Sözlerin, notalarýn ve seslerin büyük buluþmalarýnda bugün Sezen Aksu ile Onno Tunç, Aysel Gürel, Atilla Özdemiroðlu ve Uzay Heparý var. Olaðanüstü þarký sözleri, olaðanüstü besteler ve o dokunaklý ses. Sezen ve Onno. Onlarýnki müziðin aþka, aþkýn müziðe karýþtýðý tutkulu bir ortaklýktý. Ve bir de Deli Kadýn þahidi oldu bu aþka. Adý Aysel Gürel. Öyle þarkýlar döküldü ki bu üçlünün Deli Akan Irmaðýndan. Türkiye’de pop müzik 20 yýla yakýn bir süre o ýrmaktan beslendi.
Sezen Aksu müzik dünyasýna ilk kez 1975 yýlýnda adým atar. Ýzmir’de hazýrladýðý deneme kaydýný Ýstanbul’a Melodi Plak firmasýna gönderir ve ilk plak anlaþmasýna böyle imza atar. Ancak plak ilgi görmez. Sezen Aksu yine de iþin peþini býrakmaz ve bu defa Atilla Özdemiroðlu ve Þanar Yurdatapan’ýn sahibi olduðu dönemin önemli yapým firmalarýndan Þat Yapýmý arar.
Sezen Aksu 1976 yýlýnda Doðan Plak’tan çýkan Kusura Bakma,Yaþanmamýþ Yýllar 45'liðiyle yavaþ yavaþ adýný duyurmaya baþlar.
1977 yýlýnýn ikinci yarýsýnda Sezen Aksu Kent Plak’a transfer olur. Kent Plak etiketli ilk 45'lik olan Kaybolan Yýllar, Neye Yarar büyük baþarý kazanýr. Sezen Aksu daha yolun çok baþýnda Türk popuna bir klasik kazandýrmýþtýr. Sezen’in bugünkü Sezen olacaðýnýn ilk sinyalini aslýnda Kaybolan Yýllar veriyor belki de dinleyiciye.
“Þimdi bana kaybolan yýllarýmý verseler, þimdi bana seninle bir ömür vadetseler, þimdi bana yeniden ister misin deseler, tek bir söz bile söylemeye hakkým yok.”1978 yýlýnda Serçe adlý duble albüm piyasaya sürülür. Hurþit Yeni Gün’ün düzenlemelerini yaptýðý albümde aðýrlýklý olarak Sezen Aksu’nun besteleri vardýr.
1981 yýlýnda Sezen Aksu yeni albümü için yýllar sonra tekrar Atilla Özdemiroðlu ile çalýþmaya baþlar. Aðlamak Güzeldir adýný taþýyan bu albümde 5 þarkýnýn bestesi, 8 þarkýnýnsa düzenlemesi Atilla Özdemiroðlu tarafýndan yapýlmýþtýr. Aðlamak Güzeldir albümüne bir bestesi ve düzenlemesiyle Onno Tunç da dahil olur.
Sezen Aksu’nun bir sonraki albümü Firuze’de Atilla Özdemiroðlu’nun yaný sýra Aysel Gürel ve Onno Tunç ile çalýþmaya devam eder. Albüme adýný veren Atilla Özdemiroðlu bestesi Firuze’nin doðumun sancýlý olur. Firuze þarkýsý kýsa sürede ülke çapýnda büyük fýrtýnalar koparýr. Sezen Aksu’yu çok daha büyük kalabalýklara taþýyan bu þarký Aysel Gürel’in de söz yazarý olarak dönüm noktalarýndan biri oldu.
Sezen Aksu ve Onno Tunç’un arasýndaki yakýnlýðý zamanla bir aþka dönüþür. Müzikal öngörüsü çok yüksek bu iki müzisyenin yanlarýna Aysel Gürel’i de alarak daha önce yapýlmamýþ yeni bir þeyler üretme çabasý 1984 yýlýnda piyasaya çýkan Sen Aðlama albümüyle taçlanýr.
Sezen Aksu Sen Aðlama ile girdiði bu yeni yola 1986 yýlýnda yayýnlanan Git ile devam eder. Sesinde ve þarký söyleme stilinde de belirgin bir deðiþiklik vardýr artýk. Bunu Onno Tunç ile geceli gündüzlü süren müzik mesaisine borçludur.
Git, Beni Unutma, Deðer mi? Ünzile ve yalnýzca sitem gibi þarkýlarýn büyük ilgi gördüðü Git albümüyle Sezen Aksu Aysel Gürel ve Onno Tunç ortaklýðýnýn baþarýsý tescilleniyor.
Bir yandan fýrtýnalý bir aþk yaþamaktadýr Onno ve Sezen. Bir gün küsüp bir gün barýþýrlar. Sevgisinin de kavgasýnýn da dozu yüksektir bu aþkýn. Her yaþadýklarý bir þarkýya dökülür sonra. Sezen Aksu yýllar sonra bir konserinde bu durumu þöyle itiraf edecektir:
“Git, geri dön, dur gitme. Bu trafik polisi þarkýlarýný ben hep Onno’ya yazdým.”Sýradan insanlarýn hayatlarýna sýðmayacak bir aþktýr. Bir öyküdür onlarýnki. Kim bilir belki de bu yüzden bu denli benimsenir sevilir o þarkýlar. Gerçek olduklarýný, gerçek aþký anlattýklarýný bilir herkes. Ve belki de böylesi aþklar yaþamayý özler.
Yalnýzca aþk þarkýlarý çýkmýyordur elbette. Aksu, Gürel ve Tunç ortaklýðýndan. Üçlünün toplumsal ve dünyevi meseleler üzerindeki hassasiyetleri de dizelere dökülür. Sen Aðlama albümünde 1945 þarkýsýyla Ýkinci Dünya Savaþý’nda ölen çocuklara aðýt yakýlýrken, Git albümünde birkaç koyun karþýlýðýnda erken yaþta evlendirilen Ünzile’nin dramý anlatýlmaktadýr.
1988'de yayýnlanan Sezen Aksu 88 ve bir yýl sonra çýkan Sezen Aksu Söylüyor’da farklý besteci ve söz yazarlarýna yer verilse de Onno Tunç yine baþroldedir. Bu albümde yer alan Son Bakýþ þarkýsýnýn yýllar sonra genç yaþta idam edilen Erdal Eren’e yazýldýðý açýklanacaktýr.
Sezen Aksu Söylüyor albümünden sonra Aksu ve Tunç onlarla birlikte çalýþan genç yeteneklere de destek olmak üzere kollarý sývar. Ýlk proje Aþkýn Nur Yengi için yapýlýr. Yengi’nin ilk albümü Sevgiliye Türk Pop Müziði’ne taze kan getirir.
Sezen Aksu ve Onno Tunç kendi serüvenlerine 1991'de Gülümse albümüyle devam eder. 1991'de yayýnlanan bu albüm 90'lar boyunca bir furyaya dönüþecek yeni nesil Türk pop müziðinde baþlangýç albümlerinden biri kabul edilecektir. Ne var ki Sezen Aksu bu albümün kendi tabiriyle kanlý býçaklý hazýrlandýðýný anlatýr.
Bu sancýlý süreç hem ikili hem de Türk pop tarihi için bir dönüm noktasý olacak albümü doðurmuþtur aslýnda. Sezen Aksu ve Onno Tunç’un bu albümle gençleþen ve temposu yükselen müziði birçok isme de yol gösterici olacaktýr. Nitekim sözlerini Aysel Gürel’in yazdýðý bestesini Onno Tunç’un yaptýðý Hadi Bakalým yeni bir akýmýn baþlangýcý olur. Gülümse albümü bu gelgitli iliþkinin de müzikal ortaklýðýnda sonu olur.
1993 yýlýnda Sezen Aksu kendi kanatlarýyla uçmaya baþlarken Onno Tunç da Nilüfer, Zerrin Özer ve Zuhal Olcay gibi isimlerle çalýþmaya baþlar. Ancak aralarýndaki bitmeyen aþk birbirlerine uzaktan yazdýklarý þarkýlarla aslýnda herkesin gözü önünde yaþanmaya devam etmektedir.
Ayný dönem Sezen Aksu ile Ayþel Gürel ortaklýðý da son bulmuþtur. Ayþel Gürel Onno Tunç ile çalýþmaya devam eder ama Sezen Aksu’nun yeni albümlerinde onun imzasý görülmez. Sezen Aksu müzik yolculuðunda Onno Tunç’un eksikliðini genç bir müzisyenle Uzay Heparý’yla kapatmayý dener. Sonuç umulandan da iyi olur. Uzay Heparý-Sezen Aksu ortaklýðý ilk kez 1991 yýlýnda yayýnlanan Ýkinci Aþkýn Nur Yengi albümü Hesap Ver de kendini gösterir.
1992 yýlýnda Sertab Erener’in ilk albümü Sakin Ol ve 1993 yýlýnda Levent Yüksel’in ilk albümü Medcezir yayýnlanýr ve bu iki albüme de Sezen Aksu Uzay Heparý ortaklýðý damgasýný vurur. Uzay Heparý ve Sezen Aksu 1993 yýlýnda önce Aþkýn Nur Yengi’nin Sýramý Bekliyorum adlý üçüncü albümü için çalýþýr, ardýndan da Sezen Aksu’nun yeni albümü Deli Kýzýn Türküsü için kollarý sývarlar. Deli Kýzýn Türküsü Sezen Aksu’nun müziðindeki deðiþimin habercisi olmakla kalmaz, Uzay Heparý’nýn müzik dünyasýndaki rüþtünü de bir kez daha ispat eder.
Sezen Aksu ve Uzay Heparý iþbirliði 1994 yýlýnda önce Nükhet Duru’nun yeni albümünde, ardýndan da Serdar Erener’in Lal adlý albümünde kendini gösterir. Her iki projede büyük beðeni toplar. Ancak ayný yýlýn Mayýs ayýnda beklenmedik bir kaza bu büyük buluþmanýn sonunu hazin bir biçimde getirir. 20 Mayýs 1994 gecesi geçirdiði motosiklet kazasýnda aðýr yaralanan Uzay Heparý, 31 Mayýs 1994 gecesi hayata gözlerini yumar.
Uzay Heparý’nýn ani ölümü Sezen Aksu’nun kolunu kanadýný kýrmýþtýr. 1995 yýlýnda yayýnlanan Yeni Sezen Aksu albümü Iþýk Doðudan Yükselir’de Fahir Atakoðlu, Arto Tunç ve Atilla Özdemiroðlu gibi müzisyenlerden destek alýr Sezen Aksu. Onno Tunç ise sadece albüme adýný veren enstrümantal eserin bestecisidir. Iþýk Doðudan Yükselir etnik seslerin, sazlarýn ve melodilerin hakim olduðu bir albümdür. Ve alýþageldiðimiz Sezen Aksu tarzýndan çok farklýdýr. O günlerde Sezen Aksu ve Onno Tunç arasýndaki buzlar erir ve ikili Levent Yüksel’in ikinci albümü için tekrar birlikte çalýþmaya baþlarlar. Sezen Aksu’nun Uzay Heparý için yazdýðý Yas adlý þarký bu albümde yer alýr.
Ancak ne garip bir tesadüftür ki, bu albümün piyasaya verilmesinden tam altý ay sonra, 14 Ocak 1996'da bu defa Onno Tunç’un ani ölüm haberi gelir. Kendi kullandýðý uçaðýn düþmesi sonucu 47 yaþýnda hayatýný kaybeder Onno Tunç. Sezen Aksu’nun Uzay Heparý için yazdýðý yas, o günlerde Onno Tunç’un ardýndan çalýnýr ve söylenir.
Sezen Aksu 1996 yazýnda Onno Tunç anýsýna baþkalarýna verdiði besteleri yorumladýðý bir albüm yapar. Düþ Bahçeleri adýný verdiði bu albümde Sezen Onno’ya Yarasý Saklým þarkýsýyla veda eder.
“Beni yarýna al, yarasý saklým. Üzerime hatýram yaðýyor. Bu yokluk yaktý bizi.”1998'de yayýnladýðý Adý Bende Saklý albümünde Onno Tunç’a bu kez Þimal Yýldýzý’yla seslenecektir. Sezen Aksu, Kara Sevdam dediði Onno Tunç’a yýllar içinde baþka þarkýlarda yazmaya, aþkýný þarkýlarda canlý tutmaya devam eder.
Sezen Aksu ile Aysel Gürel’i yýllar sonra yeniden buluþturan albümse 2000 tarihli Deliveren olur. Bu albümde Aysel Gürel, Okudum Da adlý sözleriyle yer alýr. 2007'nin son günlerinde Aysel Gürel’e akciðer kanseri teþhisi konur. Sezen Aksu, hastanede Gürel’in son gününe dek baþucundan hiç ayrýlmayacaktýr. Aysel Gürel, 17 Þubat 2008'de 79 yaþýnda hayata veda eder. Ölümünün ardýndan sözlerinin tamamý Aysel Gürel’e ait yeni þarkýlardan oluþan Çýnar albümü yayýnlanýr. Nilüfer’den Nükhet Duru’ya birçok ismin yer aldýðý albüme Sezen Aksu bestesini yaptýðý O Kadýn þarkýsýyla katýlýr.
Aysel Gürel için 2013 yazýnda yapýlan Saygý albümü Aysel’in de Sezen Aksu bu kez adeta Aysel Gürel’in kendi hikayesini anlattýðý Sýr adlý þarkýsýný yorumlar. “Efsane kadýn kimdi aþkýn? Sordular ama hiç bakmadý.” Efsane kadýn Aysel’di. Onno ve Uzay gibi Sezen’i yalnýz býrakmýþtýr bu dünyada. Birlikte ürettikleri þarkýlarsa Sezen Aksu’nun ve bütün müzik severlerin yol arkadaþý olmaya devam ediyor.


Teþekkur:
Beðeni: 

Alýntý
Yer imleri