Zorlu þike sürecine raðmen kulüpler naklen yayýn havuzundan köþeyi döndü
![]()
Yenilenen ihaleye, bu yýl ilk kez uygulanan Süper Final de eklenince toplam gelir 610 milyon TL oldu Play-Off'ta F.Bahçe 2.1, G.Saray 1.1, Beþiktaþ 353 bin, Trabzon 322 bin lira performans primi aldý.
Çok tartýþýlan Süper Final sayesinde 4 büyük takým maç günü gelirleri ile ekstra 35.7 milyon kazandý Ýlk 8'e girip Süper Final oynayan takýmlar 9 milyon TL ek gelire kondu. Bursa bile kasasýna 4 milyon indirdi.
Futbolda çok kritik bir sezon geride kaldý. 3 Temmuz'da baþlayan þike soruþturmasý çerçevesinde kulüplerin iflas bayraðýný çekeceði iddia ediliyordu. Ancak hem Mehmet Ali Aydýnlar hem de Yýldýrým Demirören federasyonlarý, projeleri ile Türk futbolunun bu süreçten en az zararla çýkmasýný saðlamakla kalmadý, Spor Toto Süper Final ile özellikle ekonomik anlamda derin bir nefes almasýný saðladý. 574 milyon TL'lik naklen yayýn havuzuna, Süper Final'de seyircili oynanan 8 derbi maçýn giþe hasýlatý da eklenince, kulüplerin toplam geliri 610 milyon TL'yi buldu.
PEKÝ neydi bu Süper Final, ya da ilk adýyla Play-Off? Aydýnlar Federasyonu, liglerin 10 Eylül 2011'de baþlatýlmasýný kararlaþtýrýrken 18 kulübün içinde bulunduðu kaosu önlemek, futbolseverlere yeni bir heyecan katmak için Süper Final projesini devreye soktu. Böylece takýmlar yeni bir hedefe kilitlenecek, Süper Lig tarihinde ilk kez böyle yoðun bir derbi dönemi yaþanacak, ilk 8'e kalan takýmlar da paraya para demeyecekti.
TOPLAM GELÝRLER 50 MÝLYON
2010 yýlýnda yenilenen ihale ile Digiturk, Türk futboluna müthiþ kaynak yaratýrken Süper Final ile de ayrý bir gelir imkaný saðlamýþtý. Bir taraftan 7 milyonluk Centilmenlig projesi, bir taraftan tribün hasýlatýndan 35, havuzdan 9 olmak üzere 8 takýma yaklaþýk 50 milyon TL (4 Avrupa Ligi Play-Off gelirleri dahil) ek gelir saðlama þansý ile kulüpler, yýldýzlarýný kadrolarýnda tutmayý baþardý.
F.BAHÇE 3 MÝLYON TL KARDA
YAYIN havuzundan Süper Final maçlarý dahil þampiyon G.Saray 71 milyon, F.Bahçe 68 milyon, Beþiktaþ 50 milyon, Trabzonspor da 46 milyon TL gibi rekor bir rakama ulaþtý. G.Saray geçen sezon 41 milyonda kalmýþtý ve þampiyonlukla gelirini neredeyse 2'ye katladý. Ýkinci F.Bahçe, Süper Final sayesinde geçen sezon 65 milyon olan havuz gelirini 3 milyon artýrýp, 68 milyon liraya yükseltti.
DÜÞEN A.GÜCÜ'NE BÝLE 14 MÝLYON
Haftalar önce küme düþen A.Gücü'nün bile 14 milyon TL kazandýðý naklen yayýn havuzunda Manisa 20, Samsunspor da 22 milyon TL'lik gelirle Süper Lig'e veda etti. Süper Final'e kalan 8 takým 343 milyon almasý gerekirken 352 milyon TL gibi ciddi bir rakama gelirlerini yükseltti. Peki Süper Final turunda kim ekstradan havuzdan ne aldý?
F.Bahçe, 6 maçlýk seride 4 galibiyet, 1 beraberlik, 1 de yenilgi elde ederken bunun havuz geliri 2 milyon 201 bin TL oldu. G.Saray 6 maçýn 2'sinde galip gelince kazancý 1 milyon 118 bin TL'ye düþtü. Yani Süper Final'de baþarýlý olmak da kulüpler için hayli önemli bir prim demekti.
ZARARA RAÐMEN HÝZMETE DEVAM
BU tabloda genele bakýldýðýnda Digiturk, 574 milyonu kulüplere, 31 milyonu TFF'ye olmak üzere, Türk futboluna toplam 605 milyon TL ödedi. Digiturk'un zararý ise tüm bu verdiklerinin karþýlýðýnda 140 milyon TL gibi çok önemli bir rakam. Yani Digiturk'ün zararý G.Saray ve F.Bahçe'ye bir yýlda ödediði 139 milyon TL'den daha fazla. Ýþte tüm bunlara raðmen Digitürk, futbola aktardýðý kaynaklarý hiç aksatmadan devam ediyor.
8 derbide 36 milyon
Süper Lig'de ilk kez oynanan Süper Final çok tartýþýldý. Teknik adamlar karþý çýktý, kulüpler isyan etti. Ancak TFF tarafýndan alýnan bu kararýn ekonomik kriz açýsýndan ilaç gibi geldiði rakamlarla belgelendi. Türkiye'de bir derbi maçýnýn deðeri de Süper Final uygulamasý ile daha da ortaya çýktý.
4 MAÇTA KADINLAR
Þike soruþturmasý nedeniyle duyulan büyük endiþe de Spor Toto Süper Final projesi ile yerini futbola ve paraya býraktý. Örneðin 4 büyüklerin normal ligi ilk 4 sýrada tamamlamasý ile Süper Final'de birbirinden muhteþem 12 derbi maç oynandý.
Ancak bu derbilerin 4'ünde (2 Beþiktaþ, 2 de Trabzonspor) tribünde sadece kadýnlar vardý. Geriye kalan 8 maçta ise kulüplerin kasalarý doldu. Toplamda 8 derbiden 4 Büyük takým 35 milyon 700 bin TL para kazandý. Bu para naklen yayýn havuzundan deðil diðer gelirlerdendi.
1 DERBÝ 4 MÝLYON
SÜPER Final'de G.Saray, 13.8, F.Bahçe 12.7, Beþiktaþ 4.9, Trabzon 4.2 milyon TL gelir topladý. Kulüpler bir derbiden 3 milyon TL bilet geliri elde etti. Storelardan 500 ile 750 bin TL arasýnda hasýlat kaldý. Her derbide 1 milyon TL gibi çok önemli reklam geliri elde edildi.
50 MÝLYON OLACAKTI
BÖYLECE G.Saray ve F.Bahçe bir derbiyi 4-5 milyon TL gelirle kapattý. Zor sezonun yükünü de kasasýna koyduðu paralarla hafifletti. Ayrýca Beþiktaþ ve Trabzon, 2'þer cezalý maç yüzünden 4-5 milyon TL kaybetti. Eðer bu takýmlar da yarýþýn gerisinde kalmasa ve maçlarýný cezalý oynamasa toplam hasýlat 50 milyon lira gibi rekor rakama ulaþacaktý.
12 takým hep yarýþta kaldý
Spor Toto Süper Final hayatýmýza girmeden önce, þampiyonluk þansý kalmayan, avrupadan uzaklaþan ve küme düþme korkusu yaþamayan 5-6 takým, son haftalarý hedefsiz tamamlamaktaydý.
Süper Final'den sonra ligde hedefi olmayan takým kalmadý. Örneðin 33. haftada 10. sýrada bulunan G.Antepspor, son hafta galibiyeti ile Avrupa kupalarý þansý elde edebilecekti. Liderden 10-20 puan gerideki takýmlar, son hafta maçlarýný bile kazanarak Süper Final'de þampiyonluk ve Þampiyonlar Ligi þanslarýný devam ettirebildiler. Yeni proje Süper Final'in getirdiði bu hedefler ile takýmlar son haftaya daha motive çýktýlar.


Teþekkur:
Beðeni: 




Yer imleri