Orijinalini görmek için tıklayınız : Abdest Farzları,Sünnetleri,Eddebler,Abdest Bozan ve Bozmayan Durumlar
pencere77
02-05-2007, 01:08
ABDEST
Abdest, belli organları usulüne uygun olarak yıkamak ve meshetmek suretiyle yapılan bir temizliktir.
Abdest her şeyden önce her türlü pislik ve kirlilikten kurtulmak, yani maddî ve manevî bütün pislik ve mikroplardan uzak kalmak için İslam'ın emrettiği önemli bir ibadettir. Mikrobun en kolay ürediği yer ağızdır. Ağızdan başlayarak el, yüz ve ayakların günde beş defa temizlenmesi İslam'ın temizliğe verdiği önemi gösterir. Böylelikle İslam yüzyıllar önce temizliğin üzerinde durup insanoğlunu maddî-manevî her türlü pislik ve mikroptan korumayı hedeflemiştir. Bunun yanında abdest alan bir insan, kendini manen temiz ve rahat hisseder ve bu güzel his ve temiz duyguyla Allah'a ibadete durur. Bu da ruhun temizliğini sağlamaktadır. İnsanın yaratılış gayesi olan Allah'a kulluk böyle bir temizleme ameliyesi ile başlayınca insanoğluna vereceği zevk ve rahatlığın değeri sonsuzdur.
İnsan abdestle bedenen ve manen temizlendikten sonra Allah'ın huzuruna çıkar. Böyle bir temizlenme ile günlük bütün yorgunlukları ve yükleri geride bırakır.
Abdest almakla, dünyevî ve uhrevî bir çok fazilet ve güzellikler elde edilir. Hz. Peygamber (s.a.s.) abdestle ilgili olarak şöyle buyururlar;
"Bir müslüman abdest alıp yüzünü yıkadığında, yüzündeki azaların işlediği bütün günahları; el ve ayaklarını yıkadığında el ve ayaklarıyla işlediği bütün hata ve günaları, su damlalarıyla beraber akıp gider ve kendiside tertemiz olur. Hatta kirpik ve tırnak diplerindeki günahlarından eser kalmaz. Adap ve erkanına uymak suretiyle abest alıp kıbleye dönerek: "Eşhedü en la ilahe illallahü vahdehu la şerike leh ve eşhedü enne Muhammeden abdühü ve Rasülühü" diyen bu kul için cennet kapıları açılmıştır; o, cennet kapılarının dilediğiden içeri girer. "(Müslim Tahare, 32, 33; Tirmi Tahare, 2).
Abdestsiz Olarak Yapılması Yasak Olan Hususlar:
1- Namaz kılmak.
2- Kur'an-ı Kerim'e el sürmek.
3- Tilavet secdesi yapmak.
4- Cenaze namazı kılmak.
5- Kabe'yi tavaf etmek.
Abdestin Farzları
1 - Yüzü Yıkamak
Yüzün bir defa yıkanması farzdır. Yüzün sınırları, saçın bittiği yerden sakal veya çene altına, kulakların köklerine kadar olan bölümdür. Gözlerin içine suyun ulaştırılması gerekmez. Ancak abdest alırken gözler sıkılmaz, tamamen açık bırakılmaz. Normal bir şekilde yüz yıkanır. Dudaklar yumulduğu zaman, dışarda kalan kısımlar yüzün sınırlarıdır. Sakal, bıyık ve kaşın altına suyu ulaştırmak gereklidir.
2- Kolları Yıkamak
Parmak uçlarından kol dirseklerine kadar -dirsekler de dahil- olan kısmı bir defa yıkamak farzdır. Eğer iğne ucu kadar kuru bir yer kalırsa veya tırnağının altına suyu geçirmeyecek (hamur, boya, çamur vb.) bir madde bulunursa, abdest alınmış sayılmaz. Ancak boyacıların tırnaklarındaki boyalardan kaçınmanın mümkün olmamasından dolayı bunlar abdeste zarar vermez. Tırnaklar parmak uçlarından dışarı taşacak kadar uzamış olursa o fazlalığı da yıkamak gerekir. Bir kimse abdest aldıktan sonra bu uzamış tırnağı keserse abdestini yenilemesi gerekmez. Parmakta yüzük var ve bu geniş ise abdest alırken bunu oynatmak sünnet, eğer yüzük dar ve altına su geçirmeyecek kadar parmağa oturmuşsa onu oynatmak farzdır.
3- Başı Meshetmek
Mesh, sözlükte eli bir şeyin üzerinden geçirmek demektir. İbadet hukukunda ise suyun bir vücut organına isabet etmesidir. Başın meshedilmesindeki farz oranı alın miktarıdır. Bu miktar ise başın dörtte biridir. Meshederken üç veya daha fazla parmağı kullanmak gerekir. İki parmakla yapılan mesh caiz değildir. Başa giyilen sarık veya takke üzerine meshetmek geçerli değildir. Kadınlar da baş örtüleri üzerine meshedemezler.
4- Ayakları Yıkamak
Sağlam ve çıplak ayakları topuklarıyla birlikte bir defa yıkamak farzdır. Yaralı veya mestle örtülü ayakları yıkamaya gerek olmayıp sadece meshetmek yeterlidir. Maide Süresi 6. ayette geçen topuk topuk= ka'b, ayağın iki tarafından inak kemiğine bitişik kemiktir. Rasulullah (s.a.s.): "Vay ateşten o topukların haline... " (Buhari, İlim 30; Vudü', 27,29; Müslim, Tahare, 25-28,30; Ebû Davud, Tahare, 46) buyurduğu ve ayakların tamamen yıkanmasını emrettiği bilinmektedir. Bir kimsenin ayağında yarık varsa ve o yarığa su sızdırmayan bir ilaç sürülmüşse, o kimse ayağını yıkadığı zaman, su yarığın altına geçmezse bu durumda su, ayağa zarar verecekse abdest yerine getirilmiş sayılır ve bu caizdir. Ancak su zarar vermiyorsa abdest tam olarak alınmış sayılmaz. Dolayısıyla zarar vermediği takdirde yarıklara su ulaşacak şekilde yıkamak gereklidir.
ABDESTİN SÜNNETLERİ
1- Abdeste başlarken "Euzu ve Besmele" çekmek.
2- Abdeste niyet etmek.
3- Önce bileklere kadar elleri yıkamak.
4- Misvak kullanmak veya dişleri parmakla ovalamak.
5- Ağıza ve burna üçer defa su vermek. (mazmaza ve istinşak)
6- Kulakları, boynu mesh etmek.
7- Başın tamamını mesh etmek.
8 - Yıkanması gereken uzuvları üçer defa yıkamak.
9- Abdeste organları ara vermeden yıkayarak devam etmek.
10- Sırayı bozmamak.
11- Abdest almaya sağ taraftan başlamak
ABDESTİN EDEBLERİ
1- Abdest alırken başkasından yardım istememek.
2- Abdest alırken suyun sıçramaması için dikkatli davranmak.
3- Kıbleye doğru yönelmek.
4- Gereksiz yere konuşmamak.
5- Niyet ederken dil ile niyet etmek.
6- Her uzvu iyice ovmak.
7- Abdest dualarını okumak.
8- Kullanılmış su ile abdest almamaya dikkat etmek.
9- Her uzvu yıkarken niyeti korumakla birlikte "Bismillah" demek.
10- Kulağı meshederken serçe parmaklarının uçlarıyla kulak deliklerini meshetmek.
11- Burna ve ağıza suyu alırken sağ eli kullanmak.
12- Sol el ile sümkürmek.
13- Özür sahibi olmayan kimsenin namaz vaktinden önce abdest alması.
14- Abdest bittikten sonra kıbleye karşı ayakta kelime-i şehadet getirmek ve dua yapmak, biraz su içmek.
15- Durgun ve akarak yer değiştiren sular ile birikinti halindeki sulara ve Kıble'ye karşı abdest bozulmaz.
ABDESTİ BOZAN DURUMLAR
1- İdrar veya dışkı yollarından yani ön ve arkadan herhangi bir şeyin çıkması. (İdrar, dışkı, yel, vedi, mezi, meni, kurt vb.)
2- Aklın idrak gücünü gideren hususlar; uyumak, bayılmak, delirmek, sarhoş olmak vs.dir. Ancak oturduğu yerde kıpırdamadan uyuyan kimsenin abdesti bozulmaz.
3- Vücudun herhangi bir yerinden kan, irin veya sarı su çıkması ve etrafına yayılması. Ağızdan akan kana bakılır, şayet bu kan tükrük kadar veya tükrükten fazla ise abdesti bozulur.
4- Ağız dolusu kusmak.
5- Cinsi münasebette bulunmak.
6- Tam olarak cinsi ilişki olmasa bile kadın ve erkeğin çıplak ve ince bir elbise ile vucutlarının veya tenasül uzuvlarının birbirine değmesi.
7- Teyemmüm yapan kimsenin su bulması.
8- Namazda sesli gülmek.
ABDESTİ BOZMAYAN DURUMLAR
1- Kişinin ön veya arka yollarından başka vücudunun herhangi bir yerinden kan çıkıp, bir damla halinde kalması.
2- Kabuk bağlamış bir yaranın kan çıkmadan kabuğunun düşmesi.
3- Yaradan, burundan yahut kulaktan bir vücud kurdunun düşmesi.
4- Tenasül uzvuna (cinsi organına) el sürmek.
5- Kadın vücudunun herhangi bir yerine dokunmak.
6- Ağız dolusu olmayan kusuntu.
7- Ağızdan çıkan balgam.
8- Oturduğu yerde veya namazda uyumak.
9- Ağlamak.
NOT:Alıntıdır.(ayrıca hanefi mezhebine göre dir)Her mezhebde bazı ufak tefek farklılıklar olabilmektedir):wave:
Misvak nasıl hayat kurtarıyor? (Only the registered members can see the link)
Diş macunları ileri derecede bazik olduğundan ağız (Only the registered members can see the link) içi dengeyi bozar. Ancak bu nebati fırçanın (misvak (Only the registered members can see the link)) aktif kısmı haftada bir değiştirilerek yeni bir fırça kullanma avantajını sağlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit (Only the registered members can see the link) veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Eğe Üniversitesinde yapılan bir araştırmada liflerinde baklava dilimi şeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduğu anlaşılmıştır. Bunun ise mekanik temizliğe tesiri büyüktür.
Only the registered members can see the link
MİSVAK
Buhârî ve Müslim’in Sahîhleri’nde Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’den şu hadis rivayet edilir: “Ümmetime güçlük çıkarmak korkusu olmasaydı, kendilerine her namaz vaktinde misvak (Only the registered members can see the link) kullanmayı emrederdim” (Tecrid-i Sarih. c1 s20l; c3 s15.)
.Yine Buhâri ve Müslim’in Sahîh’lerinde şöyle anlatılır: “Peygamber efendimiz gece namaza kalktığında ağzını misvak (Only the registered members can see the link)*la fırçalardı.”
“Misvak (Only the registered members can see the link), ağzı temizler, Allah’ın hoşnutluğunu kazandırır”. Müslim’in Sahîh’inde de şu bilgiye rastlanır;
“Peygamber efendimiz evine girdiğinde ilk işi dişlerini misvaklamak olurdu”. Misvak (Only the registered members can see the link) konusundaki hadisler oldukça çoktur.
Peygamber efendimizin ölüm döşeğindeyken bile dişini fırçaladığı doğru olduğu gibi: “Ben sizden daha fazla misvak (Only the registered members can see the link) kullanırım” dediği de doğrudur.
Misvak (Only the registered members can see the link) yapılan ağaçların en sağlıklısı “Erak” ağacı vb.’dir. Bilinmeyen bir ağaçtan misvak (Only the registered members can see the link) yapmamak gerekir. Zîrâ bazen zehirle*yici olabilir. Misvak (Only the registered members can see the link) kullanmakta kararlı ve ısrarlı olmak gerekir.
Kullanılan misvakların en iyisi gül suyuyla ıslatılanıdır. En faydalı olanlarından biri de badem kökleridir.
Teysir sahibi der ki: İddia ettiklerine göre; misvak (Only the registered members can see the link) kullanan kimse haftanın her Perşembe günü misvak (Only the registered members can see the link) kullanırsa, kafayı dinlendirir, duyuları netleştirir ve zekâyı keskinleştirir.
MİSVAK’IN YARARLARI:
Misvakta birçok faydalar vardır.
Misvakla ağzı fazlaca fırçalamak, ağızdaki yemek artıklarını ve dişlerin pasını giderir.
Dişleri mîdeden yükselecek gaz ve kirleri kabul etmeye hazırlar.
Normal şekilde fırçalanırsa dişleri parlatır.
Damağı güçlendi*rir.
Anti Septik (Mikrop kırıcı) özelliği vardır.
Dili çözer, sözün akışını kolaylaştırır.
Diş köklerindeki çürümeyi giderir,
Ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu güzelleştirir.
Zekâyı berraklaştırır
Yemeğe karşı iştahı artırır.
Kokusu tükürük salgısını artırdığından dişetlerinin kurumasını önler. Diş etlerini sertleştirir.
Balgamı keser.
Görüşü güçlendirir.
Mîdeyi sağlamlaştırır
Sesi berraklaştırır.
Yemeğin sindirimine yardım eder.
Okumayı, zikir ve namazı canlandırır.
Uykuyu uzaklaştırır.
Rabbin hoşnutluğunu kazan*dırır.
Melekleri sevindirir ve sevapların sayısını artırır.
Bedenin rutubetini keser.
Veremi engeller.
Only the registered members can see the link
Toz haline getirilmiş köklerinden macun yapılır. Kökleri kaynatılıp içilirse gonoreyi (bel soğukluğunu) önler. Dalak bölgesi ağrıları için çorba kıvamında içmek gerekir.
Diş macunları ileri derecede bazik olduğundan ağız (Only the registered members can see the link) içi dengeyi bozar. Ancak bu nebati fırçanın (misvak (Only the registered members can see the link)) aktif kısmı haftada bir değiştirilerek yeni bir fırça kullanma avantajını sağlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit (Only the registered members can see the link) veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Ege Üniversitesinde yapılan bir araştırmada liflerinde baklava dilimi şeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduğu anlaşılmıştır. Bunun ise mekanik temizliğe tesiri büyüktür.
Bütün fırçalama metodlarına uygulanabilmesi, ağaçtan elde edildiğinden, istenilen boy, kalınlık ve şekilde temini, fırçalama anında liflerinin elektrikli diş fırçalarında olduğu gibi rotasyon yapması, kuvvet fırçaya dik uygulandığından mumlu diş iplikleriyle yapılan temizliğin eldesi, onu kıyas yapılamaz bir üstünlüğe eriştirir.
Misvak (Only the registered members can see the link) her zaman müstehabtır ancak namaz, abdest, uykudan uyanma ve ağız (Only the registered members can see the link) kokusunun değişmesi sıralarında müstehablığı daha da pekişir. Oruçluya da oruçlu olmayana da her zaman misvak (Only the registered members can see the link) kul*lanmak müstehaptır, çünkü misvak (Only the registered members can see the link) konusundaki hadisler geneldir. Oruçlunun misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya ihtiyacı vardır ve Rabbın hoşnutluğu*nu kazanmaya vesîledir. Rabbin hoşnutluğu da oruç tutulduğu za*man, tutulmadığı zamanlardan daha fazla istenir. Aynı zamanda mis*vak ağzı temizler, temizlik ise oruçlunun en üstün işlerindendir.
Only the registered members can see the link
Sünen’de Âmir İbn-i Râbia’dan şöyle dediği rivayet edilir: “Ben Rasülullah s.a.v. oruçlu olduğu hal*de misvak (Only the registered members can see the link) kullanırken, sayılamayacak kadar çok gördüm”.
Buhârî dedi ki; İbn-i Ömer şöyle der: “Peygamber efendimiz sabah akşam misvak (Only the registered members can see the link) kullanırdı”.
Bilginlerin icmâ’ı: Oruçlu kimse vacip ve müstehap olarak ağzı*nı suyla çalkalar, ağzı çalkalamak ise (suyun boğaza ve ağzın içinde*ki her noktaya ulaşması bakımından) misvaktan daha kuvvetlidir, şeklindedir. Allah, kendisine kötü kokuyla yaklaşılmasını arzu etmez, bununla beraber misvak (Only the registered members can see the link), Cenab-ı Hak c.c.’in kendisiyle ibadeti meşru kıldığı şeyler cinsinden de değildir (Yani Kullanmamak azabı gerektirmediği gibi kullanmak da ibadetin farzlarından değildir). Kıyamet gününde oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusunun güzel olacağından bahsedilmesi, oruç tutmaya özen*dirme bakımındandır, yoksa kokunun kalıcı olması yönünden değil*dir, üstelik oruçlu kimsenin misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya duyduğu ihtiyaç oruçlu olmayandan daha fazladır.
Ayrıca Cenab-ı Hak c.c.’in hoşnutluğunu kazanmak, oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu güzelleştirme arzusundan daha önemlidir. Yüce Allah c.c.’in misvak (Only the registered members can see the link)’a olan sevgisi oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) ko*kusunun olduğu gibi kalmasına olan sevgisinden daha büyüktür. Misvak (Only the registered members can see the link), kıyamet gününde Allah’ın katında ağzın güzel kokmasına -ki bu kokuyu misvak (Only the registered members can see the link) gidermişti- engel olmuyor, üstelik oruçlu kimse ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu misvakla gidermiş bile olsa kıyamet gü*nünde, oruçlu olduğunun belirtisi olarak ağzının kokusu miskten daha güzel olduğu halde geliyor. Tıpkı yaralı bir kimsenin dünyadayken yarasının kanını gidermekle emrolunmasına rağmen, kıyamet günün*de yarasının kanı kan renginde, kokusu misk kokusuna benzer halde geldiği gibi.
Daha doğrusu oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusu misvakla kaybolmaz, bu*nun sebebi bellidir. O da midenin yemekten boşalmasıdır. Kaybolan, sâdece etkisidir. Dişlerin ve diş etlerinin üzerindeki katılaşma da aynı nedene bağlıdır.
Yine Peygamber efendimiz, oruçluyken müstehab ve mekruh olan şeyleri ümmetine öğretmiş, misvak (Only the registered members can see the link) kullandıklarını bile bile mis*vak kullanmayı mekruh olan şeyler sınıfından saymamış, üstelik en kapsamlı ve en geniş anlamlı sözlerle ümmetini misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya teşvik etmiş, ümmeti de O’nu oruçlu olduğu halde sayılamayacak kadar çok kez misvak (Only the registered members can see the link) kullanırken gözlemişlerdir. Ümmetinin, kendi*sine uyduklarını biliyordu, buna rağmen hayatında bir kez olsun, öğ*leden sonra misvak (Only the registered members can see the link) kullanmayınız dememiştir. Açıklamayı ihtiyaç duyulduğu zamandan sonraya bırakmak mümkün değildir. Allah her şeyi daha iyi bilendir.
MİSVAK AĞACININ MEYVESİ:
Buhârî ve Müslim’in Sahîh’lerinde Câbir İbn-i Abdillah r.a.in (Only the registered members can see the link) rivayet ettiği hadislerdendir- rivayet edildiğine göre Câbir şöyle dedi: “Biz Peygamber efendimizle birlikte misvak (Only the registered members can see the link) ağacının meyvesini topluyorduk, Peygamber efendimiz orada bulunanlara: “Siz bu yabanî yemişin kararanlarını tercih ediniz! Çünkü onun siyahı en lezzetlisidir” buyurdu”. (Kebâs, erak (misvak (Only the registered members can see the link) ağacı)’nın meyvesidir.)
Bu meyve hicaz toprağında yetişir, yapısı sıcak ve kurudur. Faydaları ağacının faydalarına benzer. Mîdeyi güçlendirir, sindirimi rahat hâle getirir, bal*gamı temizler, sırt ağrılarına ve dertlerin çoğuna fayda verir.
İbn-i Cülcül der ki: “Bu meyve kaynatılıp suyu içilirse idrarı çoğaltır ve mesaneyi te*mizler.”
İbn-i Rıdvan da der ki: “Bu meyve mîdeyi kuvvetlendirir.”
NASIL KULLANILMALIDIR?
Bir karış uzunluğundaki Misvak (Only the registered members can see the link)’ın bir ucunu ilk kullanımdan önce yumuşaması için suda (mümkünse gül suyunda) bekletiniz.
Çapı 1-3 arasında olmalı.
Yumuşattığınız ucun alttan 2-3 santimlik kısmının dışındaki sert tabakayı bıçakla kazıyın. İç kısımdaki lifler yumuşamaya başlamış olacak.
Yumuşamadıysa dişleriniz arasında ezerek yumuşatın. Lif lif ayrılmış bir fırçanız olacak.
Her kullanımdan önce Misvak (Only the registered members can see the link)’ı hafifçe dişinizle ezerek yumuşatın. Suya sokmadan, dişlerinize sürterek kullanın. İçinden gelen öz hem dişlerinizi beyazlatacak, hem de ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu önleyecek.
Kullandıktan sonra yıkayıp ucu yukarıda kalacak şekilde dik olarak saklayın. Kullandığınız uç kısımdaki lifler “doğal olarak” eskiyip koptukça bu kısmı tamamen kesin.
Açma işini tekrarlayınız.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ın uzunluğu bir karış, kalınlığı bir parmak kadar olmalı.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ı tutuş şeklimiz ise sağ elimizin baş ve küçük parmağımız Misvak (Only the registered members can see the link)’ın altında diğer üç parmağımız üzerinde olacak şekilde olmalıdır.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ı kullanırken fazla baskı yapmadan enine doğru kullanmalıdır.
Kaynak: İyibilgi
Only the registered members can see the link
muhteşem
23-05-2009, 20:54
Misvak nasıl hayat kurtarıyor? (Only the registered members can see the link)
Diş macunları ileri derecede bazik olduğundan ağız (Only the registered members can see the link) içi dengeyi bozar. Ancak bu nebati fırçanın (misvak (Only the registered members can see the link)) aktif kısmı haftada bir değiştirilerek yeni bir fırça kullanma avantajını sağlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit (Only the registered members can see the link) veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Eğe Üniversitesinde yapılan bir araştırmada liflerinde baklava dilimi şeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduğu anlaşılmıştır. Bunun ise mekanik temizliğe tesiri büyüktür.
Only the registered members can see the link
MİSVAK
Buhârî ve Müslim’in Sahîhleri’nde Peygamber Efendimiz (s.a.v.)’den şu hadis rivayet edilir: “Ümmetime güçlük çıkarmak korkusu olmasaydı, kendilerine her namaz vaktinde misvak (Only the registered members can see the link) kullanmayı emrederdim” (Tecrid-i Sarih. c1 s20l; c3 s15.)
.Yine Buhâri ve Müslim’in Sahîh’lerinde şöyle anlatılır: “Peygamber efendimiz gece namaza kalktığında ağzını misvak (Only the registered members can see the link)*la fırçalardı.”
“Misvak (Only the registered members can see the link), ağzı temizler, Allah’ın hoşnutluğunu kazandırır”. Müslim’in Sahîh’inde de şu bilgiye rastlanır;
“Peygamber efendimiz evine girdiğinde ilk işi dişlerini misvaklamak olurdu”. Misvak (Only the registered members can see the link) konusundaki hadisler oldukça çoktur.
Peygamber efendimizin ölüm döşeğindeyken bile dişini fırçaladığı doğru olduğu gibi: “Ben sizden daha fazla misvak (Only the registered members can see the link) kullanırım” dediği de doğrudur.
Misvak (Only the registered members can see the link) yapılan ağaçların en sağlıklısı “Erak” ağacı vb.’dir. Bilinmeyen bir ağaçtan misvak (Only the registered members can see the link) yapmamak gerekir. Zîrâ bazen zehirle*yici olabilir. Misvak (Only the registered members can see the link) kullanmakta kararlı ve ısrarlı olmak gerekir.
Kullanılan misvakların en iyisi gül suyuyla ıslatılanıdır. En faydalı olanlarından biri de badem kökleridir.
Teysir sahibi der ki: İddia ettiklerine göre; misvak (Only the registered members can see the link) kullanan kimse haftanın her Perşembe günü misvak (Only the registered members can see the link) kullanırsa, kafayı dinlendirir, duyuları netleştirir ve zekâyı keskinleştirir.
MİSVAK’IN YARARLARI:
Misvakta birçok faydalar vardır.
Misvakla ağzı fazlaca fırçalamak, ağızdaki yemek artıklarını ve dişlerin pasını giderir.
Dişleri mîdeden yükselecek gaz ve kirleri kabul etmeye hazırlar.
Normal şekilde fırçalanırsa dişleri parlatır.
Damağı güçlendi*rir.
Anti Septik (Mikrop kırıcı) özelliği vardır.
Dili çözer, sözün akışını kolaylaştırır.
Diş köklerindeki çürümeyi giderir,
Ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu güzelleştirir.
Zekâyı berraklaştırır
Yemeğe karşı iştahı artırır.
Kokusu tükürük salgısını artırdığından dişetlerinin kurumasını önler. Diş etlerini sertleştirir.
Balgamı keser.
Görüşü güçlendirir.
Mîdeyi sağlamlaştırır
Sesi berraklaştırır.
Yemeğin sindirimine yardım eder.
Okumayı, zikir ve namazı canlandırır.
Uykuyu uzaklaştırır.
Rabbin hoşnutluğunu kazan*dırır.
Melekleri sevindirir ve sevapların sayısını artırır.
Bedenin rutubetini keser.
Veremi engeller.
Only the registered members can see the link
Toz haline getirilmiş köklerinden macun yapılır. Kökleri kaynatılıp içilirse gonoreyi (bel soğukluğunu) önler. Dalak bölgesi ağrıları için çorba kıvamında içmek gerekir.
Diş macunları ileri derecede bazik olduğundan ağız (Only the registered members can see the link) içi dengeyi bozar. Ancak bu nebati fırçanın (misvak (Only the registered members can see the link)) aktif kısmı haftada bir değiştirilerek yeni bir fırça kullanma avantajını sağlar. Misvakta ise yüksek konsantrasyonlarda asit (Only the registered members can see the link) veya bazik tabiatta maddeler yoktur.
Ege Üniversitesinde yapılan bir araştırmada liflerinde baklava dilimi şeklinde anizotrop basit prizmatik bitki kristallerinin olduğu anlaşılmıştır. Bunun ise mekanik temizliğe tesiri büyüktür.
Bütün fırçalama metodlarına uygulanabilmesi, ağaçtan elde edildiğinden, istenilen boy, kalınlık ve şekilde temini, fırçalama anında liflerinin elektrikli diş fırçalarında olduğu gibi rotasyon yapması, kuvvet fırçaya dik uygulandığından mumlu diş iplikleriyle yapılan temizliğin eldesi, onu kıyas yapılamaz bir üstünlüğe eriştirir.
Misvak (Only the registered members can see the link) her zaman müstehabtır ancak namaz, abdest, uykudan uyanma ve ağız (Only the registered members can see the link) kokusunun değişmesi sıralarında müstehablığı daha da pekişir. Oruçluya da oruçlu olmayana da her zaman misvak (Only the registered members can see the link) kul*lanmak müstehaptır, çünkü misvak (Only the registered members can see the link) konusundaki hadisler geneldir. Oruçlunun misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya ihtiyacı vardır ve Rabbın hoşnutluğu*nu kazanmaya vesîledir. Rabbin hoşnutluğu da oruç tutulduğu za*man, tutulmadığı zamanlardan daha fazla istenir. Aynı zamanda mis*vak ağzı temizler, temizlik ise oruçlunun en üstün işlerindendir.
Only the registered members can see the link
Sünen’de Âmir İbn-i Râbia’dan şöyle dediği rivayet edilir: “Ben Rasülullah s.a.v. oruçlu olduğu hal*de misvak (Only the registered members can see the link) kullanırken, sayılamayacak kadar çok gördüm”.
Buhârî dedi ki; İbn-i Ömer şöyle der: “Peygamber efendimiz sabah akşam misvak (Only the registered members can see the link) kullanırdı”.
Bilginlerin icmâ’ı: Oruçlu kimse vacip ve müstehap olarak ağzı*nı suyla çalkalar, ağzı çalkalamak ise (suyun boğaza ve ağzın içinde*ki her noktaya ulaşması bakımından) misvaktan daha kuvvetlidir, şeklindedir. Allah, kendisine kötü kokuyla yaklaşılmasını arzu etmez, bununla beraber misvak (Only the registered members can see the link), Cenab-ı Hak c.c.’in kendisiyle ibadeti meşru kıldığı şeyler cinsinden de değildir (Yani Kullanmamak azabı gerektirmediği gibi kullanmak da ibadetin farzlarından değildir). Kıyamet gününde oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusunun güzel olacağından bahsedilmesi, oruç tutmaya özen*dirme bakımındandır, yoksa kokunun kalıcı olması yönünden değil*dir, üstelik oruçlu kimsenin misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya duyduğu ihtiyaç oruçlu olmayandan daha fazladır.
Ayrıca Cenab-ı Hak c.c.’in hoşnutluğunu kazanmak, oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu güzelleştirme arzusundan daha önemlidir. Yüce Allah c.c.’in misvak (Only the registered members can see the link)’a olan sevgisi oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) ko*kusunun olduğu gibi kalmasına olan sevgisinden daha büyüktür. Misvak (Only the registered members can see the link), kıyamet gününde Allah’ın katında ağzın güzel kokmasına -ki bu kokuyu misvak (Only the registered members can see the link) gidermişti- engel olmuyor, üstelik oruçlu kimse ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu misvakla gidermiş bile olsa kıyamet gü*nünde, oruçlu olduğunun belirtisi olarak ağzının kokusu miskten daha güzel olduğu halde geliyor. Tıpkı yaralı bir kimsenin dünyadayken yarasının kanını gidermekle emrolunmasına rağmen, kıyamet günün*de yarasının kanı kan renginde, kokusu misk kokusuna benzer halde geldiği gibi.
Daha doğrusu oruçlunun ağız (Only the registered members can see the link) kokusu misvakla kaybolmaz, bu*nun sebebi bellidir. O da midenin yemekten boşalmasıdır. Kaybolan, sâdece etkisidir. Dişlerin ve diş etlerinin üzerindeki katılaşma da aynı nedene bağlıdır.
Yine Peygamber efendimiz, oruçluyken müstehab ve mekruh olan şeyleri ümmetine öğretmiş, misvak (Only the registered members can see the link) kullandıklarını bile bile mis*vak kullanmayı mekruh olan şeyler sınıfından saymamış, üstelik en kapsamlı ve en geniş anlamlı sözlerle ümmetini misvak (Only the registered members can see the link) kullanmaya teşvik etmiş, ümmeti de O’nu oruçlu olduğu halde sayılamayacak kadar çok kez misvak (Only the registered members can see the link) kullanırken gözlemişlerdir. Ümmetinin, kendi*sine uyduklarını biliyordu, buna rağmen hayatında bir kez olsun, öğ*leden sonra misvak (Only the registered members can see the link) kullanmayınız dememiştir. Açıklamayı ihtiyaç duyulduğu zamandan sonraya bırakmak mümkün değildir. Allah her şeyi daha iyi bilendir.
MİSVAK AĞACININ MEYVESİ:
Buhârî ve Müslim’in Sahîh’lerinde Câbir İbn-i Abdillah r.a.in (Only the registered members can see the link) rivayet ettiği hadislerdendir- rivayet edildiğine göre Câbir şöyle dedi: “Biz Peygamber efendimizle birlikte misvak (Only the registered members can see the link) ağacının meyvesini topluyorduk, Peygamber efendimiz orada bulunanlara: “Siz bu yabanî yemişin kararanlarını tercih ediniz! Çünkü onun siyahı en lezzetlisidir” buyurdu”. (Kebâs, erak (misvak (Only the registered members can see the link) ağacı)’nın meyvesidir.)
Bu meyve hicaz toprağında yetişir, yapısı sıcak ve kurudur. Faydaları ağacının faydalarına benzer. Mîdeyi güçlendirir, sindirimi rahat hâle getirir, bal*gamı temizler, sırt ağrılarına ve dertlerin çoğuna fayda verir.
İbn-i Cülcül der ki: “Bu meyve kaynatılıp suyu içilirse idrarı çoğaltır ve mesaneyi te*mizler.”
İbn-i Rıdvan da der ki: “Bu meyve mîdeyi kuvvetlendirir.”
NASIL KULLANILMALIDIR?
Bir karış uzunluğundaki Misvak (Only the registered members can see the link)’ın bir ucunu ilk kullanımdan önce yumuşaması için suda (mümkünse gül suyunda) bekletiniz.
Çapı 1-3 arasında olmalı.
Yumuşattığınız ucun alttan 2-3 santimlik kısmının dışındaki sert tabakayı bıçakla kazıyın. İç kısımdaki lifler yumuşamaya başlamış olacak.
Yumuşamadıysa dişleriniz arasında ezerek yumuşatın. Lif lif ayrılmış bir fırçanız olacak.
Her kullanımdan önce Misvak (Only the registered members can see the link)’ı hafifçe dişinizle ezerek yumuşatın. Suya sokmadan, dişlerinize sürterek kullanın. İçinden gelen öz hem dişlerinizi beyazlatacak, hem de ağız (Only the registered members can see the link) kokusunu önleyecek.
Kullandıktan sonra yıkayıp ucu yukarıda kalacak şekilde dik olarak saklayın. Kullandığınız uç kısımdaki lifler “doğal olarak” eskiyip koptukça bu kısmı tamamen kesin.
Açma işini tekrarlayınız.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ın uzunluğu bir karış, kalınlığı bir parmak kadar olmalı.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ı tutuş şeklimiz ise sağ elimizin baş ve küçük parmağımız Misvak (Only the registered members can see the link)’ın altında diğer üç parmağımız üzerinde olacak şekilde olmalıdır.
Misvak (Only the registered members can see the link)’ı kullanırken fazla baskı yapmadan enine doğru kullanmalıdır.
Kaynak: İyibilgi
Only the registered members can see the link
hiç bu gözle bakmamıştım teşekkürler
birde hurmanın en güzel tarafı enerji vermesi günde 5 adet hurma redbull içmiş gibi yapar:)
Verdiginiz bu eşsiz bilgiler icin ne kadar teşekkur etsek az kalır herhalde :)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.