Kudüm; gelmek, varmak, ulaşmak manalarına gelir. "Tavaf" ise, bir şeyin  etrafında dolaşmak, ziyaret etmek Kâbe'nin etrafımda yedi defa dolaşmak demektir  (İbnü'l-Manzûr, Lisanü'l-Arab, Beyrut 1388/1968, IX, 225 vd.; Râgıb el-İsfahânî,  el-Müfredât, İstanbul 1986, s.462).
 Kâbe'nin güney tarafında bulunan Hacer-i Esved (siyah taş) tavaf için  başlangıç işareti kabul edilerek, tavafa bu taşın bulunduğu köşeden başlanır.  Kâbe sol tarafa alınıp, Kâbenin kapısına doğru gidilerek, etrafı dolaşılır.  Hacer-i Esved'in hizasına her gelişte mümkünse öpülür, değilse selamlanır. Bu  dolaşmaların her birine "şavt" denir.
 Kudüm tavafı ise, beş çeşit tavaftan biri olup, Mekke-i Mükerremenin dışından  hac etmek için gelen müslümanların, bu mübarek şehre vardıklarında yaptıkları  tavaftır. Bu tavaf, afâkî, yani "mikat" denilen ve hac niyetiyle ihrama girilen  özel mahallerin bir çizgi ile birleştirilmesinden meydana gelen dairenin dışında  kalan başka şehir ve ülkelerden Mekke-i Mükerreme'ye gelen hacı adayları için  sünnettir. Diğer adları "tavaf-ı lika veya tavaf-ı tahiyye (kavuşma veya  selamlama tavafı)"dır. (Es-Serahsî, el-Mebsût, Beyrut t.s., s.11, IV, 34;  Bilmen, Ömer Nasuhî, Büyük İslâm İlmihali, s.369).
 Geç kaldıkları için Mekke'ye girmeden Arafat'a çıkan hacı adaylarından kudüm  tavafı düşer. Bir hacı adayı Mekke'ye varmadan önce yıkanır ve duruma göre  abdest alır. Mekke'ye girince de hemen Mescid-i Haram'a koşar. Kabe'yi görünce  telbiye*, tekbir* ve tehlil* de bulunması, Hz. Peygamber'e salat ve selam  getirmesi, daha sonra dua etmesi kudüm tavafına başlamadan önce yapılacak  tatbikat cümlesindendir. Kâbe'ye varınca da, bu hacı adayı, Hacer-i Esved'e  yönelerek tekbir alır, onu selâmlar, mümkün ise, kimseye eziyet veya sıkıntı  vermeden onu öper veya eliyle mesheder (dokunur). Sonra da tavafına başlar.  Tavafının ilk üç şavtında "remel" yapar. Yani adımlarını kısaltır, omuzlarını  silkeleyerek çalımlıca yürür, heybetli görünmeye gayret eder (el-Mevsilî,  el-ihtiyâr li Ta'lili'l Muhtar, İstanbul 1980, I, 146-7; Bilmen, a.g.e.  s.383-384).
 Mekke halkı için Kudüm tavafı söz konusu değildir (el-Mevsilî, a.g.e., I,  147). Abdestsiz kudüm tavafı yapan kişi, ceza olarak sadece sadaka vermesi  yeterlidir. Çünkü "... ve Eski Beyti (Kabe'yi) tavaf etsinler" (el-Hacc, 22/29)  ayet-i kerimesi mutlak olup, taharet şartı koymamaktadır. Bunun için de kudüm  tavafında abdest farz değildir. Kudüm tavafında abdest almanın sünnet olduğu  söylenmişse de, en sahih olan görüşe göre vacibtir (el-Merginânî, el-Hidaye,  İstanbul ty., I, 167).
  
						 
Yer imleri