halukgta
19-01-2019, 19:00
Bu makalemin konusu, Yasin suresi 69. ayet olacaktýr. Allah ayetlerinde özellikle öyle dikkat çekici kelimeler kullanýyor ki, ancak düþünebilen, aklýný kullanan ayette dikkat çekilenleri anlayabiliyor. Tabi bir Müslüman, Kur’an ý herkes anlayamaz diyor ve buna inanýyorsa, böyle bir insan zaten aklýný devre dýþý býrakmýþ, körü körüne inancýný yaþýyor demektir ki, böyle insanlarýn, nasýl büyük bir tehlikede olduðunu, kendilerinin fark etmeleri mümkün deðildir. Önce ayeti yazalým, daha sonrada üzerinde birlikte düþünelim.
Yasin 69: Biz elçimize þiir öðretmedik. ZATEN ONA YARAÞMAZDI DA. O kitap, ancak Allah'tan gelmiþ BÝR ÖÐÜT VE APAÇIK BÝR KUR'ÂN'DIR.
Ayetin ilk cümlesinde Allah, biz elçimize þiir öðretmedik diyor. Peki, neden söylüyor olabilir sizce bu sözü? Þiir kötü bir þey mi de bunu söylüyor Allah? Çünkü devamýnda, zaten elçimize bu yakýþmazdý diye de özellikle belirtiyor, açýklama yapýyor. Önce bu sözler üzerinde düþünelim. Þiir elbette kötü bir þey deðil, hatta edebiyatta çok önemli bir yer tutar. Ama Ýslam ý anlatýrken, demek ki bu yöntemi kullanmanýn doðru olmadýðý, özellikle vurgulanýyor. Bu konuyu daha iyi anlayabilmemiz için þiir nedir, özellikleri nelerdir gelin isterseniz önce ona bakalým.
Þiir duygu, hayal ve düþüncelerin coþkulu bir dille, bir düzene baðlý olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mýsralar içinde aktarýlmasýdýr. Edebiyat türlerinin en eskisi þiirdir. Þiirin ne olduðunu anlatmaya çalýþan ünlü þairler þiiri þöyle tarif ederler. "ÞÝÝR, SÖZCÜKLERLE GÜZEL ÞEKÝLLER KURMA SANATIDIR." “NESRE ÇEVRÝLMESÝ MÜMKÜN OLMAYAN NAZIM ' diye tanýmlayanlarda vardýr. “
Bu söylenenlere baktýðýmýzda, hiç kimsenin itiraz etmeyeceði özellikleri görürüz þiirde. Þiirin çok önemli özelliðinin, insanda coþku uyandýrýp, duygularýna hitap etmesi aslýnda en önemli özelliðidir. Bu durumda Allah ayetinde, neden biz elçimize þiir öðretmedik, ona da zaten þiir yaraþmazdý diyor olabilir? Aslýnda bu gerçeði anlayamadýysak, bizleri din adýna duygularýmýzla aldatanlarý da asla fark edemeyiz. Demek ki iyi bir þair kötü bir düþünceyi, güzel sözlerle süsleyerek, duygularýmýza hitap ederek, topluma bu yöntemle iyi ve güzel diye kabul ettirebilir.
Konuyu daha detaylý anlamaya çalýþalým. Ayetin sonunda, aslýnda bu konuya açýklýk getiriyor Allah ve diyor ki; “ALLAH'TAN GELMÝÞ BÝR ÖÐÜT VE APAÇIK BÝR KUR'ÂN'DIR.” Bu açýklama aslýnda çok önemli. Þiir de duygu ve hayal âlemi çok baskýn bir þekilde kullanýlýr. DEMEK KÝ KUR’AN AYETLERÝ HAYAL ÂLEMÝNDEN UZAK, GERÇEKLERDEN BAHSEDÝYOR, AKLA HÝTAP EDÝYOR, SÜSLÜ SÖZLERE ÝHTÝYACI YOK. Þiirin özelliðini tarif eden þair, aslýnda tek baþýna bu konuya açýklýk getiriyor ve ne diyordu hatýrlayalým. “NESRE ÇEVRÝLMESÝ MÜMKÜN OLMAYAN NAZIM.” Demek ki þiirde öyle konular iþleniyor ki, bazen akýl devre dýþý bile kalabiliyor. Kelimelerle izah edilemeyebiliyor. Hemen konumuzdan örnek verelim. Kur’an þiir olmadýðýna göre, nasýl bir yazýdýr? Elbette nesir yani düz yazý. NESÝR YAZININ EN ÖNEMLÝ ÖZELLÝÐÝ, EN KÜÇÜK BÝRÝMÝ, TEK BAÞINA BÝR ANLAM ÝFADE ETMESÝDÝR.
Nesirde amaç, düþünceleri ya da verilmek istenen bilgiyi, doðru ve açýk bir biçimde anlatmaktýr. Bilimsel ve bilgi aktaran kitaplar nesir yani düz yazýdýr, akla hitap eder yani BÝLGÝ VERÝR. Nesir yazýda bir yargý, bir eylem, hüküm açýk bir þekilde anlatýlýr. Nesir kelime anlamý olarak YAYMA, DAÐITMA anlamýndadýr. Allah elçisine özellikle þiir öðretmedik derken, onun söyledikleri herkes tarafýndan anlaþýlabilecek apaçýk sözlerdir diyor. Onun için Allah þiir ona yaraþmazdý demesinin nedeni, þiirde amaç karþýnýzdaki kiþinin duygularýna hitap ederek, onu etkileyerek istediðiniz tarafa yönlendirmektir. ALLAH ELÇÝMÝN, BÖYLE BÝR ÞEYE ÝHTÝYACI YOKTUR, ÇÜNKÜ KUR’AN EÞÝ BENZERÝ OLMAYAN BÝR NURDUR, KULLARIMIN GÖNÜL GÖZÜNÜ AÇAN BÝR IÞIKTIR DÝYOR.
Sanýrým Allah Yasin suresi 69. ayetinde, neden elçimize þiir öðretmedik dediði, çok daha iyi anlaþýlmýþtýr. Bu ayetten de anlaþýlýyor ki, Kur’an da Allah kullarýna, herkesin anlayacaðý þekilde, çok açýk hükümlerini bildiriyor ve düþünmemizi istiyor bizlerden. Bizler Kur’an ý amacýndan saptýrarak, bir makam eþliðinde adeta þiir okur gibi öyle bir okuyoruz ki, okuduðumuzun ne anlama geldiðini anlamadýðýmýz halde duygulanýyoruz, hatta gözlerimizden yaþlar geliyor. Bunlarý yaparak, toplumu aldatan zalimleri unutmadýk. Bu yönteme baþvuran din tacirlerinin, bizleri aldatmasýný istemiyorsak, Kur’an ý duygularýmýza hitap edecek þekliyle deðil, ALLAH IN BÝZLERE ÖNERDÝÐÝ GÝBÝ, anlayarak ve düþünerek okumanýn yolunu seçmeliyiz. Duygular her zaman bizleri doðruya götürmeyebilir. Bizleri hakka götürecek aklýmýzdýr, lütfen unutmayalým. Onun için Allah akla, düþünmeye çok fazla önem vermiþtir Kur’an da. Hatta Kur’an, aklýný kullanmayanlarý, hiç de iyi bir son beklemediði örneðini vermiþtir.
Ýslam toplumu olarak, ne yazýk ki duygularýmýzla bizleri aldatýlýyorlar. Tasavvuf da bu yöntem çok güzel kullanýlýr ve halk istedikleri gibi yönlendirilir. Ýslam dini tasavvufa izin vermez. Çünkü tasavvuf bir dergâhta þeyhin emrine girerek, Ýslam ý onun kurallarý ile yaþamayý emreder. Tasavvufta da din þiirsel ve duygulara hitap edecek þekilde anlatýlýr, yaþanýr. Ýslam ýn bunlara ihtiyacý yoktur. Peygamberimiz döneminde, böyle oluþumlarýn hiç birisi yoktu.
Allah ile kulu arasýnda, Ýslam dininde hiç kimse yoktur. Lütfen bu ve benzeri tarikat, cemaatlerin kurduðu, duygulara hitap eden tuzaklara düþmeyelim. Allah bizler için Kur’an, apaçýk bir öðüttür, yol göstericidir diyor da, bizleri Allah ile aldatanlar, Kur’an açýk ve anlaþýlýr deðildir, Kur’an ý herkes anlayamaz diyorsa, lütfen bu insanlarýn kurduðu tuzaklara düþmeyelim. Allah sizleri Kur’an dan hesaba çekeceðim, sizlere yemin olsun ki kolaylaþtýrýlmýþ bir kitap gönderdim diye de özellikle bir çok kez söylüyorsa, lütfen Allah ile aldatýcýlara deðil, ALLAH IN UYARILARINA KULAK VERELÝM.
Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK
KUR'AN A DAVET (Only the registered members can see the link)
HALUK GÜMÜŞTABAK/ KUR'AN A DAVET. (Only the registered members can see the link)
BATILDAN UZAK, İSLAMI YAŞAYABİLMEK. (Only the registered members can see the link)
Only the registered members can see the link
Only the registered members can see the link
Yasin 69: Biz elçimize þiir öðretmedik. ZATEN ONA YARAÞMAZDI DA. O kitap, ancak Allah'tan gelmiþ BÝR ÖÐÜT VE APAÇIK BÝR KUR'ÂN'DIR.
Ayetin ilk cümlesinde Allah, biz elçimize þiir öðretmedik diyor. Peki, neden söylüyor olabilir sizce bu sözü? Þiir kötü bir þey mi de bunu söylüyor Allah? Çünkü devamýnda, zaten elçimize bu yakýþmazdý diye de özellikle belirtiyor, açýklama yapýyor. Önce bu sözler üzerinde düþünelim. Þiir elbette kötü bir þey deðil, hatta edebiyatta çok önemli bir yer tutar. Ama Ýslam ý anlatýrken, demek ki bu yöntemi kullanmanýn doðru olmadýðý, özellikle vurgulanýyor. Bu konuyu daha iyi anlayabilmemiz için þiir nedir, özellikleri nelerdir gelin isterseniz önce ona bakalým.
Þiir duygu, hayal ve düþüncelerin coþkulu bir dille, bir düzene baðlý olarak, çekici/etkileyici bir dil ve ahenkli mýsralar içinde aktarýlmasýdýr. Edebiyat türlerinin en eskisi þiirdir. Þiirin ne olduðunu anlatmaya çalýþan ünlü þairler þiiri þöyle tarif ederler. "ÞÝÝR, SÖZCÜKLERLE GÜZEL ÞEKÝLLER KURMA SANATIDIR." “NESRE ÇEVRÝLMESÝ MÜMKÜN OLMAYAN NAZIM ' diye tanýmlayanlarda vardýr. “
Bu söylenenlere baktýðýmýzda, hiç kimsenin itiraz etmeyeceði özellikleri görürüz þiirde. Þiirin çok önemli özelliðinin, insanda coþku uyandýrýp, duygularýna hitap etmesi aslýnda en önemli özelliðidir. Bu durumda Allah ayetinde, neden biz elçimize þiir öðretmedik, ona da zaten þiir yaraþmazdý diyor olabilir? Aslýnda bu gerçeði anlayamadýysak, bizleri din adýna duygularýmýzla aldatanlarý da asla fark edemeyiz. Demek ki iyi bir þair kötü bir düþünceyi, güzel sözlerle süsleyerek, duygularýmýza hitap ederek, topluma bu yöntemle iyi ve güzel diye kabul ettirebilir.
Konuyu daha detaylý anlamaya çalýþalým. Ayetin sonunda, aslýnda bu konuya açýklýk getiriyor Allah ve diyor ki; “ALLAH'TAN GELMÝÞ BÝR ÖÐÜT VE APAÇIK BÝR KUR'ÂN'DIR.” Bu açýklama aslýnda çok önemli. Þiir de duygu ve hayal âlemi çok baskýn bir þekilde kullanýlýr. DEMEK KÝ KUR’AN AYETLERÝ HAYAL ÂLEMÝNDEN UZAK, GERÇEKLERDEN BAHSEDÝYOR, AKLA HÝTAP EDÝYOR, SÜSLÜ SÖZLERE ÝHTÝYACI YOK. Þiirin özelliðini tarif eden þair, aslýnda tek baþýna bu konuya açýklýk getiriyor ve ne diyordu hatýrlayalým. “NESRE ÇEVRÝLMESÝ MÜMKÜN OLMAYAN NAZIM.” Demek ki þiirde öyle konular iþleniyor ki, bazen akýl devre dýþý bile kalabiliyor. Kelimelerle izah edilemeyebiliyor. Hemen konumuzdan örnek verelim. Kur’an þiir olmadýðýna göre, nasýl bir yazýdýr? Elbette nesir yani düz yazý. NESÝR YAZININ EN ÖNEMLÝ ÖZELLÝÐÝ, EN KÜÇÜK BÝRÝMÝ, TEK BAÞINA BÝR ANLAM ÝFADE ETMESÝDÝR.
Nesirde amaç, düþünceleri ya da verilmek istenen bilgiyi, doðru ve açýk bir biçimde anlatmaktýr. Bilimsel ve bilgi aktaran kitaplar nesir yani düz yazýdýr, akla hitap eder yani BÝLGÝ VERÝR. Nesir yazýda bir yargý, bir eylem, hüküm açýk bir þekilde anlatýlýr. Nesir kelime anlamý olarak YAYMA, DAÐITMA anlamýndadýr. Allah elçisine özellikle þiir öðretmedik derken, onun söyledikleri herkes tarafýndan anlaþýlabilecek apaçýk sözlerdir diyor. Onun için Allah þiir ona yaraþmazdý demesinin nedeni, þiirde amaç karþýnýzdaki kiþinin duygularýna hitap ederek, onu etkileyerek istediðiniz tarafa yönlendirmektir. ALLAH ELÇÝMÝN, BÖYLE BÝR ÞEYE ÝHTÝYACI YOKTUR, ÇÜNKÜ KUR’AN EÞÝ BENZERÝ OLMAYAN BÝR NURDUR, KULLARIMIN GÖNÜL GÖZÜNÜ AÇAN BÝR IÞIKTIR DÝYOR.
Sanýrým Allah Yasin suresi 69. ayetinde, neden elçimize þiir öðretmedik dediði, çok daha iyi anlaþýlmýþtýr. Bu ayetten de anlaþýlýyor ki, Kur’an da Allah kullarýna, herkesin anlayacaðý þekilde, çok açýk hükümlerini bildiriyor ve düþünmemizi istiyor bizlerden. Bizler Kur’an ý amacýndan saptýrarak, bir makam eþliðinde adeta þiir okur gibi öyle bir okuyoruz ki, okuduðumuzun ne anlama geldiðini anlamadýðýmýz halde duygulanýyoruz, hatta gözlerimizden yaþlar geliyor. Bunlarý yaparak, toplumu aldatan zalimleri unutmadýk. Bu yönteme baþvuran din tacirlerinin, bizleri aldatmasýný istemiyorsak, Kur’an ý duygularýmýza hitap edecek þekliyle deðil, ALLAH IN BÝZLERE ÖNERDÝÐÝ GÝBÝ, anlayarak ve düþünerek okumanýn yolunu seçmeliyiz. Duygular her zaman bizleri doðruya götürmeyebilir. Bizleri hakka götürecek aklýmýzdýr, lütfen unutmayalým. Onun için Allah akla, düþünmeye çok fazla önem vermiþtir Kur’an da. Hatta Kur’an, aklýný kullanmayanlarý, hiç de iyi bir son beklemediði örneðini vermiþtir.
Ýslam toplumu olarak, ne yazýk ki duygularýmýzla bizleri aldatýlýyorlar. Tasavvuf da bu yöntem çok güzel kullanýlýr ve halk istedikleri gibi yönlendirilir. Ýslam dini tasavvufa izin vermez. Çünkü tasavvuf bir dergâhta þeyhin emrine girerek, Ýslam ý onun kurallarý ile yaþamayý emreder. Tasavvufta da din þiirsel ve duygulara hitap edecek þekilde anlatýlýr, yaþanýr. Ýslam ýn bunlara ihtiyacý yoktur. Peygamberimiz döneminde, böyle oluþumlarýn hiç birisi yoktu.
Allah ile kulu arasýnda, Ýslam dininde hiç kimse yoktur. Lütfen bu ve benzeri tarikat, cemaatlerin kurduðu, duygulara hitap eden tuzaklara düþmeyelim. Allah bizler için Kur’an, apaçýk bir öðüttür, yol göstericidir diyor da, bizleri Allah ile aldatanlar, Kur’an açýk ve anlaþýlýr deðildir, Kur’an ý herkes anlayamaz diyorsa, lütfen bu insanlarýn kurduðu tuzaklara düþmeyelim. Allah sizleri Kur’an dan hesaba çekeceðim, sizlere yemin olsun ki kolaylaþtýrýlmýþ bir kitap gönderdim diye de özellikle bir çok kez söylüyorsa, lütfen Allah ile aldatýcýlara deðil, ALLAH IN UYARILARINA KULAK VERELÝM.
Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK
KUR'AN A DAVET (Only the registered members can see the link)
HALUK GÜMÜŞTABAK/ KUR'AN A DAVET. (Only the registered members can see the link)
BATILDAN UZAK, İSLAMI YAŞAYABİLMEK. (Only the registered members can see the link)
Only the registered members can see the link
Only the registered members can see the link