Pek çoğu lüks araç sınıfına giren SUV'ler yani Türkiye'deki yaygın adıyla jipler 2000'li yıllarda Avrupa'da büyüme trendi içine girdi. Bu eğilimden nasibini alan Türkiye'de de 4x4 SUV satışları son 5-6 yılda deyim yerindeyse patladı.
Fiyatları, muadili bir otomobilden yaklaşık yüzde 30-40 daha pahalı olan bu araçları genellikle güven duygusu, zor yollarda gösterdikleri kolay sürüş imkanı, zengin görünme arzusu gibi nedenlerle tercih edenler için en önemli kriterlerden biri ise dizel motor oluyor. Yanlış anlaşılmasın, böyle düşünenlerin pek çoğu dizeli, yüksek tork gibi (yalın halde anlaşılması zor bir kelime) 'güç' avantajı nedeniyle tercih etmiyor. Yüzde 95'i araziye çıkmasa da genel anlamda arazi aracı olarak bilinen bu otomobillerde dizel tercihinin ana nedeni yakıt ekonomisi oluyor. Zaten tüm otomobillerde dizel modeller hızla popülaritesini artırıyor. Satışlar içinde dizelin payı bir yıl içinde yüzde 37'den yüzde 49'a çıktı. Yani satılan her iki otomobilden biri artık dizel motor sahibi.
SUV araçlarda tüketicilerin yine vazgeçemediği ikinci kriter ise otomatik şanzıman oluyor ki; böylece asıl satın alınma amacı ortaya çıkıyor; güven ve konfor birlikte tercih ediliyor. Tabii aracın kendisini almak için bir hayli para ödeyen insanlar kullanıma gelindiğinde aracın 'ekonomik' olmasını tercih ediyor. Çünkü en küçüğü 1,5 ton ağırlığında olan bu araçlar zaten otomobillerden daha fazla yakıt tüketimi gerçekleştiriyor. Bir de gerçekten arazi şartlarına çıkıldığında bir SUV sahibinin litre başına 50-60 kuruş benzin masrafı oluyor. İşte bu gerçek, lüks sınıftaki bu araçların dizel motorla alınmasını kaçınılmaz kılıyor. Bu yüzden birçok marka Türkiye'ye dizel motor ve otomatik şanzımanlı modellerini getiriyor. Bunu sağlayamayan markalar pazardan ciddi anlamda pay kaybediyor.
Son günlerde birçok markanın bu konuda atağa geçtiği görülüyor. Bugüne kadar benzinli olarak satılan Mitsubishi Outlander, yeni modeliyle birlikte artık 2 litrelik dizel motorla birlikte ithal edilecek. Geçen hatfa İspanya'da büyük kardeşi Pajero ile birlikte uluslararası lansmanı yapılan yeni Outlander, önümüzdeki haziran ayından itibaren getirilecek. Tamamen yenilenen araç artık tek bir tuşla iki çekerden dört çekere ya da daha ağır yol şartlarına uygun hale getirilebiliyor.
Bu konuda atağa geçen markalardan biri de Suzuki; Japon marka, bir buçuk yıldan beri benzinli motorlu olarak satışını sürdürdüğü Grand Vitara'yı şimdi dizel motorla donattı. Suzuki, 1,9 litrelik dizel motora sahip 100 km'de ortalama 7,7 litre motorin tüketen Grand Vitara'yı geçen hatfa satışa çıkardı.
Yer imleri