İlk ihraç ürün olan Megane Wagon, Cenevre Fuarı’nda sergilendiğinde üzerinde “Made in Turkey” ibaresi bulunmuyordu. Şimdi Renault, Bursa ile gurur duyuyor
İlk ihraç ürün olan Megane Wagon, Cenevre Fuarı’nda sergilendiğinde üzerinde “Made in Turkey” ibaresi bulunmuyordu. Şimdi Renault, Bursa ile gurur duyuyor...
1999’da ilk uluslararası nitelikli projesi Megane Wagon’u üretmeye başlayan Oyak-Renault Bursa fabrikası, bu modelin dünyadaki tek üretim merkeziydi.
Araç, Cenevre Fuarı’nda sergilendiğinde gözümüz, motor kaputunun içinde “Made in Turkey” yazısını aramış, ancak bulamamıştı. Şimdi bu gizlenen ve söylenmeye çekinilen Bursa tesisi, grubun en gözde tesislerinden biri oldu.
Bunu biz değil, gerek şirketin CEO’su Carlos Ghosn, gerek Renault İcra Kurulu üyeleri, gerekse de diğer yetkililer söylüyor. Hatta aynı yetkililer, yeni yatırımlar ve projelerde Türkiye’ye açıkça destek vermekten de çekinmiyor.
Motor fabrikası çekişmesi
Bu desteğin en son örneği, artan talep nedeniyle İspanya’daki dizel motor tesisini büyütmek yerine, daha uygun bir bölgeye yeni tesis kurulması gündeme geldiğinde yaşandı.
Nitekim olayı, Renault Dış İlişkiler Başkanı Yardımcısı ve Euromed Başkanı Luc Alexandre Menard bizzat anlattı. Karar sonrasında Hindistan, Romanya ve Türkiye arasında büyük çekişme başlamış. Hindistan, bu ülkeden ithal edilen mallara uygulanan vergiler ve lojistik uzaklık nedeniyle düşük bir ihtimal haline dönüşünce, bu kez yarış Romanya ile Türkiye arasında devam ediyor.
Dacia fabrikasının bulunduğu Romanya, bu çekişmede baskın davransa da, sonuçta Türkiye ile ilgili ekonomik raporların ve dizel pazarının da etkisiyle, tesisin yeri Bursa olarak seçiliyor. Menard, gülerek “Bunda benim de etkimi unutmayın” diyor.
Mevcutların yanı sıra, “K9K” kodlu (1.5 lt dCi) dizel motorların üç farklı seçeneğinin üretileceği tesiste, yılda 480 bin adet motor bantlardan inecek. Bu motorlar gerek Bursa’da üretilen Renault, gerekse de Dacia’nın Logan modellerinde kullanılacak.
Üstelik bu yatırım sırasında maliyetlerde yaşanan yüzde 40 tasarruf, Renault CEO’su Ghosn’un hedeflerine örnek teşkil ediyor. 2009’da yüzde 50 yatırım maliyeti tasarrufu öngören Ghosn, Bursa’nın hedefe çabuk ulaşmasından hayli keyifli.
Örnek fabrika oldu
Renault Grubu Kalite ve Mühendislikten Sorumlu Baskan Yardimcisi Jean Louis Ricaud’nun söylediğine göre daha önce yeni yatırımlar, tamamen sıfırdan yapılırmış.
Ghosn, bunun yerine mevcut tesislerde kapasite fazlası teçhizatın, yeni yatırımlarda da değerlendirilmesini istemiş. Motor tesisinde de bu yapılmış ve İspanya’daki makineler getirilmiş. İşte bu, Ghosn ve Renault için “ilk” demek!
Bölgesel anlamda bir Ar-Ge merkezi oluşturan Renault, bunun merkezini Bursa’ya konumlandırmış. 2009’a kadar 3 bin mühendisin çalışacağı merkezin bir ayağı da Romanya’da olacak. Ancak yönetim yeri Bursa. Bu birim, Bursa, Romanya ve Slovenya’da üretilecek araçların mühendislik gelişimlerini gerçekleştirecek.