Motorlu taşıtlar sektöründe yapılan yeni düzenleme ile rekabet ortamı sağlanacak. Servis hizmetinde tekel kalkalacak. Orijinal parçanın yanında servisler eş değer parçayı da kullanmayı imkanına sahip olabilecek.
Her geçen gün gelişen ve büyüyen otomotiv sektörü, bir yıl içinde etkin rekabete sahne olacak. Rekabet Kurumu'nun 1 Ocak 2006 tarihinde yürürlüğe giren ”Motorlu Taşıtlar Sektöründeki Dikey Anlaşmalar ve Uyumlu Eylemlere İlişkin Grup Muafiyeti Tebliği”nin işlerlik kazanmasıyla sektörde marka içi ve markalar arası rekabet sağlanacak.
Yeni düzenlemeyle, showroomlarda farklı marka araçlar sergilenebilecek. Özel bağımsız servisler de garanti kapsamında servis hizmeti verebilecek.
Bu arada, otomotiv servisleri orijinal yedek parçanın yanı sıra kaliteli eş değer parçayı da kullanabilecek. Düzenleme ile sektörde dağıtım, münhasır ve seçici bayilik şeklinde çeşitlendirildi. Buna göre, ana dağıtıcı istiyorsa seçici bayilik yöntemini de uygulayarak, gerekli koşulları yerine getiren ve talepte bulunan bayileri seçici dağıtım imkanı verecek.
Tebliğle pazar payı eşikleri belirlenirken, bu pazar payı eşikleri aşıldığı takdirde distribütörlerin iradesine bağlı olmaksızın seçici bayilik uygulanmak zorunda olacak.
Muafiyet hükümleri, dikey anlaşmanın sağlayıcının motorlu taşıt veya yedek parça ya da bakım ve onarım hizmeti sağladığı ilgili pazardaki pazar payının yüzde 30'u, motorlu taşıtların dağıtımı için niceliksel seçici dağıtımın tercih edildiği anlaşmalarda ise yüzde 40'ı geçmemesi durumunda uygulanacak.
Türkiye geneline bakıldığında otomotiv sektöründe yüzde 30 gibi bir pazar payına sahip olunması zor olduğu için, dağıtım konusu ağırlıklı distribütörün iradesine kalırken, yedek parça ve serviste belirlenen pazar payının özellikle markalara dönük olması nedeniyle dağıtıcının iradesine bağlı olmaksızın seçici bayilik yöntemi uygulanabilecek.
SERVİS HİZMETİNDE TEKEL KALKIYOR
Yetkili servisler dışında özel bağımsız servisler de eğitimli personel bulundurmak koşuluyla sağlayıcı tarafından denetlenerek, yetkili olabilecek, tamir ve bakım yapabilecek. Böylelikle özellikle belli yetkili servislerin tekelinde bulunan servis hizmeti daha rekabetçi hale gelecek. Servis hizmetinde tekilin kalkmasıyla hem tüketicinin tercih seçeneği artacak. Tüketici en uygun şekilde hizmet veren servisi tercih etme imkanına sahip olacak.
Diğer taraftan yetkili servisler bu rekabetten kendilerini geliştirme, daha iyi hizmet, kaliteli, ucuz hizmet verme durumunda olacak.
AYNI SHOWROOMLARDA FARKLI MARKALAR SERGİLENEBİLECEK
Seçici dağıtıcı, yeri ve konumu müsait olduğu takdirde, başka markaları da bulundurabilme hakkına sahip olacak. Örneğin daha önce Toyota marka otomobil satan bir showroomda, Peugoet, Hyundai, Mercedes gibi markalar da sergilenebilecek. Gerekli şartları taşıyan servisler sağlayıcıdan çalıştıracakları personelin eğitimi için talepte bulanabilecek.
YEDEK PARÇADA TÜRK İSMİ DUYULACAK
Bu arada, orijinal parçanın yanında servisler eş değer parçayı da kullanmayı imkanına sahip olabilecek. Bu da eşdeğer parçaların orijinal parça kadar kaliteli olmasına imkan verecek ve yedek parçada yerli üretim payının artarak, sanayinin gelişmesine katkı sağlayacak. Öte yandan satış bayisi hem servisi hem de yedek parçayı bünyesinde bulundurmak zorunda olmayacak. Uygulama ile eski sözleşmelerin bir yıl içinde yeni tebliğe uygun hale getirilmesi gerekiyor.
Yer imleri