Teþekkur Teþekkur:  0
Beðeni Beðeni:  0
3 sonuçtan 1 ile 3 arasý

Konu: Allah a Tanrý yada Ýlah ismiyle hitap etmemiz yanlýþ mý olur?

Hybrid View

önceki Mesaj önceki Mesaj   sonraki Mesaj sonraki Mesaj
  1. #1

    Kullanýcý Bilgi Menüsü

    Standart Allah a Tanrý yada Ýlah ismiyle hitap etmemiz yanlýþ mý olur?

    Bizleri din adýna birileri öyle yönetiyor ki, sanýrým eðriyi doðrudan ayýrabilmemiz için, eðer Rabbin gönderdiði Furkan ile aramýza bir duvar örülmesine müsaade etmiþ, onunla baðýmýz kesilmiþ ise, doðrusu nasýl bir yolda yürüdüðümüzün de farkýna varmamýz, mümkün olmayacaktýr.


    Geleneksel Ýslam ýn öðretisinde Allah a, Tanrý ya da ilah demenin yanlýþ olduðu öðretilmiþ ve Allah ýn 99 ismi içinde, Tanrý kelimesi geçmiyor, onun için bu ismi kullanamayacaðýmýz bizlere öðretilmiþti. Fakat ayetler üzerinde bir bütün olarak düþündüðümüzde, bu düþüncenin doðru olmadýðýný göreceksiniz. Bu düþüncelerimi sizlerle de paylaþmak istiyorum.



    Önce sizlere bazý ayet örneklerini vermek istiyorum, ama ayný ayeti yine Diyanetin yayýnladýðý, fakat her ne hikmetse bazý kelimeleri zamanla deðiþtirip yayýnladýðý, meallerinden dikkatinizi çekmesi adýna örnek vermek istiyorum. Acaba gerçekten Kur’an da, TANRI YA DA ÝLAH kelimesi geçmiyor mu, bunu gelin birlikte anlamaya ve üzerinde düþünmeye çalýþalým.





    Diyanet Ýþl. Bþk. eski meali:
    HUd 84: Medyen halkýna kardeþleri Þuayb'ý gönderdik. Þöyle dedi: "Ey milletim! Allah'a kulluk edin; O'ndan baþka Tanrýnýz yoktur. Ölçüyü tartýyý eksik tutmayýn. Doðrusu ben sizi bolluk içinde görüyorum ve hakkýnýzda kuþatýcý bir günün azabýndan korkuyorum."



    Diyanet Ýþl. Bþk. yeni meali:
    Hud 84: Medyen halkýna da kardeþleri Þu’ayb’ý peygamber gönderdik. O, þöyle dedi: “Ey kavmim! Allah’a kulluk edin. Sizin O’ndan baþka hiçbir ilâhýnýz yoktur. Ölçüyü ve tartýyý eksik yapmayýn. Ben sizi bolluk içinde görüyorum. Ben sizin adýnýza kuþatýcý bir günün azabýndan korkuyorum.”



    Yukarýdaki Diyanet Ýþleri Baþkanlýðýnýn, önce ve daha sonra yayýnladýðý mealleri üzerinde düþünelim. Çok ilginçtir Diyanet ilk çevirisinde bu sözcüðü, TANRI kelimesiyle çevirmekte hiçbir sakýnca görmediði halde, daha sonra sanýrým geleneksel Ýslam ýn baskýsý sonucu olsa gerek, deðiþtirme gereði duymuþ ve ilah olarak çevirmiþ.

    Hud suresi 84. ayette geçen cümleye bakalým önce.


    ("Ey milletim! Allah'a kulluk edin; O'ndan baþka Tanrýnýz yoktur.)


    Cümlenin ilk bölümünde Rahmanýn, yaratýcýnýn bizzat özel ismiyle bahsediliyor ve Allah a kulluk etmemiz emrediliyor. Peki, ondan sonra kurulan cümlede geçen, ondan baþka Tanrý yoktur, ya da daha sonra deðiþtirilen mealde geçen O’ndan baþka hiçbir ilâhýnýz yoktur sözleriyle ne anlatýlmak isteniyor olabilir? Buradan þunu çok açýk anlýyoruz ki, ilk cümlede Allahýn birçok isimlerinden birisiyle zikredildiði halde, daha sonraki cümlede geçen çok özel bir isimle yani TANRI ya da ÝLAH kelimesiyle nitelendiriliyor. Demek ki son söylenen kelimenin anlamý, ilk söylenen Allah özel isminden, çok farklý olmalý deðil mi sizce de? Ayetten anlaþýldýðý gibi, ilk söylenen Rahmanýn Kur’an da geçen birçok isminden birisi, ikinci zikredilende ise onun makamýný, gücünü temsil eden ismi olduðu anlaþýlýyor.



    Tam burada hatýrlayalým, bizlere ne öðretilmiþti? Tanrý kelimesi ile Allah ý anamayýz, çünkü onun 99 ismi içinde Tanrý ismi yoktur. Eðer Tanrý kelimesini diðer 99 ismi ile ayný manada algýlarsak, söylenenlere doðru dememiz gerekir. Fakat ayný cümle içinde, arka arkaya Rabbin çok farklý bir özelliðinden bahsediliyor ki, son bahsedilen ister Tanrý olsun ister Ýlah, burada geçen TANRI ve diðer kelimelerin anlamý çok farklý olduðu çýkýyor ortaya.


    Þimdide bu sözcüklerin ne anlama geldiðine bakalým.



    (Ýlah kelimesinin anlamý, Tanrý, mabud anlamlarý ile ayný olup, Kendisine ibadet edilen, mutlak tek güç, her þeyden çok sevilen kutsal olan, yardým istenilen ihtiyaç duyulan, anlamýnda kullanýlýr. Çok tanrýlý dönemlerde bu kelimeler, birden fazla ilahlar için kullanýlýrdý. Tek tanrý yani Allahýn indirdiði ehli kitap dönemlerinde, Allahtan baþka Ýlah olmadýðý, bir baþka deyiþle Allahtan baþka Tanrý olmadýðý için, artýk bu kelime Yalnýz Rahman için kullanýlmaya baþlanmýþtýr. Allah, Rahman ve benzerleri özel isimler olup, Ýlah, Tanrý kelimeleri ise, onun makamýna, otoritesine ve yüceliðine verilen isimlerdir.)


    Yukarýdaki açýklama üzerinde düþünelim þimdide. Dikkat ederseniz öyle büyük, kutsal bir güçten bahsediliyor ki, makamýna verilen isimle zikrediliyor. Bu isim Allahýn Kur’an da verdiði özel isimlerden çok farklý anlamda gücünü, otoritesini yansýtan anlamýnda bir isim olduðu anlaþýlýyor. Yani bizler TANRI ya da ÝLAH sözcüðüyle, Allah ý tüm genel özellikleri sýfatlarýyla, gücüyle kabul ettiðimiz anlamýnda onu anmýþ oluyoruz.


    Bu durumda Allah ý andýðýmýzda Tanrý, ilah sözcüðünü kullanmamýz, elbette yanlýþ olmayacaktýr, bunu Kur’an dan açýkça görüyoruz. Fakat Kur’an ýn zikrettiði diðer özel isimleriyle, bizzat Onu anmamýz, ona özel isimleriyle hitap etmemiz, bizlerin yaratýcýmýza daha yakýn hissetmemize, neden olacaðýný düþünüyorum. Bu benim þahsi düþüncem olduðunu da belirtmek isterim.



    Bizleri Yaratan Rahman, kendi sýfatlarýyla bizlerin ona hitap edebileceðimizi, Kur’an da ki örnek ayetlerden anlýyoruz. Yarataný anarken, Kur’an ýn genelinde sýkça kullandýðý isimlerle ona hitap etmemiz, daha doðru daha güzel olacaðýný þahsým adýna düþünüyorum.


    Tanrý ya da ilah kelimesi, bazý yanlýþ bilgilerin etkisiyle, o kadar yanlýþ anlamlara dönüþtürülüyor ki, anlamak mümkün deðil. Örneðin bu konuda bakýn neler söyleniyor?


    (Allah adý yerine, tanrý veya tanrý adý yerine Allah demek caiz deðildir. Çünkü tanrý, ilah, mabud-put demektir.)


    Bu düþünce ve inanç yukarýdaki Hud 84. ayeti ve benzeri birçok ayeti, acaba nasýl çevirip anlýyorlar, bu ayetlerden haberleri yok mu, doðrusu merak ediyorum. Bizlerin her zaman Rahmaný zikredip övdüðümüz ve La ilahe illallah demekle, Rahmana bir söz verdiðimizi hatýrlayýnýz. Acaba bizler bu sözle ne diyoruz? Allahtan baþka ilah yoktur diyoruz. Ýþte bizler ne söylediðimizin farkýnda bile deðiliz. Bizler La ilahe illallah diyerek Allahtan baþka Ýlah, yani Tanrýnýn olmadýðýný, sahte ilahlara iman etmediðimizi ve buna gönülden iman ettiðimizi Rabbimize her gün söylemiþ oluyoruz.



    Bahsettiðimiz ayette geçen kelime yerine, ister Tanrý deyin, ister ilah hepsi ayný anlama gelmekte olup, bizlere öðretilen Allahýn 99 ismi arasýnda yoktur. Demek ki ayette verilen anlamla, bizlere söylenen isimlerin anlamlarý çok farklýymýþ. Lütfen araþtýrýnýz, birçok Kur’an meallerinde, bu ayette geçen kelimenin, TANRI olarak çevrildiðini göreceksiniz.



    Yazýmda anlatmak istediðimi daha iyi anlayabilmemiz, Allah ile Tanrý arasýndaki farký daha iyi kavrayabilmek için, Araf suresi 59. ayeti de örnek vermek istiyorum. Bakýn Diyanet bile yanlýþ bir bilginin etkisiyle, neler yapabiliyor.


    Eski Diyanet Ýþl. Bþk. meali:

    Araf 59: And olsun ki Nuh'u milletine gönderdik. "Ey milletim! Allah'a kulluk edin, O'ndan baþka Tanrýnýz yoktur; doðrusu sizin için büyük günün azabýndan korkuyorum" dedi.


    Yeni Diyanet Ýþl. Bþk. Meali:

    Araf 59: Andolsun, Nuh’u kendi kavmine peygamber olarak gönderdik de, “Ey kavmim! Allah’a kulluk edin. Sizin için O’ndan baþka hiçbir ilâh yoktur. Þüphesiz ben sizin adýnýza büyük bir günün azabýndan korkuyorum” dedi.



    Bakýn yine Diyanet Ýþleri baþkanlýðý dikkat ederseniz, deðiþim rüzgârlarýný estirmiþ. Ýþte kelimelerden medet umarak, yanlýþ inançlarýmýza Kur’an ý uydurmak, alet etmek bu olsa gerek. Bu yöntem o kadar çok kullanýlýyor ki günümüzde, birazcýk düþünen tüm gerçekleri anlayacaktýr. Biz yinede iyi niyetle bakalým ve doðruyu anlamaya çalýþalým.

    Araf suresi 59. ayete baktýðýnýzda yukarýda verdiðim ayet örneðiyle ayný þeyleri anlattýðýný görüyoruz.


    Bizler Yaratýcýmýzla daha samimi, daha yakýn olabilmek, ona duygularýmýzý daha rahat açabilmek istiyorsak, Kur’an ýn bütünlüðünde yüzlerce kez geçen, birbirinden güzel özel isimleri ile onu anmalý, ona hitap etmeli, ona yalvarmalý, ona kulluk etmeliyiz diye düþünüyorum. Bunu yaparak bizler kendimizi, Allah a daha yakýn hissedebileceðimiz kanýsýndayým.


    Kur’an ý doðru anlamak için, önce kafamýzdaki yanlýþ bilgilerden kurtulmalýyýz. Daha sonrada Allahýn Kur’an ý anlamamýz için verdiði öðütleri hatýrlayýp, aklýmýzý devreye sokmalýyýz. Bakýn o zaman her þey, nasýl çok daha farklý anlaþýlacak göreceksiniz.

    Dilerim Rabbimden Kur’an ýn ipine sýký sýký sarýlýp, onu anlamak adýna çýrpýnan kullarý arasýnda oluruz. Yine Rabbimden dileðim, en az hata yapan kullarý arasýnda oluruz.

    Saygýlarýmla Haluk GÜMÜÞTABAK

  2. #2

    Kullanýcý Bilgi Menüsü

    Standart

    Allah ismi, tanrý sýfat yani...
    Bizler için her zaman Allah'týr. Ama tanrý dendiði zaman sanki baþka tanrýlar varmýþ gibi bir duruma dönuyor. Allah tektir, tek tanrý, tek tapýlan odur..
    Veya Allah kimdir gibi bir sorunun cevabýnda, Tek tanrý Allahtýr denilebilir..


    Eski çaðlarda, insanlar herseye taparmýþ, tanrýn kim dediklerinde helva maymun inek geyik put vs. derlermiþ. Ýfade olarak tapýlan her ne ise onu kasteden þeye tanrý derlermiþ. Tabi cahillik dizz boyu. Helvaya ineðe maymuna tapýlýrmý? Cahilliðinden bunlara tapýyorlar.
    Konu MUTAF tarafýndan (09-10-2011 Saat 18:34 ) deðiþtirilmiþtir.

  3. #3

    Kullanýcý Bilgi Menüsü

    Standart

    Alýntý MUTAF Nickli Üyeden Alýntý Bu Linki Görmeniz Ýçin SupersatForuma Uye Olmanýz Gerekmektedir.
    Allah ismi, tanrý sýfat yani...
    Bizler için her zaman Allah'týr. Ama tanrý dendiði zaman sanki baþka tanrýlar varmýþ gibi bir duruma dönuyor. Allah tektir, tek tanrý, tek tapýlan odur..
    Veya Allah kimdir gibi bir sorunun cevabýnda, Tek tanrý Allahtýr denilebilir..


    Eski çaðlarda, insanlar herseye taparmýþ, tanrýn kim dediklerinde helva maymun inek geyik put vs. derlermiþ. Ýfade olarak tapýlan her ne ise onu kasteden þeye tanrý derlermiþ. Tabi cahillik dizz boyu. Helvaya ineðe maymuna tapýlýrmý? Cahilliðinden bunlara tapýyorlar.
    açýklamak istediðini açýklamaya çalýþýrken biraz kafan karýþmýþ herhalde dostum.kafandan geçenle yazdýðýn birbirini örtmemiþ.neyse tanrý terimi türklere has bir terimdir.sadece türkler kullanýr.orta asyadan þamanizmden gelen tek tanrýlý inanca has tengri kelimesinin söyleniþ tarzýdýr.art niyet yoktur.tanrý denilince inkar olayý yoktur.allah yada tanrý yý aðýz söyleyebilir.mühim olan onu ifade ederken gönül ne söylüyor ona bakmak lazým.

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Þu an Bu Konuyu Gorunteleyen 1 Kullanýcý var. (0 Uye ve 1 Misafir)

Bu Konudaki Etiketler

Yer imleri

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajýnýzý Deðiþtirme Yetkiniz Yok
  •