COEMAR
04-07-2006, 02:03
Kimyasal çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin birleşiminden oluşan ve aracın yer ile temasını sağlayan tek ve önemli parçasıdır. Lastik içerisine basılan hava vasıtası ile takılı olduğu aracın ve üzerindeki yükün taşınmasını sağlar.
Lastiğin yer ile temas bölgesi
Only the registered members can see the link SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi.
OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.
TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
Lastiğin Görevleri:
Only the registered members can see the linkç yükünü taşımak.Only the registered members can see the link ile verilen yönü izlemek. Only the registered members can see the link gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak. Only the registered members can see the link bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak. Only the registered members can see the linkörlerde yardımcı olarak sürüş keyfini artırmak.Lastiğin Performansını Ve Ömrünü Etkileyen Faktörler: Only the registered members can see the link Hava Basıncı
Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
Only the registered members can see the link Rot Ayarı
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
Only the registered members can see the link Balans Ayarı
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Only the registered members can see the link Rotasyon (Yer değiştirme)
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Only the registered members can see the link Diş Derinliği
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Only the registered members can see the link Yük miktarı ve Yükleme Biçimi
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Only the registered members can see the link Fren AyarıFren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur.
Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Only the registered members can see the link Araç Hızı
Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Only the registered members can see the link Lastik Eşlemeleri
Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Only the registered members can see the link Yol ve İklim Şartları
Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Only the registered members can see the link Lastik Performans ve Ömürleri
Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.
Only the registered members can see the link Bunlara Dikkat!
Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle
yapabileceği en yüksek hız limiti:
Yük İndeksi Lastik başına
yük(kg) Yük indeksi Lastik başına
yük (kg) Yük indeksi Lastik başına
yük (kg)
60 250 79 437 98 750
61 257 80 450 99 775
62 265 81 462 100 800
63 272 82 475 101 825
64 280 83 487 102 850
65 290 84 500 103 875
66 300 85 515 104 900
67 307 86 530 105 925
68 315 87 545 106 950
69 325 88 560 107 975
70 335 89 580 108 1000
71 345 90 600 109 1030
72 355 91 615 110 1060
73 365 92 630 111 1090
74 375 93 650 112 1120
75 387 94 670 113 1150
76 400 95 690 114 1180
77 412 96 710 115 1215
78 425 97 730 - -
Tavsiyeler
Only the registered members can see the link Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın
Only the registered members can see the link Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın
Only the registered members can see the link Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
Only the registered members can see the link Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler.
Only the registered members can see the link Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
Only the registered members can see the link Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın
Only the registered members can see the link Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur.
Only the registered members can see the link Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının
Only the registered members can see the link Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin
Only the registered members can see the link Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın
Only the registered members can see the link Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin.
Only the registered members can see the link Subap kapaklarını kapalı tutun.
Only the registered members can see the link ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur.
Only the registered members can see the link Yurdun dört bir yanına dağılmış Lassa bayilerine lastiklerinizle ilgili tüm konularda danışabilirsiniz.
Garanti Dışı Kalan Maddeler:
1) Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler
2) Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbelerden kaynaklanan hasarlar
3) Yoldaki kaldırım kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen hasarlar
4) İç lastik(tube-type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması nedeniyle meydana gelen hasarlar
5) Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka olmasından kaynaklanan hasarlar
6) Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen olaylar
7) Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler
8) Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen hasarlar
9) Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana blok şeklindeki hasarlar
10) Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler
11) Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri hasarlar
12) Lastiklerin, tüketiciler tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektirik motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince çatlamalar
Yara Tamiri
Pratikte,tubeless otomobil lastiklerinin tamiri değişik malzemelerin kullanıldığı iki farklı yöntemle yapılır.Bunlar;herbiri için farklı tipte malzeme ve teçhizat kullanılan,yara tamirinde en uygun ve tavsiye edilen bir yöntem olan Mantar Yama (PRP) ile lastiğin yara alan bölgesinin kuşingam adı verilen dolgu maddesiyle doldurulup pişirilmesi ve içeriye get konulması yöntemiyle yapılan Takviyeli Yara Tamiridir.
Harici bir darbe sonucu yara almış/delinmiş lastiklerin incelenmesi,uygun alet ve ekipmanla tamirinin yapılması,sadece bu işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır.
Tamir işlemi;bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır.
Only the registered members can see the link Lastikteki delinme,tabanda belirtilen bölgede ise mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir.
Only the registered members can see the link Lastik hız semboşü "H" (210 km/saat) ve altı ise delik çapı azami 6 mm. ve lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir.
Only the registered members can see the link 240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır.
Only the registered members can see the link Liner tabakada çatlama ve kesilme,kırılma ve aşırı deformasyon varsa,tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisiyle değiştirilmelidir.
Only the registered members can see the link Tamirde temizlik çok önemlidir.Yara tamir malzemesi,sadece temiz yüzeye yapışır.Yara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşıyla iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının,elmas uçlu bir matkapla alınması gerekir.Bu işlem iyi yapılmazsa,ilerde çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek,lastiği hizmet dışı bırakabilir.
Only the registered members can see the link Tamir malzemesinin kullanılacağı yerdeki kauçukla kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekir.Eğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi,gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından,ayrılma yapar.
Only the registered members can see the link Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması,lastikte istenmeyen sorunlar çıkarır.Ütünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek,orjinal özelliklerinde bir bölümünü yitirir.Kuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir.
Only the registered members can see the link Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir.
Çok kısa süre de olsa,havasız lastik üzerinde yürüme,karkastaki kordlara zarar verebilir.Liner'da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir.
Lastiğin yara almış bölgesinin,fitil yamayla tamir edilmesi,ilerde soeun çıkarabileceğinden sakıncalıdır.
Lastiğin yer ile temas bölgesi
Only the registered members can see the link SIRT : Lastiğin yer ile temas eden bölgesi.
OMUZ : Sırt ile yanağın birleştiği ve kalın kauçuktan yapılmış bölgesi.
YANAK : Lastiğin topuk ve omuz bölgesi arasında kalan, lastiğe esneklik sağlayan ve üzerinde markalama ve tanıtıcı bilgiler bulunan bölgesidir.
TOPUK : Lastiğin janta temas eden ve sıkıca bağlanmasını sağlayan bölgesidir.
Lastiğin Görevleri:
Only the registered members can see the linkç yükünü taşımak.Only the registered members can see the link ile verilen yönü izlemek. Only the registered members can see the link gelen gücü ileri/geri hareket olarak yansıtmak. Only the registered members can see the link bir şekilde hem ıslak hem de kuru zeminde aracı durdurmak. Only the registered members can see the linkörlerde yardımcı olarak sürüş keyfini artırmak.Lastiğin Performansını Ve Ömrünü Etkileyen Faktörler: Only the registered members can see the link Hava Basıncı
Uygun olmayan hava basıncı ileride tamiri mümkün olmayacak hasarların yanısıra, lastiğin düzensiz ve erken aşınmasına sebep olur. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine uyulmalıdır.
Only the registered members can see the link Rot Ayarı
Aracınızın mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü aynı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar vererek zaman içerisinde yüksek mekanik tamir ve bakım masraflarına yol açar.
Only the registered members can see the link Balans Ayarı
Jant ve lastiğinizin uygun olarak eşlenmemesi hızlı sürüş esnasında zıplama, vuruntu, salgı, yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olacaktır.
Only the registered members can see the link Rotasyon (Yer değiştirme)
Lastiklerinizin, araçta takılı oldukları her değişik pozisyonda değişik aşınma hareketlerine maruz kaldıklarıdan, periyodik olarak yerlerinin değiştirilmesi ömürlerini artıracaktır.
Only the registered members can see the link Diş Derinliği
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Only the registered members can see the link Yük miktarı ve Yükleme Biçimi
Sırt bölgesi lastiğinizin yola basan kısmıdır. Lastik eskidikçe çekiş azalır. Zamanla lastiğiniz üzerindeki desen aşınarak kullanılmaz seviyeye gelir. Diş derinliği 1.6mm'nin altına inmiş lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakımından tehlikeli oldugu gibi, bir çok ülkede kanunen de yasaktır.
Only the registered members can see the link Fren AyarıFren sistemlerinizi araç üreticisinin tavsiye ettiği aralıklarla kontrol ettiriniz. Ayarsız frenler,lastiklerde düzensiz ve hızlı aşınmalarına neden olur.
Ani ve sert frenlemelerde kuvvet dağılımı lastiğe göre farklı olacağından, blok tipi aşınma olması ihtimali artar.
Only the registered members can see the link Araç Hızı
Araç kullanım hızı arttıkça lastiğin sıcaklığını yükselmesi sebebiyle sırt kauçuğu normale göre daha çok aşınma gösterir.
Only the registered members can see the link Lastik Eşlemeleri
Aracın tüm lastiklerinin aynı ebat ve yapıda olması gerekir. Aynı aks üzerinde farklı yapı, desen ve aşınmada lastik takılması halinde araç performansı olumsuz etkilendiği gibi lastik düzensiz ve hızlı aşınır.
Only the registered members can see the link Yol ve İklim Şartları
Düzgün olmayan yol yüzeylerinde ve sıcak yaz aylarında lastik normale göre daha çok aşınma gösterir.
Only the registered members can see the link Lastik Performans ve Ömürleri
Bu faktörlere ilave olarak araç kullanıcısının sürüş ve fren kullanım alışkanlıkları ile aracın bakım seviyesi gibi diğer faktörlere de bağlı olarak değişiklikler gösterebilir.
Only the registered members can see the link Bunlara Dikkat!
Tüm lastikler T&RA ve ETRTO gibi uluslararası örgütler tarafından belirlenen ; jant çapı, dış çap, kesit genişliği gibi parametreler için belirlenen standartlara uymak zorundadır.
Araç lastiğinin taşıyabileceği maksimum yükle
yapabileceği en yüksek hız limiti:
Yük İndeksi Lastik başına
yük(kg) Yük indeksi Lastik başına
yük (kg) Yük indeksi Lastik başına
yük (kg)
60 250 79 437 98 750
61 257 80 450 99 775
62 265 81 462 100 800
63 272 82 475 101 825
64 280 83 487 102 850
65 290 84 500 103 875
66 300 85 515 104 900
67 307 86 530 105 925
68 315 87 545 106 950
69 325 88 560 107 975
70 335 89 580 108 1000
71 345 90 600 109 1030
72 355 91 615 110 1060
73 365 92 630 111 1090
74 375 93 650 112 1120
75 387 94 670 113 1150
76 400 95 690 114 1180
77 412 96 710 115 1215
78 425 97 730 - -
Tavsiyeler
Only the registered members can see the link Bozuk satıhlarda yüksek hız yapmayın
Only the registered members can see the link Uzun yola çıkarken ve araç yüklüyken hava basıncını 2 PSI artırın
Only the registered members can see the link Stepne lastiğinizin basıncını da düzenli olarak kontrol edin.
Only the registered members can see the link Kışın diş derinliğinin 3 mm'den az olması çekişi olumsuz etkiler.
Only the registered members can see the link Aracınızı uzun süre kullanmayacaksanız, aracınızı takoza alın.
Only the registered members can see the link Lastiğinizi parlatmak için petrol ürünleri içeren deterjan veya cilalar kullanmayın
Only the registered members can see the link Aynı aks üzerindeki lastiklerdeki farklı hava basınçları, aracın düşük hava basınçlı lastik tarafına doğru çekmesine neden olur.
Only the registered members can see the link Lastiğinizi kaldırım kenarlarına ve sivri yüzeylere çarpmaktan kaçının
Only the registered members can see the link Diş derinliği 1.6 mm ye düşen lastikleri mutlaka değiştirin
Only the registered members can see the link Kullanmadığınız lastikleri şişirilmiş olarak depolamayın
Only the registered members can see the link Karlı ve buzlu yollarda lastiğinizin hava basıncını kesinlikle düşürmeyin.
Only the registered members can see the link Subap kapaklarını kapalı tutun.
Only the registered members can see the link ve fırça kullanılarak yapılacak temizlik lastikteki kimyasalların koruyucu bir film tabakası oluşturmasına yardımcı olur.
Only the registered members can see the link Yurdun dört bir yanına dağılmış Lassa bayilerine lastiklerinizle ilgili tüm konularda danışabilirsiniz.
Garanti Dışı Kalan Maddeler:
1) Taş, çivi, cam, metal ve benzeri cisimler nedeniyle hasarlanmış lastikler
2) Hatalı ve kötü kullanım sonucu meydana gelen çarpma ve darbelerden kaynaklanan hasarlar
3) Yoldaki kaldırım kasis, çukur, düşük banket ve benzeri dış etkenlerden dolayı meydana gelen hasarlar
4) İç lastik(tube-type) takılması gereken lastiklerin, iç lastik takılmadan (tubeless) kullanılması nedeniyle meydana gelen hasarlar
5) Dış lastik içerisine takılı iç lastik ve kolonun farklı marka olmasından kaynaklanan hasarlar
6) Aracın istiap haddi üzerinde aşırı yükleme yapılması sonucu meydana gelen olaylar
7) Yanlış uygulamalardan ve araç mekaniğinden dolayı hasarlanmış lastikler
8) Lastiklerin standardına uygun olmayan hava basıncı ile kullanılması sonucu meydana gelen hasarlar
9) Yüksek hızlarda yapılan ani frenlemeler neticesinde meydana blok şeklindeki hasarlar
10) Tamir edilmiş ve kaplama yapılmış lastikler
11) Lastiğin janta takılması veya sökülmesi sırasında meydana gelen topuk kırılması ve benzeri hasarlar
12) Lastiklerin, tüketiciler tarafından güneş altında uzun süre depolanması ve ozon üreten elektirik motoru ve benzeri cihazlara yakın olarak bulundurulması ile olabilecek yüzeysel ince çatlamalar
Yara Tamiri
Pratikte,tubeless otomobil lastiklerinin tamiri değişik malzemelerin kullanıldığı iki farklı yöntemle yapılır.Bunlar;herbiri için farklı tipte malzeme ve teçhizat kullanılan,yara tamirinde en uygun ve tavsiye edilen bir yöntem olan Mantar Yama (PRP) ile lastiğin yara alan bölgesinin kuşingam adı verilen dolgu maddesiyle doldurulup pişirilmesi ve içeriye get konulması yöntemiyle yapılan Takviyeli Yara Tamiridir.
Harici bir darbe sonucu yara almış/delinmiş lastiklerin incelenmesi,uygun alet ve ekipmanla tamirinin yapılması,sadece bu işlemi yapan kişinin sorumluluğundadır.
Tamir işlemi;bu konuda eğitilmiş kişilerce yapılmalıdır.
Only the registered members can see the link Lastikteki delinme,tabanda belirtilen bölgede ise mantar yama ile takviyesiz yara tamiri yapılabilir.
Only the registered members can see the link Lastik hız semboşü "H" (210 km/saat) ve altı ise delik çapı azami 6 mm. ve lastik daha önce tamir edilmemiş ise tamir edilebilir.
Only the registered members can see the link 240 km/saat ve üstü hız sembollü lastiklerin tamir edilmesi sakıncalıdır.
Only the registered members can see the link Liner tabakada çatlama ve kesilme,kırılma ve aşırı deformasyon varsa,tamir yapılmamalı ve lastik kesinlikle yenisiyle değiştirilmelidir.
Only the registered members can see the link Tamirde temizlik çok önemlidir.Yara tamir malzemesi,sadece temiz yüzeye yapışır.Yara bölgesinin içten dıştan konik bir zımpara taşıyla iyice temizlenmesi ve yara içindeki serbest kalan çelik kuşak tel uçlarının,elmas uçlu bir matkapla alınması gerekir.Bu işlem iyi yapılmazsa,ilerde çelik kuşak uçları çalışma yaparak paslanabilir ve yara tamir malzemesine hasar vererek,lastiği hizmet dışı bırakabilir.
Only the registered members can see the link Tamir malzemesinin kullanılacağı yerdeki kauçukla kesinlikle benzer özellikler taşıması gerekir.Eğer kullanılan malzeme kauçuk esaslı değilse esnemesi,gerilmesi ve lastik bünyesinde oluşan ısıya tepki özelliği farklı olacağından,ayrılma yapar.
Only the registered members can see the link Yara tamirinin yüksek sıcaklığa sahip ütülerle yapılması,lastikte istenmeyen sorunlar çıkarır.Ütünün temas ettiği alandaki kauçuk yeniden pişerek,orjinal özelliklerinde bir bölümünü yitirir.Kuşaklarda açılmalar ve lastik tabanında şekil bozuklukları oluşabilir.
Only the registered members can see the link Hasarlı lastik janttan çıkarılıp iç kısmı dikkatlice incelenmelidir.
Çok kısa süre de olsa,havasız lastik üzerinde yürüme,karkastaki kordlara zarar verebilir.Liner'da (tubeless lastiklerde olan ve hava sızdırmazlığı sağlayan tabaka) çatlamalar olabilir.
Lastiğin yara almış bölgesinin,fitil yamayla tamir edilmesi,ilerde soeun çıkarabileceğinden sakıncalıdır.