Gürültünün þiddet derecesi yükseldikçe kalp krizi geçirme riski de artýyor.


Havalimaný çevresinde yaþayanlar, özellikle gece vakti geçen uçaklarýn gürültüsünden, deðiþen kan basýncý nedeniyle fizyolojik ve psikolojik rahatsýzlýklar yaþýyor. Bilim adamlarý yaptýklarý incelemelerde gürültünün, ani kan basýncý deðiþikliði, dolaþým bozukluklarý, solunumda hýzlanma, ani refleks, geçici veya sürekli iþitme bozukluklarý, davranýþ bozukluðu, sinir ve stresin yaný sýra, iþ verimi düþüklüðü, konsantrasyon bozukluðuna yol açtýðýný belirledi.

GÜRÜLTÜ, KAN BASINCINI ANÝ DEÐÝÞTÝRÝYOR
Hollanda Devlet Halk Saðlýðý Enstitüsü’nün 10 yýl sürdürdüðü araþtýrma sonuçlarý özellikle gece uçuþlarýndaki gürültünün ani kan basýncý deðiþmeleri yüzünden insanda olumsuz etkiler býraktýðýný gösterdi.
Avrupa’da 6 havalimaný ve çevresinde en az 5 yýldýr yaþayan 5’er bin kiþinin kan basýncý belirli sürelerde ölçüldü. Yaþlarý 45 ile 70 arasýndaki adaylarda, gürültüden daha sýklýkla etkilendikleri için yüksek tansiyon belirlendi. Yüksek tansiyona yol açan alkol, sigara ve þiþmanlýk gibi temel faktörler araþtýrma dýþýnda tutuldu.
Ýsveç’te yaklaþýk 5 milyon kiþinin katýldýðý baþka bir araþtýrma da uçak sesine artan þekilde maruz kalan kiþilerde kalp krizinden ölümlere daha çok rastlandýðý sonucuna ulaþýldý. Bern Üniversitesi’nin ortalama 15 yýl süren incelemelerinde gürültüsünün seviyesi ve süresi arttýkça ölümcül kalp krizi olasýlýðý da artýyor. Gürültünün þiddet derecesi yükseldikçe kriz geçirme riski de artýyor.
‘Çevresel Gürültü Sýnýr Deðerleri’nin havalimanýnýn küçük yada büyüklüðüne göre 53 ile 75 Desibel sýnýrlarý arasýnda olmasý gerekiyor.

"ÝBB GÜRÜLTÜ HARÝTASINI ÇIKARIYOR"
Ýstanbul Büyükþehir Belediyesi de özellikle çevresi konutlarla çevrili Atatürk Havalimaný için 23.00 ile 07.00 saatleri için gece, diðer saatler için de gündüz gürültü haritalarý hazýrlýyor. Harita üzerinde gürültünün þiddet derecesi gece ve gündüz için ayrý olarak yer alýyor. Gece boyunca maruz kalýnan gürültü þiddeti 75 DB’den fazla ise 'Mor', 65 DB’den fazla 'Kýrmýzý', 55 DB’den fazla 'Turuncu', 45 DB’den fazlasý 'Sarý' renk ile gösteriliyor.
Çevre ve Orman Bakanlýðý’nýn ‘Gürültü Kontrol Yönetmeliði’nde yerleþim yerlerinde gündüz olmasý gereken maksimum ses þiddetinin 65, gece ise 55 DB ile sýnýrlý. Uzmanlar, gürültünün yoðun olduðu yerlerde bina izolasyonlarýnýn önemine dikkat çekiyor.

GÜRÜLTÜYÜ AZALTAN TEDBÝRLER
Uzmanlar gürültünün kontrol altýna alýnmasý için bir dizi önlem öneriyor. Uzmanlara göre öncelikle havaalanlarýnýn endüstri ve sanayi bölgelerinin yerleþim bölgelerinden uzak yerlerde kurulmasý gerekiyor. Yerleþim yerlerinde ve binalarýn içinde gürültü rahatsýzlýðýný önlemek için ses yalýtýmý oluþturulmasý gerektiðini belirten uzmanlar, uçak motorlarýndaki yeniliklerle havaalanlarýnýn daha sessiz hale getirilebileceðini belirtiyor. Uzmanlar, uçak kalkýþ ve iniþ zamanlarýna kýsýtlama getirilmesi, rotalarýn yeniden düzenlenmesi, havaalarýndaki yer operasyonlarýnýn düzenlenmesi gibi önerilerini de sýralýyor.


Cihan