Bugün buraya...
Teþekkur: 0
Beðeni: 0
Bugün buraya...
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Dýþ pazardaki talep yetersizliðinin de etkisiyle imalat sanayi sektörünün Aralýk 2004’te yüzde 84.3 olan üretim deðeri aðýrlýklý kapasite kullaným oraný geçen yýlýn ayný ayýnda yüzde 80.6’ya kadar indi.
Türkiye Ýstatistik Kurumu’nun (TÜÝK) 2826 iþyerinden derlediði verilerden yaptýðý analizin sonuçlarýna göre, Aralýk 2004’te yüzde 84 olan üretim deðeri aðýrlýklý kapasite kullaným oraný 3.4 puanlýk bir düþüþle geçen yýl aralýk ayýnda yüzde 80.6 seviyesine geriledi. Kamu sektörü iþyerlerinde Aralýk 2004’te yüzde 87.6 olan üretim deðeri aðýrlýklý kapasite kullaným oraný geçen yýl aralýkta yüzde 86.6’ya, özel sektörde ise yüzde 81.6’dan yüzde 78.9’a geriledi.
YILLIK ORTALAMA DÜÞTÜ
Aralýk ayýndaki bu geliþmeden sonra 2005 yýlýnýn tümünde imalat sanayiinin üretim deðeri aðýrlýklý kapasite kullaným oraný yüzde 80.3 olarak gerçekleþti. Söz konusu oran 2004 yýlýnda yüzde 8.15 olmuþtu. Uzmanlar, kapasite kullanýmýnýn 2004 yýlýna göre gerilemesinin, yeni yatýrýmlar nedeniyle yaratýlan ek kapasitelerden kaynaklandýðýnýna dikkat çekerek, bu nedenle söz konusu geliþmenin imalat sanayi sektörün üretiminde bir gerileme yaþandýðý anlamýna gelmediðine dikkat çekiyorlar.
TAM KAPASÝTEYLE ÇALIÞMAMA NEDENÝ
Ýmalat sanayi sektörünün aralýkta tam kapasite ile çalýþamama nedenleri arasýnda ilk sýrayý yine iç pazardaki talep yetersizliði aldý. Ancak Aralýk 2004’te yüzde 72.4 olan iç pazarýn tam kapasite ile çalýþamama nederleri arasýndaki aðýrlýðý geçen yýl yüzde 56.7’ye gerilerken, dýþ pazardaki talep yetersizliðinin payý yüzde 14.3’ten yüzde 18.9’a yükseldi. Mali olanaksýzlýklarýn payý ise yüzde 1.4’ten yüzde 3’e çýktý.
2005 yýlýnýn tümünde ise tam kapasite ile çalýþamama nedenleri arasýnda iç pazardaki talep yetersizliðinin payý yüzde 59’dan yüzde 50.9’a inerken, dýþ pazardaki talep yetersizliðinin payý yüzde 18.3’ten yüzde 19.5’e çýktý. Üretim deðeri aðýrlýklý ortalamalara göre iþyerlerinin yüzde 4’ü mali olanaksýzlýklarý, yüzde 3.7’si yerli mallarda, yüzde 2.3’ü ithal mallarda ham madde yetersizliðini, yüzde 1.7’si ise iþçilerle ilgili sorunlarý tam kapasite ile çalýþamama gerekçesi olarak gösterdiler.
BEKLENTÝLER
Üretim deðeri aðýrlýklý ortalamalara göre aralýkta iþyerlerinin yüzde 39.5’i üretiminin bir önceki aya göre arttýðýný yüzde 37.8’i ise azaldýðýný bildirdi. Ýþyerlerinin yüzde 26.3’ü bu ay üretiminin artmasýný yüzde 37.8’i ise azalmasýný bekliyor. Buna göre geçen yýl aralýkta üretimin bir önceki aya göre yüzde 1.9 arttýðý tahmin ediliyor, ocakta ise yüzde 2.9 oranýnda azalmasý bekleniyor.
Ýþyerlerinin yüzde 51.9’u aralýkta yurtiçi satýþlarýnýn arttýðýný yüzde 24’ü ise azaldýðýný bildirirken, ocakta satýþlarýnýn artmasýný bekleyenlerin oraný yüzde 14.6’da kaldý. Azalmasýný bekleyenler ise yüzde 41.7 oldu. Sektörün yurtiçi satýþlarýnýn aralýkta yüzde 8.1 arttýðý tahmin edilirken, ocakta ise yüzde 6’lik bir düþüþ olabileceði öngörüldü.
Aralýkta satýþ fiyatlarýnýn bir önceki aya göre arttýðýný belirten iþyerlerinin oraný yüzde 13.3’e kadar inerken, azaldýðýný ifade edenlerin oraný ise yüzde 19.4 oldu. Ocakta da iþyerlerinin yüzde 14’ü fiyatlarýnýn bir önceki aya göre artabileceðini yüzde 5.7’si ise azalabileceðini bildirdi. Aralýkta yüzde 0.7 azalan imalat sanayi sektörü fiyatlarýnýn ocakta ise yüzde 0.1 oranýnda artabileceði tahmin edildi.
Alýntý hurriyet.com.tr
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Maaþ aralýðý 16-30 bin YTL arasýnda olan çalýþanlardan alýnan verginin 2 puan artýrýlmasý nedeniyle eleþtiri alan yeni gelir vergisi tarifesinin yasalaþmamasý, maaþ bordralarýnda sýkýntý yaratýyor.
Gelir vergisinde yeni oranlar ve dilimler, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nun gündemine geliyor. Mali yýlýn baþlamasýndan bu yana 17 gün geçmesine karþýn, yeni gelir vergisi tarifesinin yasalaþmamasý, özellikle ücretli kesimde sýkýntý yarattý.
Ücretlerini 1 Ocak'ta alan iþçiler ile 15 Ocak'ta alan devlet memurlarý, sözleþmeliler ve kamu iþçilerinin ücret ve maaþlarý, geçen yýlki gelir vergisi tarifesi üzerinden hesaplandý. Özel sektörde, 1 Ocak 2006 tarihinden geçerli olacak olan yeni vergi tarifesinin henüz yasalaþmamasý nedeniyle maaþ bordrolarý hazýrlanamadý.
KOMÝSYON'DA GÖRÜÞÜLECEK
Maliye Bakanlýðý'ndan bir üst düzey yetkili, gelir vergisinde yeni tarifenin kýsa sürede TBMM'de yasalaþacaðýný bildirdi. Alýnan bilgiye göre yeni gelir vergisi tarifesi, TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu'nda Özel Tüketim Vergisi Kanun Tasarýsýnýn görüþülmesi sýrasýnda verilecek bir önergeyle tasarýya eklenecek. Gelir Vergisi Kanunu'nda deðiþiklik içeren önergeyle, yeni vergi dilimleri ve oranlarý Gelir Vergisi Kanunu'ndaki yerini alacak.
Maliye Bakanlýðý Gelir Ýdaresi Baþkanlýðý, yeni tarifeye iliþkin çalýþmasýný, önerge hazýrlýðý için Plan ve Bütçe Komisyonu Baþkanlýðýna da sundu.
Hükümet, yeni sistem ile gelir vergisinde ikili tarifeden tek tarifeye geçecek. Halen ücretliler için yüzde 15-20-25-30-35, diðer gelir vergisi mükellefleri için de yüzde 20-25-30-35-40 olarak uygulanan ikili tarife, yerini 4 oranlý tek tarifeye býrakacak. Yeni tarifede vergi oranlarý, yüzde 15'den baþlayacak ve yüzde 20, yüzde 27 ve yüzde 35 olarak düzenlenecek.
YENÝ VERGÝ DÝLÝMLERÝ
Halen 6 bin 600 YTL olan gelir vergisindeki ilk dilim, yeni tarifede 7 bin YTL'ye yükselecek. Böylece, bu yýl 7 bin YTL'ye kadar olan gelirler, yüzde 15'lik vergiye tabi olacak. Yeni tarife ile 7 bin ile 16 bin YTL arasýndaki gelirlere yüzde 20, 16 bin ile 40 bin YTL arasýndaki gelirlere yüzde 27, 40 bin YTL'nin üzerindeki gelirlere de yüzde 35 vergi uygulanacak.
ÇALIÞANLARIN VERGÝ ÝADESÝ SÝSTEMÝ DEÐÝÞMEDÝ
Bu arada Maliye Bakanlýðý yetkilisi, çalýþanlarýn vergi iadesi sisteminde þu aþamada bir deðiþikliðin gündemlerinde bulunmadýðýný da söyledi. Emeklilerin vergi iadesi kapsamýnda bu yýldan itibaren fatura-fiþ toplamayacaðýný, kendilerine her ay ücretlerinin yüzde 4'ü oranýnda ek ödeme yapýlacaðýný hatýrlatan Maliye yetkilisi, buna iliþkin çalýþmanýn da bir önergeye dönüþtürülmek üzere Meclis'e gönderildiðini ifade etti.
Maliye yetkilisi, “çalýþanlarda ise þu aþamada bir sistem deðiþikliði düþünülmüyor. Basýnda yer alan fiþlerde kazý-kazan uygulamasý, tamamen vatandaþýn alýþ veriþ sýrasýnda fatura-fiþ almasýný teþvik etmeye dönük bir arayýþ olarak deðerlendirilmeli. Bunlarýn, çalýþanlarýn vergi iadesiyle ilgili doðrudan bir ilgisi yok” diye konuþtu.
Alýntý hurriyet.com.tr
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Toplu Konut Fonu'ndan þehit ailelerine kullandýrýlan faizsiz konut kredisinin tutarý, konut maliyetlerindeki artýþ dikkate alýnarak yüzde 24,18 artýrýldý.
Söz konusu artýþ, mevzuatta enflasyon oranýnda artýrýlmasý öngörülmesine karþýn, haksahiplerinin konut sahibi olmalarýný saðlamaya dönük yüksek belirlendi.
A.A muhabirinin Toplu Konut Ýdaresi (TOKÝ) yetkililerinden edindiði bilgiye göre, geçen yýl 32 bin 415 YTL olan þehit ailelerine ve malüllere yönelik faizsiz konut kredisi miktarý, bu yýl için 40 bin 253 YTL'ye çýkarýldý.
Toplu Konut Fonu'ndan, þehit aileleri, malüller ile dul ve yetimlerine faizsiz konut kredisi verilmesine yönelik 1991'de çýkarýlan yönetmelik uyarýnca, söz konusu haksahiplerine kullandýrýlan kredi tutarýnýn, her yýl tüketici fiyat artýþ oranýna (TÜFE) göre artýrýlmasý öngörülüyor.
Buna göre, þehit ailelerine yönelik konut kredisinin, Türkiye Ýstatistik Kurumu tarafýndan ilan edilen 2005 yýlý (oniki aylýk ortalamalara göre deðiþim oraný) TÜFE oraný olan yüzde 8,18 artýrýlmasý gerekiyordu.
Ancak konut maliyetlerinin enflasyonun üzerinde artmasý nedeniyle,
TOKÝ, Yüksek Planlama Kurulu'na (YPK), þehit ailelerine yönelik konut
kredisinin tutarýnýn, konut maliyetleri dikkate alýnarak, enlasyona 16 puan eklenerek, yüzde 24,18 artýrýlmasýný önerdi.
YPK da 16 Ocak'ta yaptýðý toplantýda bu talebi uygun gördü. Böylece, geçen yýl 32 bin 415 YTL olan konut kredisi tutarý, 2,6 bin YTL yerine, 7,8 bin YTL artýrýlmýþ oldu.
Kullandýrýlan kredi, hak sahiplerinin maaþlarýndan 4'te 1 oranýnda kesinti yapýlarak tahsil ediliyor. Kredi borcu bu hesaba göre ne zaman biterse, vade o kadar uzayabiliyor. Kredi tutarýnýn, sonraki yýllarda yine TÜFE oranýnda artýrýlmasý öngörüldü.
Mevzuat kapsamýnda, 604'ü 2004'te, 391'i geçen yýl olmak üzere, þimdiye kadar 11 bin 538 kiþiye, toplam 72 milyon 286 bin YTL kredi kullandýrýldý.
Þehit ailelerine yönelik konut kredisi için, haksahiplerinin Emekli Sandýðý'ndan alýnacak hak sahibi olduðuna dair belge ile Ziraat Bankasý'na baþvurmasý gerekiyor.
Bu krediden yararlanýlarak edinilecek konutlarýn büyüklüðü ile ilgili herhangi bir kýsýtlama bulunmuyor, sadece tapunun en fazla bir yýl önce alýnmýþ olmasý yeterli sayýlýyor. Bu kredi ile istenilen yörede ve istenilen büyüklükte konut edinmek mümkün.
Alýntý hurriyet.com.tr
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Harb-Ýþ, dört kiþilik bir ailenin açlýk sýnýrýnýn geçen yýl aralýkta 510.64 YTL’ye, yoksulluk sýnýrýnýn ise 1602.90 YTL’ye yükseldiðini açýkladý.
Harb-Ýþ, çalýþan ve eþi ile 0-6 ile 6-15 yaþ grubundaki iki çocuðun Dünya Saðlýk Örgütü’nün belirlediði asgari kalori miktarýný alabilmeleri için yapýlmasý gereken mutfak harcamasý tutarýnýn aralýkta 88 Yeni Kuruþ artarak 510.64 YTL’ye yükseldiðini hesapladý.
Söz konusu ailenin beslenmenin yaný sýra giyim, saðlýk, barýnma ve eðitim baþta olmak üzere diðer zorunlu elal alýnarak belirlenen yoksulluk sýnýrý da aralýkta 3.51 YTL artarak 1602.90 YTL’ye yükseldi.
Alýntý hurriyet.com.tr
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Rusya'nýn Kafkaslar'daki en iyi müttefiði Ermenistan da, Rus doðalgazýna iki kat fazla ödeme yapmayý kabul etmek zorunda kaldý. Yeni tarifeye göre Ermenistan, þimdiye dek 1000 m3'üne 56 dolar ödediði doðalgaza 1 Nisan'dan itibaren 110 dolar ödeyecek.
Moskova'nýn Ukrayna ile yaþadýðý doðalgaz krizinin ardýndan, Ermenistan'ýn da doðalgaz faturasýný iki kat zamlý ödemek zorunda kalmasý, Erivan'ýn sadakatinin ödüllendirilmediðini düþünmesine ve ittifakýn sorgulanmaya baþlamasýna neden oldu.
Rusya'dan bu yýl 2 milyar metreküp (m3) doðalgaz satýn almayý planlayan Ermenistan, þimdiye dek 1000 m3'üne 56 dolar ödediði doðalgaza 1 Nisan'dan itibaren 110 dolar ödemeyi kabul etmek zorunda kaldý. Ýki ülke heyetleri arasýnda varýlan bu anlaþmanýn, Rusya Devlet Baþkaný Vladimir Putin ve Ermenistan Cumhurbaþkaný Robert Koçaryan'ýn yakýnda Moskova'da yapacaklarý görüþmede imzalanmasý bekleniyor. Ýki ülke arasýnda nihai imzalar henüz atýlmamasýna karþýn, Erivan, ülkede yeni doðalgaz faturasýnýn þiddetle protesto edildiðinin altýný çiziyor.
“168 Saat” adlý baðýmsýz gazete, “Ermenistan Rusya ile stratejik ortak olduðunu düþünüyor, ancak bu hangi avantajý sunuyor?” sorusunu sorarken, baðýmsýz analist Stepan Safarian, “Rusya ile köklü dostluk iliþkileri efsanesi Ermenistan'da artýk sorgulanýr oldu. Erivan, Moskova'nýn neden kendisine Ukrayna ve Amerikan yanlýsý Gürcistan ile ayný muameleyi yaptýðýný soruyor” diye konuþuyor.
Ermenistan, zamlý doðalgaz faturasýnýn yaný sýra Rusya'nýn yüzde 0 faizli ancak çok kötü koþullar içeren kredi önerisine de büyük tepki gösteriyor. Moskova, kredi teklifinde Ermenistan'ýn borcunu zamanýnda ödememesi durumunda Ermeni enerji kurumlarýnýn haczedilmesini öneriyor. Ermenistan'da zamlý doðalgaz faturasýna karþý yükselen seslere raðmen gözlemciler, Erivan'ýn daha uygun koþular elde etmesinin bundan böyle pek olanaklý olmadýðýnýn altýný çiziyorlar.
YA OLDUÐUN GÝBÝ GÖRÜN
YADA GÖRÜNDÜÐÜN GÝBÝ OL
Þu an Bu Konuyu Gorunteleyen 1 Kullanýcý var. (0 Uye ve 1 Misafir)
Yer imleri