IV. Bölüm:
FATİHA SÛRESİ'NİN ANLAMLARI, KIRAATLER, İ'RAB VE HAMDEDENLERİN FAZİLETİ
1. Rahman ve Rahim Allah'ın adı ile
2, 3, 4. Hamd âlemlerin Rabbi, Rahman, Rahîm ve Din Günü'nün maliki olan Allah'adır.
5. Yalnız Sana ibadet eder, yalnız Senden yardım dileriz.
6. Hidayet eyle bizi dosdoğru yola,
7. Kendilerine nimet verdiğin kimselerin yoluna. Gazaba uğrayan*ların ve yolunu sapıtanlarınkine değil. (Âmîn)
Bu bölüme dair açıklamalarımızı otuzaltı başlık halinde sunacağız:
1- Hamdetmek:
"Hamd Allah'ındır" buyruğu; Ebu Muhammed Abdu'1-Gani b. Said el-Hafız, Ebu Hureyre ve Ebu Said el-Hudri yoluyla Peygamber (s.a)'ın şöyle buyurduğunu nakletmektedir: "Kul 'hamd Allah'ındır' dediği vakit, Al*lah da: Kulum doğru söyledi. Hamd yalnız benimdir diye buyurur." Müslim'in de rivayetine göre Enes b. Mâlik dedi ki: Rasulullah (s.a) şöy-j İle buyurdu: "Allah, birşey yediği zaman Allah'a hamdetmesi yahut birşey içtiği^zaman Allah'a hamdetmesi dolayısıyla kulundan razı olur." Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.
el-Hasen der ki: Ne kadar nimet varsa, şüphesiz el-hamdülillah (hamd Al*lah'a mahsustur) demek ondan daha faziletlidir.
İbn Mace, Enes b. Mâlik'in şöyle dediğini rivayet etmektedir. Rasulullah(s.a) buyurdu ki: "Allah bir kula bir nimet verip de o kul el-hamdülillah di S yecek olursa, mutlaka Allah'ın ona verdiği şey ondan aldığından daha Uetli olur." Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.
Nevadiru'l-Usul'de Enes b. Mâlik'ten rivayete göre Rasulullah (s.a) le buyurmuştur: "İçindeki herşeyiyle birlikte dünya, benim ümmetimden bir ^kişinin elinde bulunsa daha sonra da bu kişi el-hamdülillah diyecek olsa, buy I el-hamdülillah hiç şüphesiz bütün bu nimetlerden daha faziletli olur. Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir. Abdullah der ki: Bize göre bunun anlamı şudur: Bir kişiye dünya verilmiş ve daha sonra da ona bu kelime ihsan edilip onu söylemesi lütfunda bulunul*muş ise, söylediği bu kelime bütün dünyadan daha faziletlidir. Çünkü dün*ya fanidir, söylediği bu kelime ise bakidir. İşte bu kelime de "geriye kalan kalıcı salih ameller" arasındadır. Zaten yüce Allah şöyle buyurmaktadır: "Geriye kalacak olan salih amellerdir ki, Rabbinin nezdinde bunlar sevap*ça da hayırlıdır amelce de hayırlıdır." (el-Kehf, 18/46) Bazı rivayetlerde de şöyle denilmiştir. Onun verdiği aldığından daha hayırlı olur. Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir. Bu ifadeye göre söylediği söz kulun verdiği olur, dünya ile de Allah'tan alınan şeyi kas*tetmiş olur. Bu tedbir (işleri çekip çevirmek) hakkındadır. Yine bu kelime kul tarafından söylenir, dünya da Allah tarafından verilir şeklinde de açıklandı*ğı olur. Fakat aslı itibariyle her ikisi de Allah'tandır. Dünya da Allah'tandır, bu sözü söylemek de O'nun lütfundandır. Allah kişiye dünyayı vermiş ve onu ihtiyaçtan kurtarmış olur, bu kelimeyi de söylemeyi lütfetmiş, bu sebepten dolayı da ona âhirette şeref ihsan etmiş olur.
/ibn Mace'de İbn Ömer yoluyla gelen şu rivayet yer almaktadır: Rasulul-
f lalı şunu anlattı: "Allah'ın kullarından birisi, Rabbim, zatının celâline, saltanatının azametine yakışacak şekilde sana ham ederim" dedi. Yazıcı melekler için bunu yazmak zor geldi. Bunu nasıl yazacaklarını bilemediler. Semaya çıktılar ve şöyle dediler: Rabbimiz, senin kulun öyle bir söz söyledi ki onu nasıl yazacağımızı bilemi-
/ yoruz. Aziz ve celil olan Allah kulunun ne söylediğini daha iyi bildiği halde der ki: Kulum ne dedi? Melekler: Rabbim, o şöyle dedi: Rabbim, zatının celâline, saltanatının azametine yakışır şekilde sana hamdederim, dedi. Yüce Allah o iki meleğe şöyle dedi: Bu sözü kulumun söylediği şekilde yazınız. Nihayet o bana kavuşacağında o sözün karşılığını ben ona vereceğim." Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.
Müslim'de rivayet edildiğine göre Ebû Mâlik el-Eş'arî dedi ki: Rasulul-lah(s.a) şöyle buyurdu: "Abdest almak imanın yarısıdır, el-hamdülillah demek mizanı doldurur. Sübhanellahi vel-hamdülillahi demek de sema ile arz ara*sını doldurur -yahut doldururlar.-" Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.
2- "el-Hamdu lillah" Demenin Fazileti:
İlim adamları, kulun: "el-hamdülillahi rabbi'l âlemîn" demesinin mi yok*sa "la ilahe illallah" demesinin mi daha faziletli olacağı hususunda farklı gö*rüşlere sahiptir. Bir kesim: "el-hamdülillahi rabbi'l-âlemin" demesinin daha faziletli olacağını söylemişlerdir. Çünkü bu hamdin kapsamı içerisinde "la ila*he illallah" diye ifade edilen tevhid de bulunmaktadır. Buna göre kulun "el*hamdülillah.." demesinde hem tevhid hem de hamd vardır. Fakat "la ilahe il*lallah" demesinde sadece tevhid sözkonusudur.
Bir başka kesim de; "la ilahe illallah" demenin daha faziletli olacağını söy*lemiştir. Çünkü bu tevhid kelimesiyle, küfür ve şirk ortadan kaldırılmakta*dır. Bunun söylenmesi için insanlarla savaşılır. Çünkü Rasulullalı (s.a): "Ben insanlarla la ilahe illallah deyinceye kadar savaşmakla emrolundum" diye bu*yurmuştur. Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir. Bu görüşü İbn Atiyye tercih ederek şöyle der: Bunun daha fa*ziletli olduğuna hüküm veren Peygamber (s.a)'ın şu buyruğudur: "Ben ve benden önceki bütün peygamberlerin söylediği en faziletli söz; la ilahe illal*lah vahdehu la şerike leh (Allah'tan başka hiçbir ilah yoktur, O bir ve tek*tir, O'nun ortağı yoktur) sözüdür." Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.
3. Alemlerin Rabbi:
Müslümanlar, yüce Allah'ın diğer bütün nimetlerine karşılık Mahmud (övülmeye, hamdedilmeye değer) olduğu üzerinde icma etmişlerdir. Al*lah'ın lütfettiği nimetlerden birisi de imandır. Bu da imanın Allah'ın fiili ve yaratması ile olduğunun delilidir. Buna delil de yüce Rabbimizin:
Âlemlerin rabbi" buyruğudur. Âlemler ise, bütün yaratık*ları ifade eder. Bunlardan birisi de imandır. Yoksa durum ileride de açıkla*nacağı üzere Kaderiye'nin söylediği imanı insanlar yaratmamaktadır. Bu Linki Görmeniz İçin SupersatForuma Uye Olmanız Gerekmektedir.


Teşekkur:
Beğeni: 



Yer imleri