Giriþ

Orijinalini görmek için týklayýnýz : ALLAH AYETLERÝNDE NEDEN DÜÞÜN, AKLINI KULLAN EY KULUM DÝYOR OLABÝLÝR?



halukgta
08-03-2019, 11:48
Kur’an da Allah birçok ayetinde, hala düþünmüyor musunuz, düþünen yok mu, düþünesiniz diye ayetleri sizlere açýkladýk sözlerini, ayetlerin sonunda çok fazla duyarýz. Allah bu uyarýlarý ile sizce bizlere ne anlatmaya çalýþýyor, hiç düþündünüz mü? Allah þöyle diyebilirdi, ayetlerimi teblið alan kullarým, hiç düþünmeden ayetlerin gereðini yerine getirecektir diyebilirdi. Ama demiyor, tam tersine bizlerin sorumlu olduðu muhkem ayetler üzerinde düþünmemizi, ondan sonra hayatýmýza geçirmemizi istiyor bizlerden.

Sizlerde çok iyi bilirsiniz askerde komutan emir verdiði zaman, emri alanlarýn bu emri sorgulama, düþünüp fikirlerini söyleme hakký yoktur. Hükümetlerin yaptýðý kanunlarda öyledir, kanun yapýcýlarýn yaptýðý kanun sorgulanmaz, itiraz edilmez, etsen de bir sonucu olmaz, uymak zorundasýn. Belki kanunlar zamanla yanlýþ olduklarý anlaþýldýðýnda yenisi ile deðiþtirilir, ama ona da kesin uymak gerekir.

Allah bu þekilde bir uygulamayý, kullarý için uygun görmüyor. Ýnsanlar hata yapabileceklerini ne yazýk ki kabul etmezler, hatalarýný belirli bir zaman geçtikten sonra anlarlar ama bu zaman zarfýnda çevresine verdiði zararý düþünmezler. Yüce Rabbimiz, bizlere gönderdiði ayetlerin doðruluðunda þüphe olmadýðý için, her düþünen, aklýný kullanan kullarýnýn, ayetlerin gerçekten bizlere faydasýnýn neler olabileceðini fark edecek ve þüphe duymadan gönül rahatlýðýyla hayata geçireceðinden, ALLAH AÇIKLADIÐI, ÝZAH ETTÝÐÝ AYETLER ÜZERÝNDE BÝZLERÝN DÜÞÜNMESÝNÝ, AKLIMIZI KULLANMAMIZI MUTLAKA BÝRÝNCÝ ÞART OLARAK BÝLDÝRÝYOR. Bunun asýl nedeni bilinçli olursak, imanýmýzda o kadar güçlü olur ve bizleri hiç kimse Allah ile aldatamaz.

Bizlere verilen bir emrin, eðer bizler özüne vakýf deðilsek, yani amaca uygunluðunu anlayamadýysak, hayata geçirmekte çok fazla ýsrarcý olmayýz. Yani bir iþi yapmadan önce konuyla ilgili mutlaka bilinçlenmeliyiz. Bunu yaparsak, kendi hayatýmýzda da yaptýðýmýz iþte baþarýlý olacaðýmýz gibi, Allah ýn emirlerinin de bizlere faydasýný açýkça görüp, hayatýmýza geçirirken özenli ve dikkatli oluruz. Kur’an a baktýðýmýzda ALLAH ÖNCE KORKUTARAK DEÐÝL, DÜÞÜNEREK ÝMAN ETMEMÝZÝ ÝSTEDÝÐÝNÝ, ÇOK AÇIKLIKLA GÖREBÝLÝRÝZ. TABÝ ALLAH AYETLERE UYMAYANLARIN SONUNUN, NE OLACAÐININI BÝZLERE BÝLDÝRÝYOR.

Bizlerin Kur’an ile baðýný kesenler, sizler Kur’an ý anlayamazsýn diyenler, kendi yalanlarýnýn ortaya çýkmamasý için, toplumun KUR’AN I ANLAYARAK, DÜÞÜNEREK OKUNMASINI ENGELLEMÝÞLERDÝR. Düþünmeyi baþkalarýna býraktýðýmýz içinde, neyin doðru neyin yanlýþ olduðunun farkýna varamadýðýmýzdan, YAÞADIÐIMIZ ÝSLAMIN DA ÖZÜNE FARKINA VARAMAYIP, ÝMAN EDERMÝÞ TAKLÝDÝ YAPIYORUZ, GÖSTERÝÞE ÖNEM VERÝYORUZ. AMA BUNUN NE YAZIK KÝ FARKINDA BÝLE DEÐÝLÝZ. Böyle olunca da ne huzuru, nede mutluluðu bulamýyoruz.

Allah Kur’an da bizlerin anlayabilmesi için, bazý olaylarý örnekler verdiðinde, hepimizin çok rahatlýkla anlayabileceði þekilde izah eder ve ayetlerin sonunda bu kýssalardan faydalanmamýz içinde, düþünmemizi özellikle ister. Birkaç örnek verelim.

Ýþte Allah, ayetlerini size böylece açýklýyor. Umulur ki, düþünürsünüz. (Bakara 266) Düþünürseniz, biz size ayetleri açýkladýk. (Ali Ýmran 118) Hâlâ Kur'ân üzerinde gereði gibi düþünmeyecekler mi? (Nisa 82) Allah bunlarý size düþünesiniz diye buyurmaktadýr. ( Enam 151) Bunlar, Kur'ân'ý düþünmüyorlar mý? Yoksa kalpleri kilitli midir? (Muhammed 24)
Buradan da þunu çok net anlýyoruz. Eðer bizler Kur’an okuduðumuzu söylüyorsak, önce anladýðýmýz dilden okumalýyýz. Daha sonrada ayetler üzerinde, Allah ýn düþün, aklýný kullan emrini yerine getirmeliyiz ki, ayetleri en doðru þekilde anlayabilelim. Lütfen unutmayalým Kur’an, iman ettiðini söyleyen Müslümanlara TEBLÝÐDÝR. Eðer bizler Allah ýn tebliðini direk almayýp, bunu bizlere birileri naklediyorsa, bu tebliðin doðruluðundan asla emin olamayýz.

Sen Kur’an ý anlayamazsýn diyenler varsa, lütfen onlardan uzak durunuz. Bu insanlar sizinle Allah arasýnda aracý olmaya çalýþan DÝN SÝMSARLARIDIR. Sizi kendilerine deðil, Allah ýn kitabýna davet edenlerin davetlerine uyunuz. Allah yemin ederek, bu kitabý anlayasýnýz ve ayetlerim üzerinde düþünesiniz diye kolaylaþtýrdým diyorsa, din tacirlerine, kendilerini ruhban sayan kiþilerin sözlerine, lütfen itibar etmeyiniz. Bunlar belki de sizleri Allah ile aldatanlar olabilir, bunu bilemezsiniz. Onun için önce Allah ýn tebliðini, aracýsýz düþünerek almaya, özellikle çaba harcamalýyýz. Ondan sonra her kitabý okuyabiliriz.

Konumuzun çok daha iyi anlaþýlabilmesi için, sizlere bir örnek vermek istiyorum. Bizler ayetler üzerinde düþünmeden, rivayet edilen sözlere inandýrýldýðýmýz için, Allah ýn ayetlerini yeteli görmedik, böylece bakýn Allah ýn verdiði bu örneklerden hiç faydalanmadýðýmýzdan, nelere inandýrýldýk.

Bakara 219: Sana, sarhoþluk veren þeyler ve þans oyunlarý(kumar) hakkýnda sorarlar. De ki: “Onlarýn her ikisinde de hem büyük bir kötülük, hem de insanlar için bazý yararlar vardýr; ANCAK YOL AÇTIKLARI KÖTÜLÜK, SAÐLADIKLARI YARARDAN DAHA BÜYÜKTÜR.” [Allah yolunda] neyi harcayacaklarýný sana sorarlar. De ki: “O'NUN ÝÇÝN AYIRABÝLECEÐÝNÝZ HER ÞEYÝ.” Böylece Allah mesajlarýný size açýklýyor ki tefekkür (Düþünesiniz) edebilesiniz. ( Muhammed Esed meali)

Allah bu ayetinde, hepimizin anlayacaðý bir örnekle iki konuda açýklama getiriyor ve bizlerin bu konuda düþünmemizi istiyor. Bizler ayetleri anlayarak okumayýp, üzerinde düþünmediðimiz içinde, bakýn nelere inanýyoruz. Ayette Yaradan sarhoþluk veren içki ve kumardan örnek verip, izahatta bulunuyor ve diyor ki; Bunlarýn ikisinde de büyük kötülükler, yani sizleri günaha sevk edecek unsurlar olduðu gibi, sizlere nefsinizi mutlu edecek geçici bazý yararlarý da olabilir. FAKAT BUNLARIN ZARARI, KÖTÜLÜÐÜ FAYDASINDAN ÇOK DAHA FAZLADIR. Allah bu örneði vererek, bizlere seçim þansý veriyor peki nasýl? Düþünerek, eðriyi doðruyu bizzat seçerek.

Dikkat ederseniz Rabbimiz, bu ikisi için kestirip atmýyor ve bunlar HARAMDIR DEMÝYOR ama kulum tavsiyelerime uyacak mý diye, bizleri imtihan ediyor. Hatta bazý kiþiler içki ve kumarýn Kur’an haram olduðunu yazmaz, onun için içmekte bir sakýnca yoktur diyenleri duyarýz. Ama düþünen, aklýný kullanan bir Müslüman, ayette Allah ýn verdiði örnekten yola çýkarak, Ýçki ve kumardan mutlaka uzak durulmasý gerektiðini, eðer bunlara müptela olduðumuzda, zarar göreceðini bilir. Maide suresi 90. ayetinde Allah, ayný konuda bir açýklama yaparak, içki ve kumarýn þeytan iþi bir pislik olduðu hatýrlatmasýný yapar. Buradan da anlýyoruz ki, þeytana uymak istemeyen, HER TÜRLÜ ALKOLDEN VE KUMARDAN UZAK DURMALIDIR. Bakýn Allah direk haram dememiþ, ama uyarmýþ, ikaz etmiþ, kulum aklýný kullansýn ona göre davransýn istemiþ.

Bizlere Kur’an ý anlayarak okutmayanlar, toplumun düþünerek iman etmesini engelleyenler, HÂÞÂ Allah kullarýna sanki açýklayýp izah etmemiþ gibi eðitimle, düþünerek Allah ýn vermeye çalýþtýðýný, kendileri akýllarýnca daha doðru yapýyorlarmýþ gibi, ÝÇKÝ VE KUMAR HARAMDIR DEYÝP ÇIKMIÞLARDIR. Bu tavýrda, bir kýsým topluma korkuyla kabul ettirilmiþ belki, ama bir kýsmýnda da ters etki yaratmýþtýr. Onun içindir ki, Allah ýn bazý konularda, kesin bir þekilde tavrýný koyup HARAM dediði halde, bazý konularda da eðiterek, düþünerek kullarýnýn yanlýþtan dönmelerini istemiþtir.

Bakara suresinin son bölümünde de, yine ayetler üzerinde düþünmediðimiz için, bizlere yanlýþ inançlarý, Allah ýn elçisinin adýný kullanarak kabul ettirme yolunu seçmiþlerdir. Allah yolunda neyi harcayacaðýna, yani nasýl zekât vereceðini, infak edeceðini anlatýrken, çok basit ve anlaþýlýr bir örnekle izah etmiþtir Yaradan ve bakýn ne demiþ, kullarýný zora sokmadan, imtihan oluþunun gereði olarak: “O'NUN ÝÇÝN AYIRABÝLECEÐÝNÝZ HER ÞEYÝ.” Bundan daha açýk ve anlaþýlýr ne ola bilir? Senin ihtiyacýndan arta kalaný hayýr, zekât olarak daðýt diyor. Ama Allah ýn ayetleri ile yetinmeyen, ayetler üzerinde düþünme alýþkanlýðý olmayanlar, adeta ayetleri yetersiz görürcesine, “HANÝ NE KADAR VERECEÐÝMÝZ YAZMIYOR. BU NASIL BÝR AÇIKLAMA, DETAYI YOK.” Diyebiliyorlar.

Bu düþünceler bizleri Kur’an dan uzaklaþtýran, düþünmeyi býraktýrýp, batýla yönlendiren, dini zorlaþtýran kiþilere tabi olmamýzý saðlayan yanlýþ itikatlarýmýzdýr, lütfen farkýnda olalým. Kur’an indirildiðinden itibaren, Allah köleliðin kapýsýný kapatmýþ ve savaþlarda artýk esir alýp, onlarý köle ya da cariye yapamazsýnýz, ya bedel karþýlýðý ya da ücretsiz savaþ bitimi serbest býrakacaksýnýz demiþtir. Ama dikkat ettiyseniz, ellerinizdeki köleleri de hemen serbest býrakýn dememiþtir özellikle, itirazla karþýlaþmamak için. Peki, ne yapmýþtýr? Onlarca ayetinde köleliðin doðru olmadýðýný eðiterek, bilinçlendirerek anlatýp, bir suç iþlediklerinde Allah, köle azat edin ki günahýný affedeyim diyerek, köleliðin adeta iþlediðiniz suçla eþ deðer olduðunu anlatmaya çalýþmýþtýr. AMA DÜÞÜNMEYÝ BAÞKALARINA BIRAKANLAR, BU GERÇEÐÝ NE YAZIK KÝ FARK EDEMEMÝÞLERDÝR. Düþünmeyi býraktýðýmýz için, Allah köleliði Kur’an da yasaklamamýþtýr diyenler var hala.

Ayný konuya bir baþka örnekte, Allah birden fazla evlilik konusuna, belki yasak getirmemiþ ama en adaletli evliliðin, tek eþli olmak olduðunu bizzat ayetinde söylemiþ ve önermiþtir. Bakýn bu konuda Allah ýn önerisi tek eþlilik olduðu halde, bu öneriyi nefsimizin iþine gelmediði için ne yazýk ki düþünme, aklý kullanma zahmetinde bulunmadýðýmýzdan, Allah çok eþliliði yasaklamamýþtýr deyip çýkmýþýz. Ýçki ve kumar konusunda da haram dememiþ, ama önermemiþ ve bizi þeytana esir edeceði bilgilerini verdiði halde, ona kendimizce HARAM deyip çýkmýþýz. Ýþte Allah onun için, DÜÞÜNÜN EY KULLARIM DÝYOR. Allah cünüp olduðumuzda TERTEMÝZ YIKANIN diye açýklama yapmýþtýr. Ama Kur’an ile bað kurup düþünemeyenler, Kur’an da cünüp olduðumuzda nasýl gusül abdesti alacaðýmýz bile yazmýyor demekten çekinmiyoruz. Bizlere öðretilenleri Kur’an da göremediðimizde, yaptýðýmýz yanlýþýn farkýnda deðiliz. Allah ýn ayetlerini adeta detaysýz ve eksik görerek, beþeri fýkýh inancýnýn bu eksiði tamamladýðýný söylemenin ÞÝRK olduðunu bile fark edemiyoruz. Allah yemin ederek, bu kitabý sizler için kolaylaþtýrdým diyor. Onun içinde emirlerini herkesin yapacaðý, anlayacaðý þekilde basitçe veriyor. Sizce bundan basiti olur mu? Cünüp olunca, TERTEMÝZ YIKANIN. Bu emri Allah verdikten sonra hala, yýkanmaya neremizden baþlayacaðýz denir mi? Ýþte düþünmeyi býrakanlar söyleyebiliyor.

Buradan da þunu çok net anlýyoruz. Allah içki, kumar ve çok eþlilik konusunda biz kullarýný uyarmýþ ve asla tavsiye etmemiþtir. Ýçki ve kumar bizleri þeytana yönlendiriyorsa, çok eþlilikte ADALETSÝZ BÝR EVLÝLÝÐÝ yaþamamýzý neden olacaðýný bildiriyor. Hangimiz bu uyarý ve ikazlarý aldýktan sonra Alkol ve kumar müptelasý olup þeytanýn oyuncaðý olmak ister? Yine evlilik Konusunda birden fazla evlilik, adaletsiz bir evliliktir diyorsa, hangimiz adaletsiz bir evlilikte ýsrar eder? Bunlarý yapmak isteyenler, KENDÝ NEFÝSLERÝNDE DÜÞÜNMEDEN, ALLAH IN AYETLERÝNE ÝMAN ETTÝÐÝNÝ SÖYLEYÝP, KENDÝ BATIL ÝNANÇLARINI YARATANLARDIR.

ALLAH, AZABI AKILLARINI KULLANMAYANLARA VERÝR. (Yunus 100)

Saygýlarýmla
Haluk GÜMÜÞTABAK

KUR'AN A DAVET (Only the registered members can see the link)
HALUK GÜMÜŞTABAK/ KUR'AN A DAVET. (Only the registered members can see the link)
BATILDAN UZAK, İSLAMI YAŞAYABİLMEK. (Only the registered members can see the link)
Only the registered members can see the link
Only the registered members can see the link