İstanbul Vapurları




Osmanlılar ilk defa 1826 yılında İngiltere’den bir vapur satın almışlardır. Sultan II. Mahmut’un emrine tahsis edilen bu geminin kaptanlığını İngiliz Kelly yapmıştır. Ön direğinde yelkenleri olan, uzun bacası ile yan taraflarındaki çarklarının yardımıyla denizde ilerleyen bu vapura İstanbullular Buğ Gemisi ismini yakıştırmışlardır. Bu gemiyle Sultan II. Mahmut Boğaziçi’nde, Marmara’da gezintiler yapmıştır. Bunu İngiltere’den alınan diğer vapurlar izlemiş, İstanbul Tersanesi’nde de Kebir ve Sagır isimli iki gemi yapılmıştır.


Amerikalı mühendis Ross Aynalıkavak Tersanesi’nde 1838 yılında Mesiri Bahri isimli buharlı bir gemi yapmıştır. Bunların yanı sıra yabancı şirketlerden İstanbul’un şehir hatlarında ve çeşitli limanlar arasında yolcu ve eşya nakliyatına başlanmıştır.


İstanbul Boğazı’nda bu vapurların görülmesi ile birlikte o güne kadar kullanılan Pazar kayıkları, piyadeler, üç çifteler ve beş çifteler azalmaya ve sonra da yavaş yavaş ortadan kalkmaya başlamıştır. Bu yıllarda İngilizler ve Ruslar Boğaziçi’nde vapur seferleri yapmıştır. İngiliz tersanelerinde yapılan ve Boğaz’da çalışan vapurlar arasında Fevaidi-Osmaniye isimli vapur vardı. Bunu 1849’dan sonra Tairibahri, Mesiribahri, Eserihayır, Peykişevket, Hümapervaz, Eseriticaret vapurları izlemiş bunlar İzmir, Selanik, İzmit limanları ile Boğaziçi’nde işlemeye başlamıştır.



Çoğunlukla yaz aylarında sefer yapan bu vapurlar kış aylarında seferden kaldırılıyordu. Bu yıllarda Üsküdar halkı kendilerine tahsis edilen Peykiticaret vapurunun seferden kaldırılmasına itiraz etmiş ve bunun üzerine 1845’te vapur tekrar İstanbul ile Üsküdar arasında sefer yapmaya başlamıştır. 1851 yılında ise Vesileticaret ve Girit isimli vapurlar günde dört defa Üsküdar’a sefer yapıyordu. Üsküdar halkının talebinin kabulünden sonra Arnavutköylülerle Ortaköylüler de vapur işletilmesi için müracaatta bulunmuşlar ve bu istekleri yerine getirilmiştir. 1849 yılında Boğaziçi’nin bazı iskelelerinde Hümapervaz isimli bir vapur ile bir İngiliz ve bir Rus vapuru da yolcu taşıyordu. Bu üç vapur birbirleri ile rekabet halinde idiler. Bu gemiler Boğaziçi köylerindeki iskelelere yanaşırlardı.


Sadaret Müsteşarı Fuat Efendi ile Cevdet Efendi’nin girişimleri ile Şirketi Hayriye kurulmuş ve bundan sonra Boğaziçi seferleri belirli bir düzene girmiştir. Osmanlı Hükümeti 1851 yılında Boğaz’da çalışan yabancı vapurların sefer yapmasını engellemiştir. Şirketi Hayriye İngiltere’de Cohn Robert Vayt fabrikasına altı vapur ısmarlamış ve 1853’!te gelen bu vapurlara Rumeli, Tarabya, Göksu, Beylerbeyi, Tophane, Beşiktaş isimleri verilmiştir.


Rumeli Vapuru


Şirketi Hayriye’nin ilk vapurlarından olan Rumeli Vapuru 1853’te İngiltere’den satın alınmıştır. Yandan çarklı yolcu vapuru olup, 188 grostonluk ahşap teknelidir. Vapurun uzunluğu 46.6 m. genişliği de 9.8 m. dir. Vapurun su kesimi 2.9 m. olup 60 beygir gücünde, tek silindirli buhar makinesi ile çalışıyordu.


Rumeli Vapuru 1854–1864 yılları arasında Boğaziçi’nde seferler yapmıştır.


Suhulet Vapuru



Dünyadaki ilk araba vapurlarından biri olup, İngiltere’de 1871’de yapılmıştır. Vapurun tasarımını Hüseyin Haki Efendi, İskender Efendi ve Hasköy Fabrikası Sermimarı Mehmed Usta yapmıştır.


Vapur saç kaplı, 555 grostonluktur. Uzunluğu 45.7 m. genişliği 8.5 m., su kesimi 3.1 m. idi. 450 beygir gücünde, tek silindirli compound buhar makinesi ile saatte 7 mil hız yapabiliyordu. Hasköy Tersanesi’nde 1930 yılında buhar makinesi dizel motoru ile değiştirilmiştir.


II. Dünya Savaşı’nda ordunun emrinde çalışmış, 11 Mayıs 1958’de hizmet dışı bırakılmıştır.


Resanet (Eser-i Merhamet) Vapuru


Resanet Vapuru 1892’de İskoçya’da yapılmıştır. Yandan çarklı yolcu vapuru olup, teknesi saçla kaplı, 230 grostonluk bir vapur idi. 80 beygir gücünde, iki silindirli compound buhar makinesi ile saatte 10 mil hıza ulaşıyordu.


Köprüde iskeleye yanaşmış durumda iken 24 Mayıs 1901 tarihinde bir başka geminin çarpması sonucu batmıştır. Sultan II. Abdülhamit’in emri ile çıkarılmış, onarılmış ve ismi de Eser-i Merhamet olarak değiştirilmiştir. Karadeniz’de 1916 yılında bir Rus denizaltısı tarafından torpillenmiş, ancak Nusret Vapuru tarafından kurtarılmıştır. Bundan sonra İstanbul’a getirilmiş ve servis dışı bırakılmıştır.


Tarz-ı Nevin Vapuru



Tarz-ı Nevin Vapuru Şirketi Hayriye’nin ilk tek uskurlu vapuru olup, 1903’te İskoçya’nın Glaskow kentindeki tezgâhlarda yolcu vapuru olarak yapılmıştır.


Vapur 144 groston ağırlıkta çelik saç tekneli idi. Uzunluğu 30.6 m., genişliği 5.8 m., su kesimi 2.2 m. 195 beygir gücünde iki silindirli compound bir buhar makinesi ile saatte 10 mil hız yapıyordu.


Tarz-ı Nevin Vapuru 14 Mart 1903–18 Ekim 1966 tarihleri arasında Boğaziçi’nde seferler yapmıştır.



Kamer Vapuru


Kamer Vapuru Şirketi Hayriye’nin ilk çift uskurlu vapuru olup, İngiltere’nin İngiltere'nin Newcastle kentindeki tezgâhlarda 1906 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 327 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahipti. Uzunluğu 41,2 m, genişliği 7,3 m, su kesimi 2,9 m. idi. 370 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 10.5 mil hız yapıyordu.


Kamer Vapuru 1906–1964 yılları arasında Boğaziçi’nde hizmet vermiştir.


Hünkâr İskelesi Vapuru


Hünkâr İskelesi Vapuru Fransa’daki tezgâhlarda 1909 yılında yolcu vapuru olarak yapılmıştır.

Vapur 521 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahip, 44.2 m. uzunluğunda, 7.3 m. genişliğinde, su kesimi ise 3 m. idi. 540 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 10.5 mil hız yapıyordu.


I.Dünya Savaşı'nda, ordunun hizmetine verilmiş, 24 Mayıs 1915'te, İstanbul'dan Gelibolu'ya top mermisi götürürken bir İngiliz denizaltısı tarafından torpillenerek batırılmıştır.


Halâs Vapuru


Halâs Vapuru Şirketi Hayriye’nin en büyük vapurlarından olup, İskoçya’nın Glaskow kentindeki tezgâhlarda 1914’te yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 588 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahip olup, uzunluğu 49 m., genişliği 7.9 m., su kesimi 2.4 m. idi.406 beygir gücünde iki adet tripil (3 silindirli) buhar makinesi ile saatte 12 mil hız yapıyordu.


İngiltere hükümeti tarafından 1914’te vapura el konmuş, 1918 yılına kadar Water-witch ismi ile İngiliz bayrağı altında seferler yapmıştır. Mudanya Antlaşması’ndan sonra Şirketi Hayriye’ye iade edilmiş, ismi de Halâs olarak değiştirilmiştir.


Halâs Vapuru 12 Aralık 1983’e kadar Boğaziçi’nde sefer yapmıştır.


İnbisat ve İnşirah Vapurları



İnbisat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere Newcastle’deki Armstrong Shipb. Com tezgâhlarında 1905’te benzeri olan İnşirah Vapuru ile birlikte yaptırılmıştır.


Her iki vapur da 255 grostonluk olup, 548 kişilik yolcu kapasitesinde idi. Vapurların uzunluğu 38.4 m., genişliği 7.2 m., su kesimi de 2.6 m. idi. Vapurların 330 beygir gücünde buhar makinesi bulunmakta olup, tek uskurlu idiler. Saatte 10.5 mil hız yapıyorlardı.


İnbisat ve İnşirah Vapurları 1905’te hizmete girmiş, her iki vapur da 9 Kasım 1963’te hizmet dışı bırakılmış ve satılmışlardır.


İntizam ve İkdam Vapurları


İntizam ve İkdam Vapurları Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, Londra’da R.& H. Gren tezgâhlarında 1894 yılında buharlı yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Vapurlar 244 grostonluk olup, 50.3 m. uzunluğunda, 6.4 m. genişliğinde idiler. Su kesimi de 3.1 idi. İki silindirli buhar makinesi ile saatte 12 mil hız yapıyorlardı.


Yapıldıkları dönemin en hızlı vapurlarından olmalarından ötürü I.Dünya Savaşı sırasında İntizam Vapuru Haydarpaşa ile Sirkeci arasında asker taşımış, 1915’ten 1916’ya kadar Marmara iskeleleri arasında seferler yapmıştır. 18 Eylül 1916’da orduya ait erzakı Ereğli ile Zonguldak’tan getirmiştir. Süvarisi Sıtkı Kaptan’ın yönetiminde 1 Ekim 1916’da Ereğli’den dönerken Prenses Maria isimli bir Rus gemisinin saldırısına uğramıştır. Hasar gören gemideki malzemeler karaya çıkarılmıştır. Vapurun onarımı için Hasköy Fabrikasına getirilmesi gerekiyordu. Bunun için Osmanlı yönetimine Şirketi Hayriye tarafından verildi ve yeniden onarıldı. Sefer yaptığı Hasköy önlerinde 1917’de de batmıştır.


Emirgân Vapuru


Emirgan Vapuru’nu Şehir Hatları İşletmesi’nin siparişi üzerine Hollanda’nın Kinderdijk’te L.Smith-Zoon’da 1951 yılına yapılmıştır. Vapur 283 grostonluk olup, 34,70 m. boyunda, 7.64 m. genişliğinde ve 2.70 m. derinliğinde idi. 12 mil kadar hız yapan bu vapurun 300 kişilik yolcu kapasitesi bulunuyordu. Beşiktaş Vapuru da bunun benzeri idi.


Emirgan ve Beşiktaş vapurları az sayıda yolcu taşımasından ötürü Adalar-Bostancı arasında uzun bir süre yolcu taşıdı. Ardından kadro dışı bırakılarak satılmıştır. Vapurların yeni sahipleri her ikisini de lokantaya dönüştürmüştür.


Bebek ve Göksu Vapurları



Bebek Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’da Glaskow’daki Armstrong gemi tezgâhlarında birbirinin eşi iki vapur olarak yaptırılmıştır. Vapurların kendi başına İngiltere’den İstanbul’a kadar gelmesi sakıncalı görülmüş, bu yüzden sökülmüş parçalar halinde Hasköy Tersanesi’nde bir araya getirilmek üzere bir şilep ile yola çıkarılmıştır. Ancak, şilebin yolda batması üzerine vapurların parçaları yok olmuştur. Bunun üzerine yapımcı firma yenisini yaptırarak İstanbul’a göndermeyi kabul etmiştir. Bunun üzerine Bebek Vapuru ile eşi olan Göksu Vapuru 1905’te yapılmış ve aynı şekilde İstanbul’a getirilerek hizmete konulmuştur.


Bebek ve Göksu vapurları Şirketi Hayriye’nin en küçük vapurlarından olup, her ikisi de 65 grostonluk idi. Uzunlukları 21 m. genişliği 4.8 m., derinliği de 1.8 m. idi. Vapurların buhar makinesi 150 beygir gücünde idi. Tek uskurlu olan vapurlar saatte 8 mil yapıyorlardı. Her iki vapur da Boğaz’ın iki yakası arasında çalıştırıldı ve 9 Kasım 1963’te hizmet dışı bırakılmış, 27 Temmuz 1967’de sökülmüştür.


Altınkum Vapuru



Cumhuriyetin ilanından sonra Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’da Glaskow’daki Fairfield Sihpbuilding Cop tezgâhlarında 1929 yılında yaptırılmıştır. Vapur 915 grostonluk olup, uzunluğu 46 m., genişliği 7.6 m., su kesimi de 2.9 m. idi. Vapurun 580 beygir gücünde iki buhar makinesi ile saatte 10 mil üzerinde hız yapabiliyordu.


İlk yapıldığı yıllarda baş tarafında ay yıldızlı kabartma süsleri vardı. Sonraki yıllarda bunlar bakımındaki zorluktan ötürü kaldırılmıştır. Boğaziçi’nde 1930’lu yıllarda sefer yapan bu vapur daha sonra Yalova’ya, Çınarcık’a eğlence seferleri için kullanılmıştır.


Şirketi Hayriye’nin tanınmış kaptanlarından Şeref Kaptan öldüğünde bu vapur ile Beykoz’a götürülmüştür.


Altınkum Vapuru 1984’te kadro dışı bırakılmış, 1987’de satılmıştır.


Asayiş Vapuru



Şirketi Hayriye tarafından Londra’da M.Wigram tezgâhlarında 1865’te yapılmıştır. Asayiş Vapuru Bahariye Vapuru’nun bir eşi olup, 70 beygir gücünde idi. Ahşap tekneli, yandan çarklı bir vapur olup, Hasköy fabrikasının baş mimarı Mehmet Efendi’nin gözetiminde monte edilerek 1865 yılında hizmete girmiştir.


İki Fransız firması 1908’de bu vapurda seyyar sinema oynatmak istemişti. Bunun üzerine römorkörle çekilerek Boğaziçi’nde, Adalar’da, Bakırköy’de ve İzmit Körfezi’nde uygun yerlere bağlanacak ve içerisinde sinematografi gösterileri yapılacaktı. Ancak, Sultan II. Abdülhamit bunu sakıncalı görerek izin vermemiştir. Bundan sonra Asayiş Vapuru 1914’te kadro dışı bırakılmış, I.Dünya Savaşı sırasında yeniden hizmete sokulmuş, 1919 yılında da sökülmek üzere satılmıştır.


Boğaziçi Vapuru



Boğaziçi Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İskoçya Glaskow’daki Fairfields Shipbuilding Cop tezgâhlarında 1910 yılında yaptırılmıştır. Aynı yıl İstanbul’a getirilmiş ve hizmete sokulmuştur. Vapur 433 grostonluk olup, uzunluğu 48.8 m., genişliği 7.9 m., derinliği de 2.4 m. idi. 455 beygir gücünde iki buhar makineli ve çift uskurlu idi. Saatte 12.5 mil hız yapıyordu. Bu vapurun bir eşi Sarayburnu Vapuru’dur.


Boğaziçi iskeleleri arasında çalışmış, 1981’de hizmet dışı bırakılmış ve yüzer lokanta haline getirilerek önce Marmaris’te, sonra da İstanbul’da bu şekilde kullanılmıştır. Vapur 29 Eylül 1980’de yanmış, üst kamaraları kaldırılmış ve Boğaziçi Eğlence Gemisi’ne dönüştürülmüştür.


Sarayburnu Vapuru



Sarayburnu Vapuru eşi Boğaziçi Vapuru ile birlikte Şirketi Hayriye tarafından İskoçya’nın Glaskow’da Fairfield Shipbuilding Cop. Firması tezgâhlarında 1910 yılında yaptırılmıştır.


Sarayburnu Vapuru 434 grostonluk olup, 46 m. uzunluğunda, 7.9 m. genişliğinde idi. Vapurun su kesimi 2.4 m. idi. Vapur iki adet 450 beygir gücünde buhar makinesi ile çalışıyordu. Çift uskurlu olan vapur saatte 12.5 mil hız yapıyordu.


Aziz Kaptan’ın süvariliğinde 1910’da hizmete giren Şirketi Hayriye’nin Münakalat Vekâleti (Ulaştırma Bakanlığı) tarafından satın alınması üzerine Sarayburnu Vapuru Devlet Deniz Yolları İşletmesi Umum Müdürlüğü’nce 74 yıl Boğaziçi’nde yolcu taşımıştır. 29 Mart 1989’da hizmet dışı bırakılmış, satışa çıkarılmış, Hürriyet Gazetesi sahibi Haldun Simavi tarafından satın alınarak Pendik Tersanesi’nde iki bacalı lüks bir gezinti teknesine dönüştürülmüştür. Buhar makineleri ile kazan daireleri yerine dizel motorları yerleştirilmiştir. 1993 yılında Kuruçeşme’de bağlı bulunduğu sırada bir sabotaj sonucu yanmıştır.


Günümüzde aynı ismi taşıyan Sarayburnu Vapuru Haliç Tersanesi’nde yapılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk, 208 net tonluktur. Uzunluğu 58.2 m., genişliği 10.6 m., su kesimi de 2.4 m. dir. Vapurun her biri 750 beygirlik ikişer dizel motoru vardır. Çift uskurlu olan vapur saatte 14 mil hız yapmaktadır. Yolcu kapasitesi 1.500’dür.


Sütlüce Vapuru


Sütlüce Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Fransa’nın Dunkerque’de Atl.& Chant De France tezgâhlarında 1909 yılında buharlı yolcu vapuru olarak yapılmıştır. Vapur 521 grostonluk olup, 44.2 m. uzunluğunda, 7.3 m. genişliğinde, 3 m. de su kesimi vardır. Vapurun 645 beygir gücünde iki adet buhar makinesi bulunuyordu. Çift uskurlu olup, saatte 10.5 hız yapıyordu.


Sütlüce Vapurunun Hünkâr İskelesi, Sultaniye ve Küçüksu isimli üç benzeri vardı. I.Dünya Savaşı sırasında ordu hizmetine verilmiş, 13 Kasım 1917’de Karadeniz’de İğneada önlerinde Bylkiy ile Bystryi isimli iki Rus savaş gemisinin saldırısı ile hasar görmüştür. Bundan sonra kısmen onarılmış, Varna’ya doğru yoluna devam etmiş, şiddetli fırtına yüzünden karaya oturmuştur. Bundan sonra İstanbul’dan gönderilen bir römorkör ve Prens Boris isimli Bulgar vapuru tarafından çekilerek İstanbul’a getirilmiştir. Hasköy Fabrikalarında onarıldıktan sonra 1919 yılında yeniden hizmete girmiştir. 65 yıl aralıksız çalışmış, 1974’te hizmet dışı bırakılmış ve satılmıştır. Ardından yenilenerek 397 grostonluk kuru yük teknesi haline getirilmiştir. Motorları dizele dönüştürülmüş, 1975’te Hızır Kaptan ismi ile, sonra da Tamanlar ismi ile özel olarak çalıştırılmıştır.


Kabataş Vapuru


Kabataş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından 1938’de satın alınmıştır. Hollanda’da 1910 yılında yapılan bu vapur Haliç Tersanesi’nde araba vapuru haline getirilmiştir. Kabataş 61 groston ağırlıkta çelik saçtan bir tekneye sahipti. Eski kazan ve makineleri 120 beygir gücünde dizel bir motorla değiştirilmiştir.

Moda, Burgaz, Kadıköy Vapurları


Moda Vapuru Osmanlı Seyr-i Sefahin idaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Atl & Chantier de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1912’de buharlı yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır. Moda Vapurunun Burgaz ile Kadıköy isimli iki benzeri daha vardır. 1928’de bu vapurların Kalamış ve Heybeliada isimli iki eşi daha yaptırılmıştır.


Bu vapurlar 697 grostonluk olup, uzunlukları 61.2 m., genişlikleri 9.1 m., su kesimleri de 3.4 m. idi. Vapurlar 700 beygirlik iki buhar makineli idi. Çift uskurlu olup, saatte 10 mil hız yapıyorlardı.


Köprü-Kadıköy, Köprü-Adalar-Yalova hatlarında çalışmışlardır. Moda Vapuru 15 Aralık 1967’de hizmet dışı bırakılmış, 31 Mayıs 1968’de Hüseyin Bingöl firmasına satılmıştır.


Günümüzdeki Moda Vapuru Haliç Tersanesi’nde motorlu yolcu vapuru olarak 1986’da yapılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk olup, 58.2 m. uzunluğunda, 10.6 m. genişliğindedir. Su kesimi ise 2.4 m. dir. Pendik-Sulzer yapımı 750 beygir gücünde i,ki adet dizel motorla çalışmaktadır. Çift uskurlu olan bu vapur saatte 14 mil hız yapmaktadır. 1.500 yolcu kapasitelidir.


Kalender Vapuru




Kalender Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere Newcastle’de, Hawthorn, Leslie&Co. Ltd. tezgâhlarında buharlı yolcu vapuru olarak 1911’de yapılmıştır. Vapur 453 grostonluk olup, 46.4 m. uzunluğunda, 7.9 m. genişliğinde idi. Su kesimi 3.1 m. idi. 440 beygir gücünde iki buhar makinesi vardı. Çift uskurlu olan vapur saatte 12.5 mil hız yapıyordu.


Boğaziçi’nde yolcu taşıyan bu vapur 1981’de Gezici Atatürk Müzesi haline getirilmiştir. 25 Haziran 1984’te hizmet dışı bırakılmış, 1986’da da satılmıştır.


Bu vapurun Güzelhisar isimli bir de eşi bulunuyordu.




Kalamış Vapuru


Kalamış Vapuru Türkiye Seyr-i Sefain İdaresi tarafından Fransa, Marsilya’da Chantiers de Provence Port de Bouc tezgâhlarında 1928’de eşi Heybeliada Vapuru ile birlikte yapılmıştır. Daha sonra aynı tezgâhlarda Burgaz, Kadıköy, Moda vapurları da yapılmıştır.


Kalamış Vapuru 699 grostonluk olup, 61.2 m. uzunluğunda 9.2 m. genişliğinde, su kesimi de 3.3 m. idi. Her biri 350 beygir gücünde olmak üzere iki buhar makinesi olan vapur çift uskurlu, saatte 10 mil hız yapacak kapasitede idi.


Kalamış Vapuru 1960 yılında kadro dışı bırakılarak satılmıştır. Kalamış isimli günümüzdeki vapur ise Haliç Tersanesinde motorlu olarak 1987 yılında yaptırılmıştır. Bu vapur 456 grostonluk olup, 1500 yolcu kapasitelidir. Uzunluğu 58.2 m., genişliği de 10.6 m. dir. Su kesimi ise 2.4 m. dir. Pendirk-Suzer yapımı 759 beygir gücünde iki adet dizel motor ile çalışmakta olup, saatte 14 mil hız yapmaktadır.


Tarabya Vapuru


Tarabya Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Tarabya Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beylerbeyi Vapuru


Beylerbeyi Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Beylerbeyi Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Tophane Vapuru


Tophane Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Tophane Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beşiktaş Vapuru


Beşiktaş Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1853 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Beşiktaş Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1854 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


İstinye Vapuru


İstinye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


İstinye Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Kandilli Vapuru


Kandilli Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Kandilli Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1864 yılında da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beykoz Vapuru


Beykoz Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Beykoz Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1875’te Osmanlı Bahriyesine satılarak Gör ismi verilmiştir.


Anadolu Vapuru


Anadolu Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1857 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Anadolu Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1857 yılında hizmete girmiş, 1858 yılında Haliç Tersanenin hizmet işlerinde kullanılmaya başlandı ve 1865’te de hizmet dışı bırakılmıştır.


Galata Vapuru


Galata Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Galata Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Büyükdere Vapuru


Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, East Cowes’de, John Robert White tezgâhlarında 1860 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Büyükdere Vapuru ahşaptan, yandan çarklı olup, 1860 yılında hizmete girmiş, 1899’da da hizmet dışı bırakılmıştır.


Beyazıt Vapuru


Büyükdere Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1863 yılında yaptırılmıştır.


Beyazıt Vapuru ahşap, yandan çarklı yolcu vapuru olup, 1863’te hizmete girmiş, 1898’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Büyükada Vapuru


Büyükada Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1863 yılında yaptırılmıştır.


Büyükada Vapuru ahşap, yandan çarklı yolcu vapuru olup, 1863’te hizmete girmiş, 1898’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Bahariye Vapuru


Bahariye Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1865 yılında yaptırılmıştır.


Bahariye Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1865’te hizmete girmiş, 1905’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Seyyar Vapuru


Seyyar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.


Seyyar Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1903’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Terakki Vapuru


Terakki Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.


Terakki Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1914’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Sürat Vapuru


Sürat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.


Sürat Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Tayyar Vapuru


Tayyar Vapuru Şirketi Hayriye tarafından İngiltere, M.Wigram tezgâhlarında 1869 yılında yaptırılmıştır.


Tayyar Vapuru ahşap, yandan çarklı, yolcu vapuru olup, 1869 yılında hizmete girmiş, 1903’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Azimet Vapuru


Azimet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Azimet Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1911’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Rahat Vapuru


Rahat Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Rahat Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1914’de de hizmet dışı bırakılmıştır.


Selamet Vapuru


Selamet Vapuru Şirketi Hayriye tarafından Londra’da Maudslay Sons & Field tezgâhlarında 1870 yılında yolcu vapuru olarak yaptırılmıştır.


Selamet Vapuru ahşap, yandan çarklı 1870’te hizmete girmiş, 1902’de de hizmet dışı bırakılmıştır. 1915 yılında yeniden kadroya alınmış, Osmanlı donanmasının yönetiminde iken 1915’de bir Rus muhribi tarafından batırılmıştır.