OTOMOBÝLLERÝN YAZ BAKIMI :
» Soðutma sistemini kontrol edin
» Aracýnýzýn soðutma suyunu gözden geçirin. Azalmýþsa tamamlayýn.
» Hortumlarýn sýzýntý yapýp yapmadýðýný kontrol edin. Termostat, soðutma faný, devir daim pompasý ve V kayýþýný denetleyin.
» Klimanýzýn bakýmýný ihmal etmeyin. Yazýn en çok ona ihtiyacýnýz olacak.
» Klima gazýnýn basýncýný kontrol edin. Basýnç azalmýþsa yeniden dolum yaptýrýn.
» Frenler ihmale gelmez.
» Öncelikle fren hidroliðini kontrol edin gerekirse deðiþtirin.
» Fren balatalarý ve fren disklerini de gözden geçirin aþýnan parçalarý yenisiyle deðiþtirin.
» Motor yaðýna dikkat!
» Motor yaðý azalmýþsa tamamlayýn, eskimiþse deðiþtirin.
» Lastik basýnçlarýný kontrol edin.
» Cam suyunu tamamlayýn
» Cam silecekleri ve fýskiyelerini kontrol edin gerekirse deðiþtirin. Eksilen cam suyunu tamamlayýn.
OTOMOBÝLLERÝN KIÞ BAKIMI :
Kýþ mevsimi sürücüler için en zorlu dönemdir. Öncelikle bu aylarda zamanda da otomobilinizin bakýmýný ihmal etmemeniz gerekir. Bu nedenle sizlere bir kaç faydalý öneride bulunmak istedik.
Akü: Otomobilin bütün sistemlerinin güç kaynaðý olan akü kýþ aylarýnýn en çok baþ aðrýtan parçasý. Çünkü akü kýþ aylarýnda gerek farlarýn, kaloriferlerin ve diðer elektrik ihtiyacý duyan sistemlerin çok çalýþmasý nedeniyle daha fazla yük taþýdýðý için özelliðini yitirebiliyor. Bu nedenle akünün voltaj ve þarj gücünü ölçmek gerekiyor. Akü kapaðý açýlarak saf suya ihtiyaç duyup duymadýðýný öðrenmek mümkün. Gerektiðinde biraz saf su ilave edilir.
Antifriz: Artýk yaz ve kýþ sürekli kullanýlmasý önerilen antifriz radyatör soðutma suyunun donma ve ýsýnma derecesini düzenleyen bir kimyasal.
Antifriz boma metresiyle radyatör suyundaki antifrizin etkisi ölçülür. Gerekirse soðutma suyuna biraz antifriz ilave edilir ya da su tamamen boþaltýlarak yeniden antifriz ve su eklenir.
Silecekler ve fýskiyeler: Yaz aylarýnda güneþin de etkisiyle deforme olan silecek lastikleri ve fýskiyeler çalýþtýrýlarak kontrol edilmelidir. Eðer silecekler püskürtülen suyu iz býrakmadan temizliyorsa bir sorun yok demektir ancak iz býrakýyorsa lastiklerinin deðiþtirilmesi gerekiyor. Fýskiyeler de püskürtmede püskürtme yönünde bir sorun olup olmadýðýna göre ya temizlenmeli ya da ayarlanmalýdýr.
Farlar: Kýþýn erken kararan hava nedeniyle yaz aylarýna göre farlar daha fazla kullanýlýr. Farlar, iyi bir görüþ için gerek yükseklik gerekse yan açýlar olarak kontrol edilmelidir. Bir sorun varsa gerekli ayarlar yapýlmalý ve ampuller deðiþtirilmelidir.
Lastikler: Otomobili ve dolayýsýyla içindekileri yola baðlayan lastikler kýþ aylarýnda kilit rolü üstlenmektedir. Bu nedenle lastiklerin gözle ve ilgili cihazlarla diþ derinliðinden yüzeyine kadar kontrolleri yapýlmalýdýr. Eðer lastikler kýþ koþullarýnda sorun çýkaracak gibi görünüyorsa mutlaka deðiþtirilmelidir.
Frenler: Aracýn güvenliðiyle ilgili bir önemli nokta da fren balatalarý. Bunlar kýþ öncesi kontrol edilir ve gerekiyorsa deðiþtirilmelidir.
Motor yaðý: Aracýn kalbi olan motorun verimli çalýþabilmesi için çok önemli bir rol üstlenen motor yaðýnýn da kýþ baþlamadan önce kontrolünde fayda var. Eðer yað çubuðun üzerinde belirtilen sýnýrlarýn altýndaysa mutlaka ekleme yapýlmalý ya da periyodik deðiþim kilometresi geldiyse yað deðiþtirilmelidir.
Hava filtresi: Yanma odasýna giden havanýn süzgeci rolünü üstlenen hava filtresi yaz aylarýnda artan toz miktarýyla birlikte daha kýsa ömürlü olabilir. Bu nedenle hava filtresi de kontrol edilerek gerekiyorsa deðiþtirilmeli ve yanmanýn daha saðlýklý olmasý saðlanmalý.
UZUN YOLA ÇIKARKEN :
» Lastiklerin havasýný kontrol edin
» Yedek lastiðinizi kontrol edin
» Lastik diþ derinliklerine bakýn
» Rot-Balans ayarlarýnýzý kontrol ettirin
» Frenleri kontrol ettirin
» Radyatördeki antifriz miktarýný ölçtürün
» Silecek lastiklerine bakýn
» Silecek suyunu tamamlayýn
» Motor yaðýný kontrol edin
» Elektrik aksamýný kontrol edin(uzun/kýsa far; sinyaller; stop lambalarý; park/gabari)
» Araç altýna mutlaka göz atýn. Yað ve su kaçaðý var mý kontrol edin.
TRAFÝK KAZALARI HAKKINDA BÝLGÝ :
Aracýnýzýn teknik donanýmý ne kadar güven verici olursa olsun,o tatlý seyrimizin huzurunu kaçýran olaylar yaþanmasý ne yazýk ki mümkün.Hiç arzu edilmemekle beraber böyle bir anda bilgiyle donatýlmýþ olmak,ayaklarýmýzýn yere biraz daha güvenli basmasýný saðlayacaktýr.
Trafik kazasýnýn ardýndan düzenlenecek olan ‘Trafik Kazasý Tespit Tutanaðý
Bir trafik kazasýnýn hukuksal nitelendirilmesi Borçlar Kanunu 41 ve devamý maddelerinde düzenlenen ‘Haksýz Fiil’dir. Olay anýnýn (Trafik kazasýnýn meydana geliþinin hemen akabinde yapýlacak ilk iþ ‘Alo 154’ vasýtasýyla görevli polis memurlarýný olay yerine çaðýrmaktýr. Görevli memur matbu þekilde basýlý bulunan ‘Trafik Kaza Tespit Tutanaðý’ ile kazanýn yer ve zamanýný, oluþumuna ve araç sayýsýna göre kazanýnýn türünü ,hava ve gün durumunu,yol ve çevre özelliklerini,kazaya karýþan araç ve sürücülerini, kusur daðýlýmýný belirleyecektir.Bu tutanaklarda kazanýn özeti ile kaza yer krokisine de yer verilmiþtir.Trafik kaza tespit tutanaðýnda ileride aleyhinize ikame edilebilecek davalarda ve sizin ikame edebileceðiniz davalarda en önemli delil karinesi ‘Kusur Daðýlýmý’ olacaktýr. Bilindiði gibi genellikle bu daðýlým 12 asli kusur üzerinden 8 kusur derecesi birim alýnarak yapýlmaktadýr. Zira Trafik Kaza Tespit Tutanaðýnda belirlenmiþ olan bu kusur oraný kesin olmayýp, ileride söz konusu olabilecek davalarda yapýlmasý talep edilecek keþif-bilirkiþi incelemelerinde deðiþebilmektedir.
Trafik kazasýndan dolayý kimler sorumludur?
Trafik kazasýndan doðan zararlar nedeni ile sorumluluk genel olarak KTK’da yer almakta ve bu sorumluluk hukuksal niteliði itibariyle ‘Kusursuz Sorumluluk’ teþkil etmektedir. Trafik kazalarýnda hal ve þartlara göre sorumluluðu söz konusu olacaklar;Yayalar, imalatçýlar, aile reisi, nakliyeci, taþýyýcý(nakliyeci), iþleten olabilecektir.
Ýþletenin Sorumluluðu
Ýþleten KTK’nýn 3.maddesinde tanýmlanmýþtýr. Buna göre araç sahibi olan ya da aracý uzun süreli kiralama, ariyet veya rehin sözleþmesi ile elinde bulunduran kiþi iþletendir. Ýþleten; kendisinin ve sahibi bulunduðu aracýn sürücüsünün sebebiyet verdiði trafik kazasýndan ötürü sorumludur. Yani;sizin aracýnýz baþka bir sürücünün sevk ve idaresinde iken dahi bir trafik kazasýna sebebiyet verse ‘Ýþleten’ sýfatýyla sorumluluðunuz söz konusu olacaktýr.
Ýhtiyati Tedbirler
Aracýnýz ölüme veya yaralanmaya sebebiyet vermiþ ise, aracýnýzýn baþkalarýna devir ve temlikini önlemek amacýyla olaya el koyan Cumhuriyet Savcýlýklarýnca, aracýnýzýn trafik kaydý üzerine þerh düþülmesi için talimat verilebilir.Ayrýca,ikame edilecek maddi-manevi tazminat davalarýnda da ihtiyati tedbir istemleri ile bu sonuç elde edilebilir.
Ýþleten sorumluluktan nasýl kurtulur?
KTK uyarýnca iþletenin sorumlu olduðu zararlar;kiþiye ve eþyaya iliþkin zararlardýr.Ýþleten ancak kendisinin veya eylemlerinden sorumlu olduðu kiþilerin kusursuz olduklarýný, araçtaki bozukluðun kazayý etkilemediðini ya da kazanýn münhasýran bir mücbir sebepten veya zarar görenin ya da üçüncü kiþinin aðýr kusurundan ileri geldiðini ispat ederek sorumluluktan kurtulabilir.Aracýn çalýnmýþ veya gasp edilmiþ olmasý da özel bir sorumluluktan kurtuluþ halidir.
Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortasý
Bilindiði gibi motorlu araç iþleteni sayýlan kiþiler zorunlu mali mesuliyet sigortasý yaptýrmak zorundadýrlar.Bu sigortaya uygulamada ‘Trafik Sigortasý’ da denilmektedir. ZMSS yalnýzca maddi zararlarý karþýlayacaktýr,manevi zararlar sigorta kapsamýnda deðildir.Ýþleten;sigortacýya trafik kazasýnýn öðrenildiði tarihten itibaren 5 gün içinde durumu bildirmek mecburiyetindedir. Sigortacý da,sigorta poliçesinde yazýlý limit içerisinde maddi zararlarýn tazmini ile yükümlüdür.
Kara Taþýtlarý Kasko Sigortasý
Uygulamada kasko olarak bilinen kara taþýtlarý kasko sigortasý ise trafik sigortasý hadleri dýþýnda kalan hukuki sorumluluðunu sigorta poliçesinde yazýlý limitlere kadar sigorta güvencesi altýna alan bir sigorta sözleþmesidir. Ancak bu sigorta türünde dahi ,ehliyetsiz araç kullanmak ,alkol ve uyuþturucu alarak araç kullanmak, istiap haddinden fazla yük ve yolcu taþýmak, kasýtla verilen zararlar teminat dýþýnda býrakýlmýþtýr.
Sigortalarýn karþýlamadýðý maddi ve manevi zararlar için ise,maddi ve manevi zararlar için ise, maddi ve manevi tazminat davalarý söz konusu olacaktýr.
Maddi Tazminat
Maddi zarar; malvarlýðýna iliþkin olarak fiili zarar ve yoksun kalýnan kar olarak iki türlüdür. Fiili zarar; zarar verici fiil nedeniyle malvarlýðýndaki aktif azalmadýr.Yoksun kalýnan kar ise, malvarlýðýnda meydana gelebilecek iken kaza nedeni ile engellenmiþ çoðalmayý ifade eder. Vücut bütünlüðünün ihlali nedeniyle de tedavi giderleri,çalýþma gücünün kaybý yada azalmasýndan doðan zararlar, çalýþma gücünün sürekli kaybý,ekonomik geleceðin sarsýlmasý,ölüm vuku bulmuþ ise;cenaze masraflarý,destekten yoksun kalma zararlarý da maddi tazminat olarak talep edilebilecektir.
Manevi Tazminat
Manevi tazminat ise mal varlýðýna iliþkin olmayan fakat zarar verici olay dolayýsýyla kiþinin duygusal aleminde duyduðu acý ve ýzdýrap nedeniyle maruz kaldýðý zararlarýn tazminine yönelik bir istemdir.Manevi tazminat,olayýn özel hal ve þartlarý,kusur oranlarý,zarar görenin rýzasý göz önüne alýnarak Medeni Kanun’nun dürüstlük ilkesi ve Borçlar Kanunu’nun 43 ve 44.Maddelerinde öngörülen indirim sebeplerinin de nazara alýnmasýyla hakim tarafýndan takdir edilecek bir ödencedir.Hakimin bu konudaki takdir hakkýnýn denetimi temyiz yoluna müracaat ile ‘Yargýtay’vasýtasýyla temin edilmektedir.Bu denetlemede,olayýn özelliklerine göre takdir edilen miktarýn az yada çok bulunmasý durumunda karar bozulmaktadýr.Manevi tazminat zenginleþme aracý olmayacak þekilde belirlenmelidir.
Zamanaþýmý
Maddi ve manevi tazminat taleplerinde zamanaþýmý süreleri de göz önünde bulundurulmalýdýr.Maddi tazminat talepleri KTK’nýn 109.maddesi gereðince zarar görenin,zararý ve tazminat yükümlüsünü öðrendiði tarihten baþlýyarak 2 yýl,ve her halde,kaza gününden baþlýyarak 10 yýl içinde zamanaþýmýna uðrar. Manevi tazminatlar için ise zamanaþýmý süresi Borçlar Kanununun 60.maddesi gereðince zarar görenin,zararý ve faili öðrendiði tarihten itibaren 1 sene,ve her halde kaza tarihinden baþlayarak 10 yýldýr.


Teþekkur:
Beðeni:
Alýntý

Yer imleri