COEMAR
23-06-2006, 11:15
Only the registered members can see the link (Only the registered members can see the link)SERVİS SAYILARI MUAFİYET İLE ARTACAK,KAZANAN MÜŞTERİ OLACAK
Türk otomotiv sektörü, 2007’de önemli bir dönemece girmeye hazırlanıyor. 1 Ocak 2006’da yürürlüğe giren ’Grup Muafiyeti Tebliği’nin 1 Ocak 2007’de işlerlik kazanmasıyla, sektörde marka içi ve markalar arası rekabet artacak.
Only the registered members can see the link
Önümüzdeki yıl devreye girecek yeni düzenlemeyle, showroomlarda farklı marka araçlar sergilenebilecek, özel bağımsız servisler de garanti kapsamında servis hizmeti verebilecek.Grup Muafiyet Tebliği’nin 1 Ocak 2006’dan itibaren Türkiye’de yürürlüğe girmesinin ardından, tüm üretici ve dağıtıcı firmalara, 1 yıllık geçiş süreci tanındı.
Türkiye’de 40’a yakın üretici veya distribütör marka, firmaların ilgili sözleşmelerini ve uygulamalarını (bayiler, tedarikçiler ile mevcut olan) 2007 başına kadarki 1 yıllık geçiş sürecinde tebliğe uyumlu hale getirmek için çalışmaları hızlandırdı. Yeni Grup Muafiyeti Tebliği ile markalar arası rekabetin geliştirilmesi, bayilerin üreticiye bağımlılığının azaltılması ve bayiler arası rekabetin geliştirilmesi, yetkili servis ve parça piyasasında rekabetin geliştirilmesi ve bağımsız tamircilerin ve özel servislerin rekabete dahil olmaları hedefleniyor.
SATIŞ VE SERVİS AYRILIYOR
Grup Muafiyeti Türkiye’de satış ve servis hizmetini birbirinden ayıracak. Artık satış hizmeti verebilmek için servis hizmetini sağlamak gerekmeyecek. Satış ve servis bayilikleri farklı şartlar, farklı standartlar ve farklı sözleşmeler ile değerlendirileceğinden, son 5-10 yıldır motorlu taşıtlar sektöründe gözlenmekte olan trendde farklılaşma yaşanması kaçınılmaz olacak. Satış yapan bayiler, bizzat servis hizmeti vermiyorlar ise en yakın servis hizmetini müşteriye gösterecek.
Bayiler, markaların kendi standartlarını sağlayabildikleri ölçüde, aynı çatı altında birden fazla markanın bayiliğini de yapabilecekler. Bugün birden fazla bayiliği farklı tesislerde yürütmekte olan bayiler mevcut. Bunların sayıları tüm marka bayileri toplamı içerisinde yüzde 30’a ulaşmış durumda.
Yeni uygumayla birlikte, otomotiv servisleri orijinal yedek parçanın yanı sıra kaliteli eş değer parçayı da kullanabilecek. Bu da eşdeğer parçaların orijinal parça kadar kaliteli olmasına imkan verecek.
SERVİS TEKELİ KALKIYOR
Yetkili servisler dışında özel bağımsız servisler de eğitimli personel bulundurmak koşuluyla sağlayıcı tarafından denetlenerek, yetkili olabilecek, tamir ve bakım yapabilecek. Böylelikle özellikle belli yetkili servislerin tekelinde bulunan servis hizmeti daha rekabetçi hale gelecek. Servis hizmetinde tekelin kalkmasıyla hem tüketicinin tercih seçeneği artacak, hem de tüketici en uygun şekilde hizmet veren servisi tercih etme imkanına sahip olacak.
Diğer taraftan yetkili servisler bu rekabetten kendilerini geliştirme, daha iyi hizmet, kaliteli, ucuz hizmet verme durumunda olacak. Seçici dağıtıcı, yeri ve konumu müsait olduğu takdirde, başka markaların da bulundurabilme hakkına sahip olacak. Örneğin daha önce Toyota marka otomobil satan bir showroomda, Peugoet, Hyundai, Mercedes gibi markalar da sergilenebilecek. Gerekli şartlan taşıyan servisler, sağlayıcıdan çalıştıracakları personelin eğitimi için talepte bulunabilecek.
Firmalar grup muafiyeti hakkında ne düşünüyor
HyundaI: "Grup muafiyeti ile birlikte tüm markaların temsil noktalarında artışlar bekleniyor. Bu durum tüketicilerin lehine gelişecek bir durumdur. Müşteri satın almak istediği ürünü yada hizmeti temin edecek farklı alternatiflere sahip olacak. Bunun sonucunda da tüm sektörlerde ve markalarda yoğun bir şekilde marka içi rekabet oluşacaktır."
KIa: "Blok muafiyet konusunu satış sonrası için bir tehdit unsuru olarak değil, bir fırsat olarak görüyoruz. Bu sayede tüm markaların yetkili servisleri, rekabetin de etkisiyle kendilerini yenileyip, yatırımlarını artırmak ve bu sayede müşterilere daha iyi hizmet vermek zorunda kalacaklardır. Biz de zaten bu doğrultuda hazırlıklarımızı yapmış bulunmaktayız."
CItroen: "Grup muafiyeti ile yetkili servis sayısının artmasını bekliyoruz. Bu doğrultuda, rekabet oluşacak (serviste ve yedek parçada) ve neticesinde de hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti yükselecektir.
Subaru: "Özellikle servis hizmeti daha rekabetçi hale gelecek Yetkili servisler bu rekabetten kendilerini geliştirme, daha iyi hizmet, kaliteli, ucuz hizmet verme durumunda olacak. Dolayısıyla, servis standartları daha üst seviyelere taşınacak.Tüketici açısından da, yedek parçanın çok önemli olduğu bilinen bir gerçek. Tabii ki yedek parçanın bol ve güvenilir olması lazım. Ancak, her türlü yedek parçanın ortalarda gezdiği bir ortamda fiyat unsuru da önemli olduğu için tüketici bir zaman sonra ucuz ve kalitesiz parçalarla tamir edilen aracında sıkıntılar yaşayabilir. Bu da ana firmaların imajını zedeleyebilir."
Tata: "Grup muafiyeti barındırdığı özellikler itibari ile pek çok şeyi değiştirecektir. Özel servislerin eğitim ve dokümantasyon satın alabilmesi, yedek parçada yan sanayi ve orijinal ayrımının sadece garanti ve geri çağırma hizmetlerinde geçerli olması, pek çok markanın seçici sistemi uygulayacak olmasından dolayı yetkili servis sahibi olmanın kolaylaşacağı bir sisteme geçiş söz konusu olacaktır. Dolayısı ile kárların düşeceği, rekabetin daha da artacağı bu ortamda satış sonrası hizmetlerde en iyi hizmeti rekabetçi parça ve işçilik fiyatıyla sunan firmaların yüzü gülecektir."
Suzukı: "Satış Sonrası bakımından bu tebliğ genel anlamda bir fırsattır. Çünkü servis hizmetlerinin rekabete açık olması yetkili servislerimizin özel servisler ile sürekli kıyaslanması hususunu da beraberinde getirmektedir. Böylece müşteri işçilik kalitesi, hizmet kalitesi, araca verilen önem kapsamında her iki tarafı da değerlendirebilecektir. Böylece yetkili servisler de, sürekli olarak dinamik ve kendi kendilerini kontrol etmek durumunda kalacak ve rehavete düşemeyecektir. Ancak yeterli bilgiye sahip olmayan tamirhanelerde yapılan bir hata veya uygun olmayan parça kullanımı nedeni ile araca veya ilgili diğer parçalara zarar gelmesi halinde özellikle garantili araçlar için sorumluluğu kimin yükleneceği hususunda soru işaretleri bulunmaktadır."
Skoda: "Grup muafiyeti tebliği ile satış sonrası hizmetlerde yoğun olan rekabet daha da artacaktır. Bunun yanı sıra gerekli sermaye gücüne ve alt yapıya sahip olan özel servislerde bu rekabete katılabileceklerdir. Yeni sistemde satış ve servis organizasyonunun birbirinden ayrılması, servis için standart dışında yatırımcılara herhangi bir kısıtlama getirilememesi ilk bakışta sektördeki oyuncu sayısının artacağı yönünde bir izlenim uyandımaktadır. Ancak, yetkili servis olabilmek için gerekli ilk yatırım miktarı, güncel kalabilmek ve kaliteyi sürekli olarak koruyup sürdürebilmek için devamlı yapılması gereken yatırımlar belirtilen tarihle birlikte bir kuantum sıçraması oluşturmayacağıdır. Tüketici menfaatlerini artırmak düşüncesiyle çıkarılan blok muafiyeti uygulaması, distribütör ve imalatçıların servisler üzerindeki denetim gücünü büyük ölçüde zayıflattığı için tam tersine bir işlevi yerine getirecek gibi görünmektedir."
Chrysler: "Özellikle satış sonrası hizmetler alanında ana firmaların hizmet ağlarını yapılandırması konusunda önemli değişikliklerin yaşanacağı bir sürece giriyoruz. Rekabet mevzuatlarına göre durum incelendiğinde söz konusu kanun, ana firma tarafından belirlenen şartların yerine getirilmesi durumunda isteyen herkesin istediği marka veya markalar için yetkili servislik yapabilmesine imkan sağlayacaktır. Dolayısıyla müşteriler, söz konusu şartları yerine getiren servisler arasından, istediği servisi seçebilme şansına sahip olacaktır."
tofaş: "Grup muafiyeti uygulamasının temel amacının satış sonrası alanında marka içi ve markalar arası rekabeti artırmak olduğu bilinmektedir. Bunun doğal bir sonucu olarak da satış sonrası hizmetler alanında kalite, hız, maliyet ve farklılaşabilme büyük önem kazanacak. Fiyat üzerine bir rekabetin yıkıcı olacağına inandığımızdan asıl rekabetin kalite ve müşterilere sunulan ek hizmetlerin çeşitliliğinde olmasını bekliyoruz.Müşterilerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini ortaya çıkararak bu ihtiyaç ve beklentilere yönelik hizmet geliştirebilen markalar avantaj sahibi olacaklar. Aksi takdirde dışarıdan gelen rekabetle başedebilme yeteneği azalmış olan markaların devamlılıklarını sağlamaları mümkün olmayacaktır.
Peugeot: "Yeni grup muafiyeti yasası yürürlüğe girdiğinde, satış sonrası hizmetlerde en dikkat çekici değişiklik, bu sektörün serbestleştirilmesi ve araç tamir hizmetinin her talep edene sunulacak olmasıdır. Ancak markanın saptadığı ve belirlediği kriterlere uyma zorunluluğu olacaktır."
Volvo: "Sistem, genel olarak tüketicinin avantajlı hizmet almasını sağlamakla birlikte tüketicinin farkında olmadan belli bir standarda uymayan yedek parça ile aracının onarılmasına ve müşterinin bu konudan haberdar olmamasına sebep oluyor. Sistem ayrıca üreticilere, performansı düşük olan veya tam olarak global standartlara uymayan yetkili satıcılar ile çalışmama hakkını da veriyor."
Ford: "Grup muafiyetiyle birlikte; markalar arası rekabetin geliştirilmesi, bayilerin üreticiye bağımlılığının azaltılması ve bayiler arası rekabetin geliştirilmesi, yetkili servis ve yedek parça piyasasında rekabetin geliştirilmesi, bağımsız tamircilerin ve özel servislerin rekabete dahil olmaları, bağımsız satıcıların rekabete dahil olmaları gibi öngörülerimiz bulunuyor."
Türk otomotiv sektörü, 2007’de önemli bir dönemece girmeye hazırlanıyor. 1 Ocak 2006’da yürürlüğe giren ’Grup Muafiyeti Tebliği’nin 1 Ocak 2007’de işlerlik kazanmasıyla, sektörde marka içi ve markalar arası rekabet artacak.
Only the registered members can see the link
Önümüzdeki yıl devreye girecek yeni düzenlemeyle, showroomlarda farklı marka araçlar sergilenebilecek, özel bağımsız servisler de garanti kapsamında servis hizmeti verebilecek.Grup Muafiyet Tebliği’nin 1 Ocak 2006’dan itibaren Türkiye’de yürürlüğe girmesinin ardından, tüm üretici ve dağıtıcı firmalara, 1 yıllık geçiş süreci tanındı.
Türkiye’de 40’a yakın üretici veya distribütör marka, firmaların ilgili sözleşmelerini ve uygulamalarını (bayiler, tedarikçiler ile mevcut olan) 2007 başına kadarki 1 yıllık geçiş sürecinde tebliğe uyumlu hale getirmek için çalışmaları hızlandırdı. Yeni Grup Muafiyeti Tebliği ile markalar arası rekabetin geliştirilmesi, bayilerin üreticiye bağımlılığının azaltılması ve bayiler arası rekabetin geliştirilmesi, yetkili servis ve parça piyasasında rekabetin geliştirilmesi ve bağımsız tamircilerin ve özel servislerin rekabete dahil olmaları hedefleniyor.
SATIŞ VE SERVİS AYRILIYOR
Grup Muafiyeti Türkiye’de satış ve servis hizmetini birbirinden ayıracak. Artık satış hizmeti verebilmek için servis hizmetini sağlamak gerekmeyecek. Satış ve servis bayilikleri farklı şartlar, farklı standartlar ve farklı sözleşmeler ile değerlendirileceğinden, son 5-10 yıldır motorlu taşıtlar sektöründe gözlenmekte olan trendde farklılaşma yaşanması kaçınılmaz olacak. Satış yapan bayiler, bizzat servis hizmeti vermiyorlar ise en yakın servis hizmetini müşteriye gösterecek.
Bayiler, markaların kendi standartlarını sağlayabildikleri ölçüde, aynı çatı altında birden fazla markanın bayiliğini de yapabilecekler. Bugün birden fazla bayiliği farklı tesislerde yürütmekte olan bayiler mevcut. Bunların sayıları tüm marka bayileri toplamı içerisinde yüzde 30’a ulaşmış durumda.
Yeni uygumayla birlikte, otomotiv servisleri orijinal yedek parçanın yanı sıra kaliteli eş değer parçayı da kullanabilecek. Bu da eşdeğer parçaların orijinal parça kadar kaliteli olmasına imkan verecek.
SERVİS TEKELİ KALKIYOR
Yetkili servisler dışında özel bağımsız servisler de eğitimli personel bulundurmak koşuluyla sağlayıcı tarafından denetlenerek, yetkili olabilecek, tamir ve bakım yapabilecek. Böylelikle özellikle belli yetkili servislerin tekelinde bulunan servis hizmeti daha rekabetçi hale gelecek. Servis hizmetinde tekelin kalkmasıyla hem tüketicinin tercih seçeneği artacak, hem de tüketici en uygun şekilde hizmet veren servisi tercih etme imkanına sahip olacak.
Diğer taraftan yetkili servisler bu rekabetten kendilerini geliştirme, daha iyi hizmet, kaliteli, ucuz hizmet verme durumunda olacak. Seçici dağıtıcı, yeri ve konumu müsait olduğu takdirde, başka markaların da bulundurabilme hakkına sahip olacak. Örneğin daha önce Toyota marka otomobil satan bir showroomda, Peugoet, Hyundai, Mercedes gibi markalar da sergilenebilecek. Gerekli şartlan taşıyan servisler, sağlayıcıdan çalıştıracakları personelin eğitimi için talepte bulunabilecek.
Firmalar grup muafiyeti hakkında ne düşünüyor
HyundaI: "Grup muafiyeti ile birlikte tüm markaların temsil noktalarında artışlar bekleniyor. Bu durum tüketicilerin lehine gelişecek bir durumdur. Müşteri satın almak istediği ürünü yada hizmeti temin edecek farklı alternatiflere sahip olacak. Bunun sonucunda da tüm sektörlerde ve markalarda yoğun bir şekilde marka içi rekabet oluşacaktır."
KIa: "Blok muafiyet konusunu satış sonrası için bir tehdit unsuru olarak değil, bir fırsat olarak görüyoruz. Bu sayede tüm markaların yetkili servisleri, rekabetin de etkisiyle kendilerini yenileyip, yatırımlarını artırmak ve bu sayede müşterilere daha iyi hizmet vermek zorunda kalacaklardır. Biz de zaten bu doğrultuda hazırlıklarımızı yapmış bulunmaktayız."
CItroen: "Grup muafiyeti ile yetkili servis sayısının artmasını bekliyoruz. Bu doğrultuda, rekabet oluşacak (serviste ve yedek parçada) ve neticesinde de hizmet kalitesi ve müşteri memnuniyeti yükselecektir.
Subaru: "Özellikle servis hizmeti daha rekabetçi hale gelecek Yetkili servisler bu rekabetten kendilerini geliştirme, daha iyi hizmet, kaliteli, ucuz hizmet verme durumunda olacak. Dolayısıyla, servis standartları daha üst seviyelere taşınacak.Tüketici açısından da, yedek parçanın çok önemli olduğu bilinen bir gerçek. Tabii ki yedek parçanın bol ve güvenilir olması lazım. Ancak, her türlü yedek parçanın ortalarda gezdiği bir ortamda fiyat unsuru da önemli olduğu için tüketici bir zaman sonra ucuz ve kalitesiz parçalarla tamir edilen aracında sıkıntılar yaşayabilir. Bu da ana firmaların imajını zedeleyebilir."
Tata: "Grup muafiyeti barındırdığı özellikler itibari ile pek çok şeyi değiştirecektir. Özel servislerin eğitim ve dokümantasyon satın alabilmesi, yedek parçada yan sanayi ve orijinal ayrımının sadece garanti ve geri çağırma hizmetlerinde geçerli olması, pek çok markanın seçici sistemi uygulayacak olmasından dolayı yetkili servis sahibi olmanın kolaylaşacağı bir sisteme geçiş söz konusu olacaktır. Dolayısı ile kárların düşeceği, rekabetin daha da artacağı bu ortamda satış sonrası hizmetlerde en iyi hizmeti rekabetçi parça ve işçilik fiyatıyla sunan firmaların yüzü gülecektir."
Suzukı: "Satış Sonrası bakımından bu tebliğ genel anlamda bir fırsattır. Çünkü servis hizmetlerinin rekabete açık olması yetkili servislerimizin özel servisler ile sürekli kıyaslanması hususunu da beraberinde getirmektedir. Böylece müşteri işçilik kalitesi, hizmet kalitesi, araca verilen önem kapsamında her iki tarafı da değerlendirebilecektir. Böylece yetkili servisler de, sürekli olarak dinamik ve kendi kendilerini kontrol etmek durumunda kalacak ve rehavete düşemeyecektir. Ancak yeterli bilgiye sahip olmayan tamirhanelerde yapılan bir hata veya uygun olmayan parça kullanımı nedeni ile araca veya ilgili diğer parçalara zarar gelmesi halinde özellikle garantili araçlar için sorumluluğu kimin yükleneceği hususunda soru işaretleri bulunmaktadır."
Skoda: "Grup muafiyeti tebliği ile satış sonrası hizmetlerde yoğun olan rekabet daha da artacaktır. Bunun yanı sıra gerekli sermaye gücüne ve alt yapıya sahip olan özel servislerde bu rekabete katılabileceklerdir. Yeni sistemde satış ve servis organizasyonunun birbirinden ayrılması, servis için standart dışında yatırımcılara herhangi bir kısıtlama getirilememesi ilk bakışta sektördeki oyuncu sayısının artacağı yönünde bir izlenim uyandımaktadır. Ancak, yetkili servis olabilmek için gerekli ilk yatırım miktarı, güncel kalabilmek ve kaliteyi sürekli olarak koruyup sürdürebilmek için devamlı yapılması gereken yatırımlar belirtilen tarihle birlikte bir kuantum sıçraması oluşturmayacağıdır. Tüketici menfaatlerini artırmak düşüncesiyle çıkarılan blok muafiyeti uygulaması, distribütör ve imalatçıların servisler üzerindeki denetim gücünü büyük ölçüde zayıflattığı için tam tersine bir işlevi yerine getirecek gibi görünmektedir."
Chrysler: "Özellikle satış sonrası hizmetler alanında ana firmaların hizmet ağlarını yapılandırması konusunda önemli değişikliklerin yaşanacağı bir sürece giriyoruz. Rekabet mevzuatlarına göre durum incelendiğinde söz konusu kanun, ana firma tarafından belirlenen şartların yerine getirilmesi durumunda isteyen herkesin istediği marka veya markalar için yetkili servislik yapabilmesine imkan sağlayacaktır. Dolayısıyla müşteriler, söz konusu şartları yerine getiren servisler arasından, istediği servisi seçebilme şansına sahip olacaktır."
tofaş: "Grup muafiyeti uygulamasının temel amacının satış sonrası alanında marka içi ve markalar arası rekabeti artırmak olduğu bilinmektedir. Bunun doğal bir sonucu olarak da satış sonrası hizmetler alanında kalite, hız, maliyet ve farklılaşabilme büyük önem kazanacak. Fiyat üzerine bir rekabetin yıkıcı olacağına inandığımızdan asıl rekabetin kalite ve müşterilere sunulan ek hizmetlerin çeşitliliğinde olmasını bekliyoruz.Müşterilerinin ihtiyaçlarını ve beklentilerini ortaya çıkararak bu ihtiyaç ve beklentilere yönelik hizmet geliştirebilen markalar avantaj sahibi olacaklar. Aksi takdirde dışarıdan gelen rekabetle başedebilme yeteneği azalmış olan markaların devamlılıklarını sağlamaları mümkün olmayacaktır.
Peugeot: "Yeni grup muafiyeti yasası yürürlüğe girdiğinde, satış sonrası hizmetlerde en dikkat çekici değişiklik, bu sektörün serbestleştirilmesi ve araç tamir hizmetinin her talep edene sunulacak olmasıdır. Ancak markanın saptadığı ve belirlediği kriterlere uyma zorunluluğu olacaktır."
Volvo: "Sistem, genel olarak tüketicinin avantajlı hizmet almasını sağlamakla birlikte tüketicinin farkında olmadan belli bir standarda uymayan yedek parça ile aracının onarılmasına ve müşterinin bu konudan haberdar olmamasına sebep oluyor. Sistem ayrıca üreticilere, performansı düşük olan veya tam olarak global standartlara uymayan yetkili satıcılar ile çalışmama hakkını da veriyor."
Ford: "Grup muafiyetiyle birlikte; markalar arası rekabetin geliştirilmesi, bayilerin üreticiye bağımlılığının azaltılması ve bayiler arası rekabetin geliştirilmesi, yetkili servis ve yedek parça piyasasında rekabetin geliştirilmesi, bağımsız tamircilerin ve özel servislerin rekabete dahil olmaları, bağımsız satıcıların rekabete dahil olmaları gibi öngörülerimiz bulunuyor."