Türk Telekom'un yeni tarifesine Danýþtay'dan veto !.
--------------------------------------------------------------------------------
Danýþtay, Türk Telekom'un yeni tarifesinin yürütmesini durdurdu
Danýþtay, 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren Türk Telekom'un yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn yürütmesini durdurdu. Serbest Telekomünikasyon Ýþletmecileri Derneði (TELKODER) Türk Telekom tarafýndan hazýrlanan, 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin 25 Aralýk 2006 tarihli Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn ve 28 Aðustos 2001 tarihli Resmi Gazete'de yayýnlanan tarife yönetmeliðinin 7. maddesinin tavan fiyat yöntemine iliþkin kýsýmlarýyla 11. ve 12. maddelerinin iptali ve yürütmesinin durdurulmasý istemiyle Danýþtay'da dava açmýþtý.
AA muhabirinin aldýðý bilgiye göre, davaya iliþkin ilk incelemesini tamamlayan Danýþtay 13. Dairesi söz konusu Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn yürütmesinin dava sonuçlanýncaya kadar durdurulmasýna oy çokluðuyla karar verdi. Daire, tarife yönetmeliðinin 7. maddesinin tavan fiyat yöntemine iliþkin kýsýmlarýyla 11. ve 12. maddelerinin yürütmesinin durdurulmasý istemini ise oy birliðiyle reddetti.
Dairenin kararýnda, Türk Telekom tarafýndan dava konusu tarifenin 31 Aralýk 2003 tarihli Resmi Gazete'de yayýnlanan ''Tavan Fiyat Tebliði''ne göre hazýrlandýðý ve kurum tarafýndan 25 Aralýk 2006 tarihinde onaylandýðý, 1 Mart 2007 tarihinde yürürlüðe girdiði anýmsatýldý.
Kararda, tebliðin 1 Ocak 2004 tarihinde baþlayýp 1 Aralýk 2005 tarihinde sona erecek þekilde 2 yýllýk bir dönemi kapsamasý, kurulun gerekli görmesi halinde her tavan fiyat döneminin, 31 Aralýk 2006 tarihinde sona erecek þekilde 1 yýl daha uzatýlarak yürürlükte bulunmasý karþýsýnda, kurum tarafýndan bu tebliðe dayalý olarak 2007 ve daha sonraki dönemleri iliþkin tarifenin onaylanmasýnda hukuka uyarlýk bulunmadýðý vurgulandý.
Yeni teblið ile il içi arama ücretine azami artýþ oraný sýnýrýnýn getirildiði onaya iliþkin eski teblið hükümlerinde böyle bir sýnýrlama bulunmadýðý belirtilen kararda, davanýn konusunu da il içi aramalara yüksek oranda zam yapýlýrken, þehirlerarasý ve uluslararasý görüþmelere maliyetin altýnda indirim yapýlmasý yönündeki iddialarýn oluþturduðu anýmsatýldý.
TÜKETÝCÝ MENFAATÝNE AYKIRI
Kararda bu nedenle, onaylanan tarifenin kanunla korunmasý gereken tüketici menfaatlerine aykýrý olduðu ifade edilerek, 406 sayýlý Telgraf ve Telefon Kanunu'nun 30/b maddesinde ve tarife yönetmeliðinin 5/e maddesinde öngörülen bazý hizmetlerin maliyetinin baþka hizmetlerin ücretlerinden desteklenmesi veya karþýlanmamasý gerektiðine iliþkin ilkeyle baðdaþmadýðý, bu itibarla mevzuata uygun olarak onaylanmadýðý, kamu yararý ve hizmet gereklerine uyarlýk bulunmadýðý sonucuna ulaþýldýðý ifade edildi.
Dairenin kararýnda, ''Davalý (Telekomünikasyon Kurumu) tarafýndan il içi aramalara yapýlan zammýn, 3 yýldýr herhangi bir artýþ yapýlmamasýndan kaynaklandýðý ileri sürülmekte ise de ayný tarifenin þehirlerarasý ve uluslararasý görüþmelerde yüksek oranlarda indirim içermesi nedeniyle 406 sayýlý kanunun 30/b maddesinde belirtilen tarifelerin dengelenmesinin hukuka aykýrý olarak yapýldýðý anlaþýldýðýndan davalý idarenin savunmasý hukuki bulunmamýþtýr'' denildi.
Davalý Telekomünikasyon Kurumu'nun ve Türk Telekomünikasyon A.Þ'nin karara itiraz haklarý bulunuyor. Ýtirazý, Danýþtay Ýdari Dava Daireleri Kurulu görüþecek. Dairenin kararýnda, davaya konu tarifeye iliþkin yasal düzenlemelere yer verilerek, yasal düzenlemelerde Telekomünikasyon Kurumunun tarifeleri inceleme ve gerekenleri onaylama görevi sýrasýnda tüketici menfaatlerinin korunmasý için gerekli tedbirleri alacaðýnýn öngörüldüðü anýmsatýldý.
Yasal düzenlemelere göre kurumun, herkesin makul bir ücret karþýlýðýnda telekomünikasyon hizmetlerinden ve alt yapýsýndan yararlanmasýný saðlayacak uygulamalarýn teþvik edilmesi ve telekomünikasyon hizmetleri karþýlýðý alýnacak ücretlerin yatýrým ve iþletme maliyetlerini ve genel masraflardan ilgili payýný amortisman ve makul ölçüde karý mümkün olduðu þekilde yansýtmasý gerektiði belirtilen kararda, kurumun bazý durumlarda ücretlerin hesaplanma yöntemlerini ve üst sýnýrlarýný makul ve ayrým gözetmeyen þartlarla yasada belirlenen genel ilkeler çerçevesinde çýkarýlacak yönetmelikler, tebliðler, sair idari düzenlemeler, imtiyaz sözleþmeleri ve Telekomünikasyon ruhsatlarýnýn hüküm ve þartlarýný da gözeterek tayin ve tespit etmeye yetkili olduðu kaydedildi.
Mümkün olduðunca ilgili hizmetin maliyetlerini yansýtacak þekilde belirlenerek tarifelerin dengelenmesinin ilgili yasalara göre esas olduðu vurgulanan kararda, söz konusu yasalara göre, bir hizmetin maliyetinin diðer bir hizmetin ücreti yoluyla desteklenmesinden veya karþýlanmasýndan kaçýnýlmasý gerektiði, haklý gerekçelerin varlýðý halinde ücretlerin zorunlu maliyetleri ve makul bir ölçüde karý da yansýtmak kaydýyla üst sýnýr konulabileceði belirtildi.
Telekomünikasyon Kurumunun tarifeleri, yasalarýn bu hükümleriyle tarife yönetmeliði hükümleri uyarýnca inceleyeceði kaydedilen kararda, kurumun mevzuata aykýrý bulduðu tarifeleri onaylamamasý gerektiðinin açýk olduðu vurgulandý. Tarife yönetmeliðinin iptali ve yürütmesi durdurulmasý istenen 7. maddesinde kurulun her bir hizmet için hizmetin etkin olarak saðlanmasý maliyetine dayalý yöntem veya belli bir dönemde bir hizmet sepetindeki tarife deðiþikliklerinin ortalamasýna uygulanacak tavan fiyat yöntemini ayrý ayrý veya her ikisi birden uygulayarak tarifeleri onaylayacaðý hükümlerine yer verildiði anýmsatýlan kararda, ayný yönetmeliðin 11. maddesinde her hangi bir tarifenin tavan fiyat yöntemine göre onaylanmasý için iþletmeci tarafýndan istenilen bilgi ve belgelerin sayýldýðý, 12. maddesinde de tarifelerin tavan fiyat yöntemine göre onaylanmasý durumunda göz önünde bulundurulacak konularýn belirlendiði ifade edildi.
Kararda, ilgili mevzuat hükümlerinde Türk Telekom'un tavan fiyat yöntemi dýþýnda baþka bir tarife hazýrlamasýný zorunlu kýlan bir kuralýn yer almamasý nedeniyle iptali istenen yönetmeliðin bu hükümlerinin kanunlara aykýrý olmadýðý, kamu yararý ve hizmet gereklerine uygun olduðu sonucuna varýldýðý ifade edildi.
YENÝ ÜCRET TARÝFESÝ
Dairenin kararýnda, Türk Telekom tarafýndan hazýrlanan ve 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn iptali ve yürütmesinin durdurulmasýna iliþkin kýsýmla ilgili yapýlan incelemede de Türk Telekom tarafýndan dava konusu tarifenin ''ulusal, uluslararasý ve cep telefonu görüþmelerinde þimdiye kadar yapýlmýþ en büyük indirimi içerdiði'' þeklinde kamuoyuna duyurulduðu, bu duyuruda 1 Mart 2007'den geçerli olacak yeni fiyat tarifesiyle þehirler arasý aramalarýn, þehir içi ile ayný fiyata getirildiðinin belirtildiði kaydedildi.
Tavan Fiyat Tebliði ile Türk Telekom tarafýndan hizmet sepetinde yer alan Telekomünikasyon hizmetlerine yapýlabilecek aþýrý fiyat artýþlarýnýn önüne geçebilmek amacýyla idarece saptanan formülle ortaya çýkan yeni tarifenin tespit edilmesi yönteminin getirildiði anýmsatýlan kararda, 16 Ocak 2007 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanarak 1 Ocak 2007 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüðe giren Tavan Fiyat Yöntemine Yönelik Usul ve Esaslara Ýliþkin Tebliðin 21. maddesiyle 31 Aralýk 2003 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanan Tavan Fiyat Tebliði hükümlerinin yürürlükten kaldýrýldýðý anýmsatýldý.
Yeni tebliðle yürürlükten kalkan tebliðde idarece saptanan formüllerin ayný olduðu belirtilen kararda, yeni tavan fiyat tebliðinin hizmet sepetinin belirlendiði 5. maddesinde þehir içi arama ücretine azami artýþ oraný sýnýrý getirildiði ifade edildi.
AA' dan alýntý haber olup, bilgilendirme amaçlýdýr...
--------------------------------------------------------------------------------
Danýþtay, Türk Telekom'un yeni tarifesinin yürütmesini durdurdu
Danýþtay, 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren Türk Telekom'un yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn yürütmesini durdurdu. Serbest Telekomünikasyon Ýþletmecileri Derneði (TELKODER) Türk Telekom tarafýndan hazýrlanan, 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin 25 Aralýk 2006 tarihli Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn ve 28 Aðustos 2001 tarihli Resmi Gazete'de yayýnlanan tarife yönetmeliðinin 7. maddesinin tavan fiyat yöntemine iliþkin kýsýmlarýyla 11. ve 12. maddelerinin iptali ve yürütmesinin durdurulmasý istemiyle Danýþtay'da dava açmýþtý.
AA muhabirinin aldýðý bilgiye göre, davaya iliþkin ilk incelemesini tamamlayan Danýþtay 13. Dairesi söz konusu Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn yürütmesinin dava sonuçlanýncaya kadar durdurulmasýna oy çokluðuyla karar verdi. Daire, tarife yönetmeliðinin 7. maddesinin tavan fiyat yöntemine iliþkin kýsýmlarýyla 11. ve 12. maddelerinin yürütmesinin durdurulmasý istemini ise oy birliðiyle reddetti.
Dairenin kararýnda, Türk Telekom tarafýndan dava konusu tarifenin 31 Aralýk 2003 tarihli Resmi Gazete'de yayýnlanan ''Tavan Fiyat Tebliði''ne göre hazýrlandýðý ve kurum tarafýndan 25 Aralýk 2006 tarihinde onaylandýðý, 1 Mart 2007 tarihinde yürürlüðe girdiði anýmsatýldý.
Kararda, tebliðin 1 Ocak 2004 tarihinde baþlayýp 1 Aralýk 2005 tarihinde sona erecek þekilde 2 yýllýk bir dönemi kapsamasý, kurulun gerekli görmesi halinde her tavan fiyat döneminin, 31 Aralýk 2006 tarihinde sona erecek þekilde 1 yýl daha uzatýlarak yürürlükte bulunmasý karþýsýnda, kurum tarafýndan bu tebliðe dayalý olarak 2007 ve daha sonraki dönemleri iliþkin tarifenin onaylanmasýnda hukuka uyarlýk bulunmadýðý vurgulandý.
Yeni teblið ile il içi arama ücretine azami artýþ oraný sýnýrýnýn getirildiði onaya iliþkin eski teblið hükümlerinde böyle bir sýnýrlama bulunmadýðý belirtilen kararda, davanýn konusunu da il içi aramalara yüksek oranda zam yapýlýrken, þehirlerarasý ve uluslararasý görüþmelere maliyetin altýnda indirim yapýlmasý yönündeki iddialarýn oluþturduðu anýmsatýldý.
TÜKETÝCÝ MENFAATÝNE AYKIRI
Kararda bu nedenle, onaylanan tarifenin kanunla korunmasý gereken tüketici menfaatlerine aykýrý olduðu ifade edilerek, 406 sayýlý Telgraf ve Telefon Kanunu'nun 30/b maddesinde ve tarife yönetmeliðinin 5/e maddesinde öngörülen bazý hizmetlerin maliyetinin baþka hizmetlerin ücretlerinden desteklenmesi veya karþýlanmamasý gerektiðine iliþkin ilkeyle baðdaþmadýðý, bu itibarla mevzuata uygun olarak onaylanmadýðý, kamu yararý ve hizmet gereklerine uyarlýk bulunmadýðý sonucuna ulaþýldýðý ifade edildi.
Dairenin kararýnda, ''Davalý (Telekomünikasyon Kurumu) tarafýndan il içi aramalara yapýlan zammýn, 3 yýldýr herhangi bir artýþ yapýlmamasýndan kaynaklandýðý ileri sürülmekte ise de ayný tarifenin þehirlerarasý ve uluslararasý görüþmelerde yüksek oranlarda indirim içermesi nedeniyle 406 sayýlý kanunun 30/b maddesinde belirtilen tarifelerin dengelenmesinin hukuka aykýrý olarak yapýldýðý anlaþýldýðýndan davalý idarenin savunmasý hukuki bulunmamýþtýr'' denildi.
Davalý Telekomünikasyon Kurumu'nun ve Türk Telekomünikasyon A.Þ'nin karara itiraz haklarý bulunuyor. Ýtirazý, Danýþtay Ýdari Dava Daireleri Kurulu görüþecek. Dairenin kararýnda, davaya konu tarifeye iliþkin yasal düzenlemelere yer verilerek, yasal düzenlemelerde Telekomünikasyon Kurumunun tarifeleri inceleme ve gerekenleri onaylama görevi sýrasýnda tüketici menfaatlerinin korunmasý için gerekli tedbirleri alacaðýnýn öngörüldüðü anýmsatýldý.
Yasal düzenlemelere göre kurumun, herkesin makul bir ücret karþýlýðýnda telekomünikasyon hizmetlerinden ve alt yapýsýndan yararlanmasýný saðlayacak uygulamalarýn teþvik edilmesi ve telekomünikasyon hizmetleri karþýlýðý alýnacak ücretlerin yatýrým ve iþletme maliyetlerini ve genel masraflardan ilgili payýný amortisman ve makul ölçüde karý mümkün olduðu þekilde yansýtmasý gerektiði belirtilen kararda, kurumun bazý durumlarda ücretlerin hesaplanma yöntemlerini ve üst sýnýrlarýný makul ve ayrým gözetmeyen þartlarla yasada belirlenen genel ilkeler çerçevesinde çýkarýlacak yönetmelikler, tebliðler, sair idari düzenlemeler, imtiyaz sözleþmeleri ve Telekomünikasyon ruhsatlarýnýn hüküm ve þartlarýný da gözeterek tayin ve tespit etmeye yetkili olduðu kaydedildi.
Mümkün olduðunca ilgili hizmetin maliyetlerini yansýtacak þekilde belirlenerek tarifelerin dengelenmesinin ilgili yasalara göre esas olduðu vurgulanan kararda, söz konusu yasalara göre, bir hizmetin maliyetinin diðer bir hizmetin ücreti yoluyla desteklenmesinden veya karþýlanmasýndan kaçýnýlmasý gerektiði, haklý gerekçelerin varlýðý halinde ücretlerin zorunlu maliyetleri ve makul bir ölçüde karý da yansýtmak kaydýyla üst sýnýr konulabileceði belirtildi.
Telekomünikasyon Kurumunun tarifeleri, yasalarýn bu hükümleriyle tarife yönetmeliði hükümleri uyarýnca inceleyeceði kaydedilen kararda, kurumun mevzuata aykýrý bulduðu tarifeleri onaylamamasý gerektiðinin açýk olduðu vurgulandý. Tarife yönetmeliðinin iptali ve yürütmesi durdurulmasý istenen 7. maddesinde kurulun her bir hizmet için hizmetin etkin olarak saðlanmasý maliyetine dayalý yöntem veya belli bir dönemde bir hizmet sepetindeki tarife deðiþikliklerinin ortalamasýna uygulanacak tavan fiyat yöntemini ayrý ayrý veya her ikisi birden uygulayarak tarifeleri onaylayacaðý hükümlerine yer verildiði anýmsatýlan kararda, ayný yönetmeliðin 11. maddesinde her hangi bir tarifenin tavan fiyat yöntemine göre onaylanmasý için iþletmeci tarafýndan istenilen bilgi ve belgelerin sayýldýðý, 12. maddesinde de tarifelerin tavan fiyat yöntemine göre onaylanmasý durumunda göz önünde bulundurulacak konularýn belirlendiði ifade edildi.
Kararda, ilgili mevzuat hükümlerinde Türk Telekom'un tavan fiyat yöntemi dýþýnda baþka bir tarife hazýrlamasýný zorunlu kýlan bir kuralýn yer almamasý nedeniyle iptali istenen yönetmeliðin bu hükümlerinin kanunlara aykýrý olmadýðý, kamu yararý ve hizmet gereklerine uygun olduðu sonucuna varýldýðý ifade edildi.
YENÝ ÜCRET TARÝFESÝ
Dairenin kararýnda, Türk Telekom tarafýndan hazýrlanan ve 1 Mart 2007 itibariyle yürürlüðe giren yeni ücret tarifesinin onaylanmasýna iliþkin Telekomünikasyon Kurulu kararýnýn iptali ve yürütmesinin durdurulmasýna iliþkin kýsýmla ilgili yapýlan incelemede de Türk Telekom tarafýndan dava konusu tarifenin ''ulusal, uluslararasý ve cep telefonu görüþmelerinde þimdiye kadar yapýlmýþ en büyük indirimi içerdiði'' þeklinde kamuoyuna duyurulduðu, bu duyuruda 1 Mart 2007'den geçerli olacak yeni fiyat tarifesiyle þehirler arasý aramalarýn, þehir içi ile ayný fiyata getirildiðinin belirtildiði kaydedildi.
Tavan Fiyat Tebliði ile Türk Telekom tarafýndan hizmet sepetinde yer alan Telekomünikasyon hizmetlerine yapýlabilecek aþýrý fiyat artýþlarýnýn önüne geçebilmek amacýyla idarece saptanan formülle ortaya çýkan yeni tarifenin tespit edilmesi yönteminin getirildiði anýmsatýlan kararda, 16 Ocak 2007 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanarak 1 Ocak 2007 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere yürürlüðe giren Tavan Fiyat Yöntemine Yönelik Usul ve Esaslara Ýliþkin Tebliðin 21. maddesiyle 31 Aralýk 2003 tarihli Resmi Gazete'de yayýmlanan Tavan Fiyat Tebliði hükümlerinin yürürlükten kaldýrýldýðý anýmsatýldý.
Yeni tebliðle yürürlükten kalkan tebliðde idarece saptanan formüllerin ayný olduðu belirtilen kararda, yeni tavan fiyat tebliðinin hizmet sepetinin belirlendiði 5. maddesinde þehir içi arama ücretine azami artýþ oraný sýnýrý getirildiði ifade edildi.
AA' dan alýntý haber olup, bilgilendirme amaçlýdýr...


Teþekkur:
Beðeni:

Alýntý


Yer imleri