÝÇÝN «BUNU YARIN YAPACAÐIM» DEME. (Kehf 23–24)
Buradan da þunu açýkça anlýyoruz. Her iþimize baþlamadan önce, Allah ýn iznini almalý ve onu anarak yardým istemeli ve ALLAH IN ÝZNÝYLE DÝYE ÝÞE BAÞLAMALIYIZ. Tekrar etmek istiyorum, Kur’an da geçen besmele, Allah ýn emirlerini teblið ederken, teblið edilen ayetlerin, Allah ýn buyruðudur, ONUN ADINA SÖYLÜYORUM, anlamýnda kullanýlmýþtýr.” RAHMAN VE RAHÝM OLAN ALLAH IN ADIYLA”
Örneðin Kurban keserken, surelerin baþýnda geçen besmeleyle, Kurban kesenleri görürüz. Yani Rahman ve Rahim olan Allah ýn adýyla diye kurban kesenler var. Hâlbuki Rahman sýfatý herkese acýyan, merhamet eden anlamýndadýr, ama bizler bu sözü hayvaný keserken de bazen kullanýyoruz. Besmele konusunu yanlýþ anladýðýmýz için. Hâlbuki Allah Hac suresi 34. ayetinde, Allah ýn rýzasýný kazanmak adýna kestiðimiz Kurbanlarý keserken, ALLAH IN ADINI ANIN DER BÝZLERE. Yani bu sözüyle, kurban kesecekseniz yalnýz Allah için kestiðinizi söyleyin emrini vermiþtir. Onun içindir ki Kurban keserken bizler, Allah için Kurbaný kestiðimizi mutlaka söylemeliyiz. Onun için Kurban keserken BÝSMÝLLAH ALLAHÜ EKBER DER VE KURBANI KESERÝZ. Ya da Kebir Allah diyebiliriz. Peki, neden bunu Türkçe söylemeyiz de, Arapça söyleriz. Tüm bu inançlar, geleneðin farkýnda olmadan üstümüzdeki baskýsýdýr. Hâlbuki Kurban keserken, ALLAH IM SENÝN RIZAN ÝÇÝN KURBAN KESÝYORUM, SEN YÜCESÝN ULUSUN. Dememiz çok daha güzel olmaz mý?
Dilerim cümlemiz, Allah ýn bizler için gönderdiði rehberi Kur’an ý anlayarak, düþünerek okuyan, batýldan ve hurafeden uzak Ýslam ý yaþayan, Allah ýn azýnlýk halis kullarý arasýnda oluruz.
Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK
KUR'AN A DAVET (Only the registered members can see the link)
HALUK GÜMÜŞTABAK/ KUR'AN A DAVET. (Only the registered members can see the link)
BATILDAN UZAK, İSLAMI YAŞAYABİLMEK. (Only the registered members can see the link)
Only the registered members can see the link
Only the registered members can see the link