Güven veren araç muayenesinin Karadeniz Bölgesi’ndeki ilk merkezi, Trabzon’da törenle açıldı!

Türkiye çapında AB standartlarında araç muayenesi ile ilgili özelleştirme ihalesini kazanan Doğuş Otomotiv-Akfen-TÜV SÜD konsorsiyumu tarafından kurulan TÜVTURK, Karadeniz Bölgesi’ndeki ilk, Türkiye çapında ise ikinci araç muayene istasyonunu Trabzon’da açtı.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Bayındırlık ve İskan Bakanı Faruk Nafız Özak ile birlikte Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit F. Şahenk ve Trabzon Valisi Nuri Okutan’ın katıldığı bir törenle hizmete açılan TÜVTURK Trabzon araç muayene istasyonu, AB standartlarında araç muayene hizmeti verecek.

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, “Bizim için en önemli unsur, Türk insanının can emniyetidir. TÜV TURK Araç Muayene İstasyonları, Türk insanının trafikte can ve mal güvenliğinin uluslararası standartlara yükseltilmesi için hizmet verecek” dedi.

AB standartlarında yeni araç muayene istasyonlarının yapım ve işletimi ile ilgili olarak açılan ihaleyi kazanan TÜVTURK, Türkiye çapında hizmet verecek modern araç muayene istasyonlarının ikincisini, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Bayındırlık ve İskân Bakanı Faruk Nafız Özak ile Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit F. Şahenk’in de katılımıyla Trabzon’da hizmete açtı. 2008 yılı sonuna kadar 189’u sabit, 81 gezici olmak üzere toplam 270 adet yeni araç muayene istasyonunu hizmete açacak olan TÜVTURK, Türkiye’de trafik ve araç güvenliğinin artırılmasına katkı sağlamayı hedefliyor.

Açılış töreni esnasında bir konuşma yapan Ulaştırma Bakanı

Binali Yıldırım, Türkiye’de özel sektörün ulaştığı noktaya dikkat çekerek, Doğuş Otomotiv- Akfen- TÜV SÜD konsorsiyumu tarafından kurulan TÜVTURK’un uluslararası standartlarda modern araç muayene hizmeti vereceğini belirtti. Binali Yıldırım; “ 1977 yılında Türkiye’de 800 bin adet motorlu taşıt bulunmaktaydı. 2008 yılında ise ülkemizdeki motorlu taşıt sayısı 9 milyon adete yükseldiğini görüyoruz. Bu kadar geniş bir araç parkını, Karayolları İdaresi’ne bağlı 50 araç muayene istasyonu ile uluslararası standartlarda kontrol edebilmemiz mümkün değildir. Devlet ve özel sektör işbirliğinin en önemli örneklerinden biri olan TÜVTURK’ün yılsonuna kadar ülkemizde açacağı 270 adet yeni araç muayene istasyonu ile Türk insanına bu hizmeti gönül rahatlığıyla sunabileceğiz. Bu özelleştirme operasyonu ile hem Türk halkına uluslararası standartlarda araç muayene hizmeti verebilirken aynı zamanda binlerce kişiye yeni iş imkanı ve devletin kasasına da büyük gelir sağlamış olacağız” açıklamasını yaptı.

Doğuş Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Ferit F.Şahenk ise; Türkiye’nin son beş yılda kalkınma ve refah yolunda çok önemli adımlar attığını, aynı dönemde Türkiye ekonomisinin de müthiş bir performans gösterdiğini ifade ederek, “ Türkiye artık fırsatların değerlendirilmesi gereken bir ülke konumundan yabancı yatırımcının ilgisini çeken bir yatırım platformu olarak dünyaya damgasını vurmayı başarmıştır. Bu anlamda TÜVTURK, uluslararası sermayenin Türk şirketleri ile işbirliğinin güçlü bir göstergesidir. Türk insanına modern araç muayene hizmeti vereceğimiz ve ülke ekonomisine fayda sağlayabileceğimiz bu yolculukta bizlere öncülük eden Ulaştırma Bakanlığı’na ve ilgili tüm birimlere teşekkürlerimizi sunuyoruz” açıklamasını yaptı.

İhale bedeli dışında yaklaşık 1.3 milyon Amerikan Doları yatırımla faaliyete geçen Trabzon’daki yeni araç muayene istasyonu, TÜVTURK’ün iş ortağı SERA Taşıt Muayene İstasyonları İşletmeciliği A.Ş. tarafından işletilecek. Yaklaşık 90 bin adetlik motorlu araç parkına sahip Trabzon’da açılan Karadeniz Bölgesi’nin ilk TÜVTURK araç muayene istasyonu, günde 80 binek ve 60 hafif ticari, 20 ağır motorlu araç olmak üzere toplam 160 araca muayene hizmeti verebilecek.

Hedef AB Kriterlerinde Modern Araç Muayenesi!

TÜVTURK yetkilileri, “TÜVTURK olarak amacımız Türkiye’de AB standartlarında güven veren, modern araç muayene hizmeti sunabilmektir. 2008 sonuna kadar toplam 270 adet sabit ve gezici yeni araç muayene istasyonunu hizmete açmış olacağız. Ayrıca sabit istasyona uzak mesafelere hizmet götürebilmek için Trabzon’da 1 tane de gezici istasyonumuz faaliyette olacak. Gezici istasyonumuzun ne zaman, nerede hizmet vereceği ile ilgili bilgileri de o bölgedeki halkımıza duyuracağız.” açıklamasını yaptı. TÜVTURK’ün trafik ve araç güvenliğini de katkı sağlamasının en önemli nokta olduğuna dikkat çeken yetkilileri, “Türkiye’de seyreden sağlıklı araç sayısının az olmasının trafik kazalarına yol açtığını görüyoruz. TÜVTURK’ün AB standartlarındaki araç muayenesi ile trafik ve araç güvenliğinin önemli biçimde artmasını ve böylece kusurlu araçlardan dolayı oluşan trafik kazalarını minimize etmeyi hedefliyoruz. Ayrıca artık alışıla geldik sıra bekleme ve kuyruk çilesi bitecek, TÜVTURK olarak aynı anda 3–4 otomobili veya 2 kamyonu birden muayene edebileceğiz. TÜVTURK araç muayene istasyonlarında binek araçlar 20 dakika, ticari araçlar ise yaklaşık 40 dakikada muayene edilecek. Fren tertibatından direksiyon sistemine, süspansiyon sisteminden her aracın yaydığı egzoz emisyonuna kadar toplam 100 noktada kontrol ile araç muayenesini gerçekleştireceğiz. Yani mevcut uygulamalardaki şase, motor, plaka ve görüntü kontrolünü daha ileriye taşıyoruz. Kontrol ve test araçlarıyla araçların gerçek durumlarını tespit edebileceğiz” açıklamasını yaptı.

Ulaştırma Bakanlığı 20 Yıl Boyunca Sürekli Denetleyecek!

Türkiye’de bugüne kadar yapılmış özelleştirme operasyonları içinde devlet ile işbirliği en yüksek olanın araç muayene istasyonları projesi olduğuna dikkat çeken yetkililer, “ TÜVTURK araç muayene istasyonlarının her biri 20 yıl boyunca sürekli olarak Ulaştırma Bakanlığı’nın gerçekleştirdiği sıkı denetimlerden sonra hizmete geçerek faaliyet gösterecek. Bununla birlikte araç muayene ücretlerini yine eskiden olduğu gibi Maliye Bakanlığı belirleyecek, aracın muayenesinin yapılmasında sakınca olmadığına dair belge de eskiden olduğu gibi yine vergi dairelerinden alınacak, ancak muayene ücreti muayene istasyonlarında tahsil edilecek.” dedi.

300 milyon Amerikan Doları ek yatırım, 1600 kişiye yeni iş imkanı!

Afken-Doğuş-TÜV SUD üçlü konsorsiyumu TÜVTURK olarak yeni araç muayene istasyonlarının yapım ve işletimi ile ilgili olarak açılan ihaleyi, 552 milyon Amerikan Doları ihale bedeli karşılığı kazandıklarını hatırlatan yetkililer, Türkiye çapındaki tüm istasyonların yapım ve hizmeti girişi içinde yaklaşık 300 milyon Amerikan Doları daha yatırım yapacaklarını belirtti.

Hem ülke ekonomisine hem de can ve mal güvenliğine fayda sağlayacak TÜVTURK’ün iş ortaklarıyla birlikte Türkiye çapında 1600 kişiye yeni iş imkânı sağlayacağını da belirten TÜVTURK yetkilileri, “190 istasyon amiri, 190 istasyon amir yardımcısı, 853 araç muayene uzmanı ve 254 müşteri kabul görevlisi istihdam edeceğiz” dedi.

20 Yılda Devlet 7 Milyar Amerikan Doları Gelir Elde Edecek!

Türkiye’de 2008 yılında 4 milyon adet motorlu aracın muayenesini gerçekleştirebilmeyi hedeflediklerini de belirten TÜVTURK yetilileri, “ Türkiye’de 12 milyon adet motorlu araç bulunuyor. 2008 yılında 4 milyon adet aracın muayenesini gerçekleştirebilirsek bu yıl içinde yaklaşık 300 milyon Amerikan Doları ciro elde etmiş olacağız. Bu cironun yarısı yani 150 milyon Amerikan Doları’nın devlete ödenecek. 20 yılda toplam 15 Milyar Amerikan Doları ciro elde etmeyi amaçlıyoruz. Bunun 7 milyar Amerikan Doları devlete ödenecek, Türkiye her anlamda kazançlı çıkacak” dedi.

4 farklı değerlendirme kriteri olacak, uluslararası muayene kriterleri uygulanacak!

TÜVTURK yetkilileri araç muayenesinde Kusursuz, Hafif Kusurlu, Ağır Kusurlu ve Emniyetsiz olarak 4 farklı değerlendirme kriterlerinin olduğunu belirtirken, Avrupa Birliği standartlarından taviz vermeden muayene işlemlerini gerçekleştireceklerini belirtti. Bununla birlikte kusur derecelendirmesinde Türkiye’ye özgü bazı değişiklikler yaptıklarının da altını çizen yetkililer, “ Örneğin cam çatlağı olan bir araç Almanya’da ağır kusurlu sayılmaktadır ama bunu Türkiye’de muayene sürecinin ilk geçiş döneminde hafif kusur kapsamına aldık. Böyle bir durumda olan aracın sahibine belli bir süre vereceğiz ve kendisinden bu sorunun çözmesini rica edeceğiz. Verilen süre sonunda çatlak onarılmış ise biz de kendisine onay ve plaka etiketi verebileceğiz” dedi. Emniyetsiz ya da ölümcül kusurlu olarak tespit edecekleri araçları ise trafiğe çıkmaması için Trafik ve Emniyet Kuruluşlarına bildireceklerini belirten yetkililer, muayene için geri gelmesi gereken araçları da Türk polisine bildirmekle yükümlü olduklarını da dile getirdi.

KONTROLÜ YAPILAN NOKTALAR

TÜVTURK’te araç muayenesi, elle tutulabilen gözle görülebilen ve ulaşılabilen aksamların muayene edilmesiyle gerçekleşir. Kapalı kutular içinde veya kaplamalar altında ulaşılamayan aksamlar kontrol edilmez. Gerekirse bu aksamların fonksiyon kontrolü yapılır.

1-Fren Tertibatı: Araç muayenesi ana başlıklarından biri olan ve ilk sırada yer alan fren tertibatının test edilmesi; trafikte seyreden her türlü araç ve yayalar için hayati önem taşır. Fren tertibatının periyodik aralıklarda kontrol edilmesi ve aşınan parçaların değiştirilmesi gerekir. Araç muayenesi açısından değerlendirildiği zaman önde fren pedalından başlayarak; mekanik, hareketli, sürtünen ve esneyen her aksam elle veya gözle kontrol edilir. İlgili mevzuat ve yönetmelikler çerçevesinde, fren test cihazı ile aynı aks üzerinde bulunan tekerleklerin fren kuvveti sapma yüzdesi ile toplam araç ağırlığına göre fren verim yüzdesi hesaplanır.

2-Direksiyon Sistemi: Araçların yol ve seyir kontrolüyle istenilen yöne yönlendirmesini sağlayan direksiyon sisteminin kontrollerinde; direksiyon simidinden başlayarak sırasıyla; direksiyon mili, direksiyon kutusu ve bağlantı elemanlarıyla sistemi tekerleklere bağlayan direksiyon rot kollarının boşluk ve sağlamlıkları; elle, gözle ve boşluk test cihazlarıyla kapsamlı olarak kontrolden geçirilir.

3-Görüş Şartları: Temiz ve yeterli görüş, araç kullanıcıları için maksimum yol ve sürüş güvenliği sağlar. Bu sebeple aracın tüm dış camları, cam yıkama tertibatları, cam silecekleri, iç ve dış görüş aynaları titizlikle kontrol edilir.

4-Aydınlatma Sistemi: Araçların gece ve kötü yol şartlarında güvenle seyredebilmeleri için aydınlatma sistemlerinin faal olması ve ayarlarının trafikte seyreden diğer araç sürücülerini rahatsız etmeyecek
şekilde yapılmış olması gerekmektedir. Bu sebeple tüm iç-dış aydınlatma, fren, gösterge, sinyal, geri vites, plaka ve sınır lambaları titizlikle kontrol edilir. Uzun-kısa ve sis farlarının yükseklik ayarları cihazlar vasıtasıyla test edilir.

5-Aks, Jant, Lastik ve Süspansiyon Sistemi: Araçların yol tutuşunda ve güvenli seyrinde yürüyen aksam ve süspansiyon elemanları özel bir göreve sahiptir. Yay, amortisör gibi süspansiyon elemanlarının, aracın jant, aks ve lastikleriyle tam uyumlu çalışması sürüş güvenliği açısından son derece önemlidir.

6-Şase ve Şase Bağlantı Parçaları: Araç gövdesinin sağlamlığı hem sürüş anında hem de olası bir kaza durumunda yolcular açısından büyük öneme sahiptir. Bunun yanında şaseye bağlanmış bir çok parçanın da sağlam ve çalışır durumda olması gerekmektedir. Bunlar; sürücü kabini ve araç gövdesi, bağlantıları, merdiven basamakları, koltuklar, alt taban, egzoz boruları, susturucular, yakıt tankı ve boruları, stepne ve taşıyıcısı, kapılar ve kapı kilitleri, yan ilave korumalar, çekici römork ve treyler çeki kaplini ile kaplin mekanizmalarının kontrolünü kapsar.

7-Diğer Donanımlar: Pasif güvenlik sistemlerinin en önemlilerinden biri emniyet kemeridir. Bir kaza esnasında emniyet kemeri takılı olan yolcunun diğer yolculara göre hayatta kalma şansı her zaman daha yüksektir. Bu sebeple ön ve arka emniyet kemerleri ve kilit karşılıklarının fonksiyonelliği titizlikle kontrol edilir. Bunların yanısıra yangın söndürme tüpü, üçgen ikaz reflektörü ve ilk yardım çantası da kontrol edilir.

8-Çevreye Zarar Verme: Trafikteki araçların oluşturduğu çevresel gürültüler ile yaydıkları egzoz gazları insan sağlığı açısından son derece zararlıdır. Bu sebeple İstasyonlarımızda gürültü seviyesi kontrolleri ile egzoz emisyon kontrolü gerçekleştirilecektir.

9-Yolcu Taşıyan Araçlar İçin: Toplu taşıma araçlarına yönelik olarak; koltuk düzenleri, iç aydınlatma lambaları, ısıtma sistemleri ve havalandırma sistemlerinin seyahat eden yolcuların gereksinimlerini karşılayacak şekilde olup olmadığı kontrol edilir.

10-Araç Tanımları: Trafikte seyreden araçların üzerinde taşıdıkları plaka, tanıtım numaraları ile ruhsat üzerindeki tescil ve trafik bilgileri birebir aynı olmak zorundadır.

MUAYENE SONUÇLARI

Kusursuz: Muayene edilen araçta herhangi bir eksikliğin bulunmaması halidir.

• Bu durumda aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır.

• Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır.

• Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir.

• Raporun muayene geçerlilik süresi boyunca saklanması gerekmektedir.

• Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir.

Hafif Kusur: Aracın yapılan muayenesi sonrasında, yeniden muayenesine gerek duyulmayan bir eksikliğin bulunması halidir.

• Bu durumda araç muayeneden geçmiş sayılır. Aracın ön plakasına ve muayene raporuna muayenenin geçerlilik süresini içeren etiket yapıştırılır.

• Ruhsat onaylanır, hologram yapıştırılır ve bir sonraki muayene tarihi yazılır.

• Yetkili kişi tarafından detaylı muayene raporu verilir. Raporun muayene geçerlilik süresi boyunca saklanması gerekmektedir.

• Bir sonraki muayeneye raporla gelinmesi gerekmektedir.

• Raporda belirtilen eksikliklerin tamamlanması gerekmektedir.

Ağır Kusur: Aracın muayenesi sonucunda, tamirine ihtiyaç duyulacak derecede eksiklikler tespit edilmesi halidir. Bu eksikliklerin giderilerek bir ay içinde aracın yeniden muayeneye gelmesi gerekmektedir.

• Aracın muayene raporuna geçici kusurlu araç etiketi yapıştırılır.

• Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinir.

• Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

Emniyetsiz: Aracın; can ve mal emniyeti ile trafik güvenliği açısından tehlikeli olacak derecede kusurlarının, eksikliklerinin tespiti halidir.

• Aracın durumu en yakın trafik zabıtasına bildirilir.

• Aracın emniyetsiz olduğuna dair rapor verilir.

• Bir ay içinde raporda bulunan kusurlar tamir ettirilir ve raporla birlikte aynı istasyona gelinir.

• Bir ay içinde gelen araçlarda bir muayene tekrarı ücretsizdir.

MUAYENE İÇİN GEREKEN EVRAKLAR

İlk 3 madde tüm araçlar için zorunlu belgeleri içermektedir

1) Tescil ve Trafik Belgesi (Araç Ruhsatı): Muayenesi yapılacak araca ait TESCİL ve TRAFİK belgesinin aslı.

2) Vergi Borcu Yoktur Belgesi (Temiz Kâğıdı): Vergi dairelerinden alınmış; vergi borcu olmadığını belirten “Vergi Borcu Yoktur " yazısı.

3) Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Trafik Sigortası): Muayenesi yapılacak araca ait Mali Sorumluluk Sigortası akdi (Poliçe).

4) LPG’li ve CNG takılı araçlar için zorunlu belgeler

a) LPG-CNG ruhsata işli ise:

—Gaz Sızdırmazlık Raporu: LPG veya CNG takılı araçlar için Gaz Sızdırmazlık raporunun muayeneye gelinmeden önce alınması zorunludur. Araç sahipleri Gaz Sızdırmazlık Raporunu; Makine Mühendisleri Odası, Türk Standartları Enstitüsü (TSE) ve Otomotiv Ana Bilim Dalı olan üniversitelerden alabilirler.

b) LPG-CNG ruhsata işli değilse:

LPG’li veya CNG li araçlarda bu tadilat araç ruhsatına işlenmemişse aracın muayenesi yapılmaz. Araç sahiplerinin öncelikle ilgili tadilatı ruhsatlarına işletmeleri gerekir.