Mimar Sinan'in Selimiye Camii'nin kubbesini o
> genislige oturtmak için 13 bilinmeyenli bir
> denklemi matematigin bilinen 4 ana
>isleminden farkli besinci. bir islem bularak
>cozdugu soylenir.
Ayrica minarelerin serefelerine cikanlarin yolda
> birbirlerini gormemeleri ise buyuk bir bir dehanin
> urunudur.
Almanlar ayni sistemi meclislerinin onundeki dev
> kurede kullanmislar.
>
>
> Mimar Sinan bu sistemi 2 metre capindaki
> minarelere
> yuzyillar once monte edebilecek bir dehadir.
>
>
> Almanlarin dehasi ise, o cirkin metal yiginina
> Selimiye'den fazla turist cekebilmelerindedir..
>
>
> *******************************************
>
>
> Bir gun Selimiye Camii'ne girenler,
>
>
> kubbenin altiinda bir Japon'un ayaklarini kibleye
> dogru uzatmis sirtustu yattigini gormusler
>
>
> Tabii hemenJapon'u, "Burasi kutsal bir yer. Bu
> sekilde yatmak bizim inanclarimiza gore
> saygisizliktir.
>
>
> Lutfen oturun veya ayakta durun" diyerek
> uyarmislar.
>
>
> Ancak, Japon trans vaziyetteymis,
>
>
> gozlerini kubbeden ayirmadan soyle sayikliyormus:
>
>
> "Bu imkansiz. Ben yillarin muhendisiyim. Bu kubbe
> var olamaz.
>
>
> Hayal goruyorum. Bu kubbenin orada o sekilde
> durmasi
> fizik ve matematik kurallarina aykiri.
>
>
> Bu imkansiz, orada hicbir sey yok,orada hicbir sey
> yok..."
>
>
> *********************************
>
>
> Selimiye camisisinin zemini gevsek toprakmis.
>
>
> Bu nedenle minarelerinin yakin zamanda yikilacagi
> farkedilimis.
>
>
> Uluslararasi bir grup bilimadami toplanmislar.
>
>
> Nasil kurtaririz bu tarihi minareleri diye kafa
> kafaya vermisler.
>
>
> Sonucta en son teknoloji olan metal kelepcelerle
> minarelerin temellerini sabitlemenin en iyi cozum
> olduguna karar vermisler.
>
>
> Minarelerin temellerini acinca, koymayi
> dusundukleri
> kelepcelerin aynisiyla karsilasmislar.
>
>
> Mimar Sinan bilmem kaç yüzyil once ayni seyi
> dusunmus megerse....?
>
>
> *********************************************
>
>
> 1950-60 arasi bir tarihte insaat muhendisi, mimar
> ve
> jeofizikçilerden olusan bir Japon heyeti
> Turkiye'ye
> gelmis.
>
>
> Heyet Imar ve Iskan Bakanligi'ndan izin alarak
> ulkemizdeki tarihi yapilari incelemeye baslamis.
>
>
> Ayasofyayi, Yerebatan Sarnicini filan gezdikten
> sonra sira Sinan' in kalfalik eseri Suleymaniye
> Camisi'yle Sinan'in ogrencisi Mimar Davut
>
>
> Aga'nin eseri Sultanahmet Camisi'ne gelmis.
>
>
> Japonlar bu camiler uzerinde gunlerce inceleme
> yapmislar.
>
>
> Her geçen gun saskinliklari daha da artiyormus.
>
>
> Cunkü Japonlar daha ilk incelemede camilerin
> gevsek
> bir zemin uzerine insa edildigini anlamislar.
>
>
> Ama bunca yil, bu camilerde bir catlak dahi
> olmamasina akil sir erdirememisler.
>
>
> Bunun uzerine Tuürkiye programinin gerisini
> tamamen
> iptal edip, bu iki cami üzerine yogunlasmislar.
>
>
> Arastirmalarinin sonucunda herhangi bir sarsinti
> sirasinda bu iki caminin sabitlenmedigini aksine
> yerinde oynayarak yikilmaktan kurtulabildigi
> ortaya
> çikmis. Minareleri incelediklerinde ise dumurlari
> ikiye katlanmis.
>
>
> Minarelerin cok daha gelismis bir rayli sistem
> mekanizmasi uzerine oturtuldugunu ve her yone
> yaklasik 5 derece yatabildigini gormusler.
>
>
> Daha derin arastirma yapmak için Edirne'ye,
>
>
> Sinan'in ustalik eseri Selimiye Camisi'ne
> gitmisler.
> Ordaki olaganustu sistemleri gorunce iyice dumur
> olmuslar.
>
>
> Selimiye'nin tüm sirlarini aylarini harcayarak
> cozmüsler.
>
>
> Japonya'ya donduklerinde ise Sinan'in sirlarini
> uygulamaya sokarak sehirlerini Sinan'in kullandigi
> sistemlerle kurup muazzam gokdelenler dikmisler.
>
>
> Yani su an gelismis ulkelerin gokdelen yapiminda
> kullanildiklari cogu sistem,
>
>
> yuzyillar önce Sinan'in gelistirdigi
> mekanizmalarmis.
>
>
> Saygilarr...
>
>
> tac mahalin mimari mehmet efendi mimar sinanin
> ogrencisidir.*
Yer imleri