Giriş

Orijinalini görmek için tıklayınız : Neden Amortisör?



ayran
28-07-2008, 15:56
Biz bisikletçilerOnly the registered members can see the link 90’lı yılların başlarında bir kadro ne kadar “sertse” o kadar iyidirOnly the registered members can see the link diye düşünürdük. Artık amortisörlü bir bisikletin bazı arazi koşullarında gerekli olduğu tartışılmaz bir gerçek. EvetOnly the registered members can see the link seçim sizin.

Uzunca bir süre arazide yol almışsanız diziniz ve sırtınız ağrıyabilirOnly the registered members can see the link elleriniz — kollarınız uyuşabilir. Eğer sizin de benzer "tatlı" şikayetleriniz oluyorsaOnly the registered members can see the link bozuk yolları evdeki koltuğunuzdaki gibi rahatOnly the registered members can see the link uçarcasına aşabilirsiniz.
Heyecan için süspansiyon

Only the registered members can see the link

Amortisörlü bir bisikletle bozuk yollarda daha fazla sürat yapabilirOnly the registered members can see the link müthiş heyecanlar yaşayabilir ve bunu da kontrolü kaybetmedenOnly the registered members can see the link güvenli bir şekilde yapabilirsiniz. Ayrıca bisikletiniz amortisörlü iseOnly the registered members can see the link lastiklerinize (konfordan vazgeçmeden) daha fazla hava basarakOnly the registered members can see the link lastik patlama riskini azaltabilirsiniz.

İnişteOnly the registered members can see the link çok düzgün yollar hariç amortisörlü bir bisiklet ”normal” bir bisikletten daha hızlıdır. Yol koşulları bozuldukça amortisörlü bisikletler normal bisikletlerden daha hızlıdır.. Tabii buOnly the registered members can see the link bisikleti kullananın performans ve yeteneğine göre farklılıklar gösterebilir.

Çıkışlarda eğim çok değil ve yol düzgünse normal bisiklet amortisörlüden hızlıdır. Fakat eğim artıpOnly the registered members can see the link yol bozulursa özellikle arka tekeri amortisörlü bisikletler yarışı kazanmaya başlar. Ancak normal bir bisikletin sadece ön amortisörlü veya arka amortisörlü bisikletlere göre hızlanma faktörü daha fazladır. BuOnly the registered members can see the link yokuş yukarı yapılan ataklardaOnly the registered members can see the link iniş yarışlarının startındaOnly the registered members can see the link ya da kısa ve ustalık gerektiren tırmanışlarda bir avantajdır. Ön-arka amortisörlü bisikletlerde son yıllarda yapılan geliştirmelerde yokuş yukarı (veya yük altında) pedala basma sonucu arkada oluşan esneme oldukça aza indirilmiştir.

Bisiklete sadece şehirde biniyorsanız yukarıda bahsedilenler size anlamsız gelebilir. Ama sadece hafta sonları bile de olsa şehirden kurtulupOnly the registered members can see the link biraz olsun ormanlardaOnly the registered members can see the link kırlarda ya da toprak yollarda pedal basan ve de süratin verdiği heyecanı seven bir tipsenizOnly the registered members can see the link amortisörlü bir bisiklete sahip olmak istemeniz en doğal hakkınızdır.

Amortisörlü bir bisiklet almaya karar vermedenOnly the registered members can see the link öncelikle şu soruları yanıtlamalısınız:

1-Bisikletinizi sadece şehirde mi kullanacaksınız? Yanıt evet iseOnly the registered members can see the link sizin amortisörlü bir bisiklete çok fazla ihtiyacınız yokOnly the registered members can see the link demektir. Ama 2000’li yılların başından beri şehir bisikletlerinde de kullanılanOnly the registered members can see the link çalışma mesafesi azOnly the registered members can see the link (50 mm.) basit ön amortisörlü bisikletlerOnly the registered members can see the link hatta ön-arka amortisörlü bisikletler oldukça yaygınlaştı. Konforlu şehir gezintileri tercihiniz ise bu tip bisikletlerden önerilebilir.

2-Hafta sonları şehirden kurtulduğunuz ve doğada bisiklete biniyorsunuzOnly the registered members can see the link fakat hala asfalt veya düzgün köy yollarında aheste gezinmeyi mi tercih ediyorsunuz?. Yanıtınız yine evet iseOnly the registered members can see the link size amortisörü fazla karmaşık olmayan Only the registered members can see the link performanslı ön amortisörlü bir bisiklet önerebiliriz.

3-Bisikletinizle doğadasınız ve neredeyse yolu olmayan en ücra köşeleri keşfetmek ve başkalarının korkutucu veya gereksiz bulduğu süratli inişler sizin hobiniz ve oldukça dikOnly the registered members can see the link iri taşlarOnly the registered members can see the link çukurlarla dolu bir yolun tepesinde sevinçten ve biraz da heyecandan gözleri parlayan bir tip misiniz? O zaman iyi bir ön-arka amortisörlü bir bisikleti hakettiğinizi düşünebilirsiniz.

Only the registered members can see the link

Bisiklet Tipleri:

Amortisörlü bisikletler çok genel olarak 2 tiptir.:

A) Sadece ön çatalı amortisörlü olanlar. B) Ön- Arka (aaaa Amortisörlü) amortisörlü modeller. (Eskiden gidon boğazı amortisörlü olanlar vardı.(En tanınmış örneği OFF- ROAD firmasından Bob Girvin'in tasarımı FLEXSTEM idi. Fakat bu sistem son yıllarda ortadan kalkmıştır.)

Ön çatalı amortisörlü bisikletlerOnly the registered members can see the link amortisörsüz veya aaaa- amortisörlü bisikletlere göre bazı durumlarda avantajları daha çoktur. Bu tiplerde arka üçgeni amortisörlü bisikletlerde olduğu gibiOnly the registered members can see the link enerjinin arka tekere aktarımında kayıp söz konusu değildir. Bu da çabuk hızlanmayı kolaylaştırır. Bazı gelişmiş(ön veya arka) amortisörlerin “lockout” sistemleri vardır. Bu sürüş sırasında amortisörü kiltlemeye yarar. Bazı modellerde bu işlem için bisikleti durdurmak gerekebilir..

Arka çatalı da amorotisörlü bisiklet modelleri son yıllarda hızla çoğalmakta ve ucuzlamaktadır.. 90’lı yıllarda da amortisör üreten sayısız firma ortaya çıkmıştır. Bu da beraberinde ucuz amortisörlü bisiklet üretimini getirmiştir. Ayrıca tüketimin çoğalması sonucu bisiklet kadro üretimi de ucuzlamışOnly the registered members can see the link özellikle alüminyum alaşımlı kadrolar çok yaygınlaşmıştır. Ön-arka amortisörlü bisikletlerde şokları kontrol altına alan hidrolikOnly the registered members can see the link elastomerliOnly the registered members can see the link yaylı veya bunların karışımlarının bulunduğu sistemler mevcuttur. Fakat arka amortisörler içinde en çok kullanılan ve tercih edilen modeller yağlı- havalıOnly the registered members can see the link yaylı- havalı veya yaylı-havalı-yağlı olanlardır. Bu tip bisikletlerde arka üçgenin hareketi de çeşitli tasarımda bağlantılarla sağlanır. Bunların çok gelişmiş olanları özellikle arazi iniş yarışlarında yaygın olarak kullanılır. Son yıllarda birçok ünlü bisikletle üreticisiOnly the registered members can see the link özel olarak ön- arka amortisörlü bisiklet tasarımlarına önem vermektedir.

“Cross Country” tipi olup da ön-arka amortisörlü bisikletler oldukça yaygınlaşmaya başlamıştır. Bunlarda arkadaki esneme 20-50 mm. arasında değişebilir.

Only the registered members can see the link

Amortisörler yapıları bakımından çeşitli tipleri vardır:

Hidrolik (yağlıOnly the registered members can see the link havalı)Only the registered members can see the link elastomerli Only the registered members can see the link çelik yaylı veya bunların karışımını içeren modeller.

Hidrolik amortisörler ancak belli bir süratten sonra veya derin çukurOnly the registered members can see the link yüksekçe tümseklerde daha verimli çalışır. Düşük süratteOnly the registered members can see the link alçak tümsekli yollarda amortisörün içindeki contaların sürtünmesiOnly the registered members can see the link içiçe geçmiş iki borunun rahat çalışmasını engeller. Buna "stiction" denir (static friction). Bazı modellerde amortisörün sertliği ayarlanabilir. Hidrolik amortisörler yüksek süratlerde en güvenli ve kontrollü sürüşü sağlar.

Elastomerli (özel bir kauçuk türü) tiplerOnly the registered members can see the link düşük süratlerde de konforlu sürüş sağlarOnly the registered members can see the link çünkü içinde hidroliklerdeki gibi contalar olmadığı için "stiction" problemi yaşanmaz ve yolun en ufak pürüzlerine bile cevap verir. Bu tip amortisörlerde bakım onarım çok kolaydır. Fakat bunlardan ileri düzeyde perfomans beklemek doğru olmaz. Bazı yeni modellerde sertlik ayarı dışarıdan da yapılabilmektedir:. Elastomerli tiplerin dezavantajıOnly the registered members can see the link yüksek süratlerde amortisörün kuvvetli bir darbe sonucu sıkışıpOnly the registered members can see the link hemen ardından aynı oranda geri tepipOnly the registered members can see the link kontrolü kaybettirme riskidir.Fakat bu tip amortisörlerOnly the registered members can see the link ucuzluğuOnly the registered members can see the link bakım gerektirmezliği ve konforlu olması yüzünden bir zamanlar amatör bisikletçiler tarafından oldukça ilgi görmekteydi. Fakat bunların yerini artık bildiğimiz çelik yaylar almıştır. Elastomerlerin çok sık parçalanması yüzünden bu sistem artık kullanılmamaktadır.


Only the registered members can see the link

Son yıllarda amortisörlerde oldukça ilerlemeler sağlanmıştır. Buna iyi bir örnek Rock Shox firmasının SID modelidir. Manitou ve Marzocchi firmalarının da çok gelişmiş modelleri vardır. Bu gelişmiş modeller hem hidrolik sistemin üstünlüğü ile ve akıllıca kullanılan yaylar ve yağ kartuşlarlarıyla her türlü koşulda çok iyi bir kontrol sağlar.

Sonuç olarak bisiklete biniş amacınıza ve tarzınıza göre bir bisiklet seçmenizde yarar vardır. Böylece bisikletinizden en fazla verimi almışOnly the registered members can see the link siz de en mutlu anlarınızı yaşamış olursunuz..