FotoĞraf Hİlelerİ Ve Özel Teknİkler 1
Fotoğrafta hileler ve oyunlar; ya yalnızca hile olsun, şaşırtıcı bir görüntü elde edilsin diye, veya normal hallerde çekilmesi zor fotoğrafları daha kolay çekebilmek için ya da daha güzel daha değişik görüntüler elde edebilmek için kullanılır. Fotoğrafta oyun ve hileler yapılış şekillerine göre, optik hileler, kimyasal hileler, mekanik hileler, poz hileleri, aydınlatma hileleri, karanlık oda hileleri olmak üzere guruplamak mümkündür.
MERCEKLERLE HİLELER
Fotoğraf oyun ve hilelerinin büyük bir kısmı optik usullerle yapılır. Bu hileler genellikle elde mevcut olan optik malzemelerin alışılmamış şekillerde kullanılması ile yapılırlar.
Değişik odak uzaklıklı objektiflerle çekilen fotoğraflar çoğu kez bir fotoğraf hilesi olarak kabul edilmezler. Çünkü bu objektifler kullanılan fotoğraf makinesinin standart malzemeleridir. Örneğin 35 mm. lik bir fotoğraf makinesi için 50 mm. objektif normal bir objektiftir ve bu objektifin görüntüyü alış biçimi, normal insan gözünün görüntüyü alış biçimine en yakını sayılır. Bu normal objektiflerle çok değişik perspektifler seçmek koşuluyla çeşitli oyunlar yapılabilir. Bunun için gereken tek şey fotoğrafını çekeceğiniz objeyi çeşitli görüş açılarından ve değişik uzaklıklardan gözlemek ve hayal gücünüzü çalıştırmaktır.
Genişaçılı objektiflerle çeşitli biçim bozma oyunları yapılabilir. Örneğin bu objektiflerle fotoğrafını çekeceğiniz objenin ön kısımları olağanüstü geniş, geri planda kalan kısımları da o oranda küçük görünür
Objeyi odak dışı bırakarak çok garip ya da hayal gibi ince fotoğraflar çekebilirsiniz. Odak dışı bırakarak fotoğraf çekme çoğunlukla geriden, kontrast yaratıcı aydınlatma tekniği ile birlikte uygulanır.
Panoramik görüntülü fotoğraf çekme yönteminin esası hareket halindeki bir objenin fotoğrafını çekerken, fotoğraf makinesini objenin hareketi ile aynı hızda olmak üzere hareket ettirmektir. Böylece ön planda bulunan hareket halindeki obje keskin hatlarla görüntü verecek, geri plandaki objeler ise yatay biçimde yayılacak öndeki objedeki hareketlilik etkisini kuvvetlendirecektir. Dikkat edilmesi gereken şey, çekim sırasında objeyi makine vizörünün tam ortasında tutarak hareket etmek ve obtüratör hızını bu etkiyi verecek şekilde belirlemektir.
Optik hileler için bunların dışında, dürbün, gözlük camı vb. gibi mercekler kullanılır. Bir teleskop ile veya bir dürbünün tek tarafı ile çekilen fotoğraflarda bazen normal teleobjektiflerden çok daha başarılı ve çok daha enteresan görüntü elde edilebilir. Teleskop veya dürbünün kullanıldığı zaman dikkat edilmesi gerekli en önemli husus, dürbün veya teleskop makine önüne konduğu zaman, objektif ile dürbün veya teleskop merceği arasındaki kısmın kenarlardan ışık sızmayacak şekilde karanlık bir hale getirilmesidir. Diğer önemli husus ise, dürbünün bakılacak tarafındaki merceğinin küçük, makine objektifinin büyük çaplı olması nedeniyle ortaya çıkacak sakıncanın giderilmesidir. Bunun içinde f : 11, f : 16, f : 22 gibi çok küçük diyafram açıklıkları kullanmak gerekir.
Dürbün veya teleskop ile çekilen fotoğraflar, fotoğraf makinesinin objektif odak uzaklığını uzatmak için kullanılmaktadır. Bunun aksini yapmak, yani odak uzaklığını kısaltmak için yapılacak en basit şey fotoğraf makinesi objektifi önüne bir normal gözlük camı koymaktır. Yalnız gözlük camlarının fotoğrafik ve optik bazı düzeltmeleri olmadığından yumuşak görünüşlü fotoğraflar verirler. Gözlük camlarının bir diğer kullanılış şekilde, objektif önünde değilde, objektif yerine kullanılışıdır. Bu iş için +3,+ 6 arası diyoptrili camlar kullanılır. Bunlarla da enteresan fotoğraflar çekmek mümkündür.
Fotoğraf makinesi objektifine monte edilebilen ya da karşısına yerleştirilen değişik tipteki prizmalarla, bir objenin filime yansıyan görüntüsü çoğaltılabilir, sevimli ve eğlendirici fotoğraf elde edilebilir.
Bir su damlası beş su damlası haline, bir surat beş surat haline gelir. Tek ortadaki görüntü daha belirgin, kenarlar gittikce yumuşak görüntülü olur.
Birden çok görüntü elde etmek için aynalarda fotoğraf hilesi yapmak için kullanılabilirler. Bu görüntüler simetrik bir şekil gösterirler. 60 derece açıyla iki ayna yan yana konulursa bu takdirde 6 görüntü, aynalar arasındaki acı 45 derece olduğu takdirde de 4 görüntü elde edilir. Paralel aynalarla yapılan çekimlerde ise sonsuz sayıda görüntü elde edilir.
Bu tip fotoğraf çekimlerinde özel bazı tedbirler alınmazsa.fotoğraf makinesiyle fotoğrafçıda fotoğrafta görülür. Bu nedenle makineyi saklamak için bazı tedbirler almak gerekir.
Silindirik aynalar ile de çok değişik görüntüler sağlanabilir. Bunlarla silindirik yüzeyi yatay olarak kullanılırsa alttan üstten basık, silindirik yüzey di*** olarak kullanılırsa yanlardan basık uzun görüntüler alınır.
Fotoğrafçının kendi portresini çekmesinin bir çok yolları vardır. Bunlardan en yaygını poz otomatiği ya da remote - kontrol ile çekilenlerdir. Bir diğer şekil ise aynadan portre çekmektir. Çok basit bir iş olmasına karşılık yine de dikkat edilmesi gereken bir iki nokta vardır. Eğer netlik ayarı metre sistemine göre yapılacaksa bu takdirde makine objektifinden aynaya olan uzaklığa konudan aynaya kadar olan uzaklığı ilave etmek lazımdır. Böylece tam bir netlik ayarı saklanmış olur. Ayrıca çekim sırasında aynadan yansıyacak ışıklardan objektifin etkilenmemesine dikkat etmek gerekir. Diğer dikkat edilecek bir hususta sonuç görüntüde makinenin kendisinin .de görülmemesidir. Bunun için makine aynaya uygun bir açı ile yöneltilmelidir. Yahut da baskı sırasında makine görüntüden çıkarılmalıdır
Düz aynalarla olduğu gibi. içbü*** veya dış bü*** aynalarla da fotoğraf çekilebilir. Görüntüleri inceltip uzatan ya da kısaltıp kalınlaştıran bu tip aynalarla çekilen fotoğraflarda çok ilgi uyandırıcı görünüşler elde edilebilir. Böyle aynalarla fotoğraf çekerken dikkat edilecek nokta, netlik ayarının konunun en önemli ve belirli bir noktasına göre yapılmasıdır.
Ayna ile fotoğraf çekişte, görüntü, bilindiği gibi sağı sol, solu sağ olmak üzere ters çıkar. Bunun düzeltilmesi bazı durumlarda önemli olabilir. Bu durumlarda yapılacak şey ancak baskı sırasında negatifi ters kullanmaktır.
CAMLARLA YAPILAN HİLELER
Fotoğraf makinesi objektifi ile konu arasına konulan camlarla çekilen fotoğraflarla yapılan hilelerde optik hileler sınıfına girer. Bu camlar genellikle buzlu camlar, değişik desenli camlarla, bildiğimiz adi pencere camlarıdır. Bunların arkasından değişik konuların fotoğraflarının çekilmesiyle çok değişik sonuçlar alınabilir. Bu şekilde çekilen foıograflarla elde edilecek sonuçlar, tamamiyle konu, cam ve fotoğraf makinesi uzaklıklarının birbirine olan durumlarına bağlıdır
Ayrıca agrandisman sırasında fotoğraf kağıdı üzerine konacak çeşitli desendeki camlarla da çok değişik ve ilgi çekici baskılar elde etmek mümkündür.
Çekeceğiniz fotoğraf üzerinde çeşitli yıldız parıltıları elde etmek istiyorsanız, fotoğrafı çekerken makine objektifi önüne adi pencere camı yerleştirerek ve makinenizin netlik ayarını da sokak lambası gibi kuvvetli bir ışık kaynağı üzerine ayarlayınız. Tek bir cam perde, bu ışık kaynağını dört kuyruklu yıldız haline getirir. Çapraz durumda tutulan iki cam perdesi yıldızı sekiz kuyruklu hale getirir.
Bir cam parçası alarak, ortasını temiz bırakarak kenarlarına vazelin sürünüz. Bu camı objektifinizin önüne koyarak, istediğiniz objenin fotoğrafını bu camın arkasından çekiniz. Böylece asıl objenin etrafındaki hoşa gitmeyen ayrıntıların fotoğraf üzerinde görülmesine engel olunur ve ayrıca romantik bir görüntü elde edilir. Cam üzerine vazelin sürülürken bazı kısımların daha ince ve bazı kısımlarında daha kalın bir vazelin tabakasıyla kaplanmağı sonucunda daha değişik görüntüler elde edilir
Fotoğraflardaki kanaviçe görüntüsü, normal bir negatifi, fotoğraf kağıdı üzerine pürtüklü bir cam koyduktan sonra agrandisman baskısı yoluyla elde edilir. Camın pürtüklü yüzeyi üst tarafa getirilirse tam kanaviçe görüntüsü, pürtükler altta kalacak şekilde yerleştirilirse, kalın dokuma görüntüsü elde edilir
Bu agrandismanla baskı şuasında kontrast kağıt kullanıldığında kanaviçe deseni daha belirgin bir hale gelir. Pürtüklü cam kullanarak agrandisman baskı yapılırken kağıda verilen poz süresini biraz uzatmak gerekir.
Kanaviçeli görüntü elde etmenin başka bir yöntemide developman sırasında film emülsiyonunda kırışıklıklar meydana getirmek için ani değişiklikler yapılmasıdır. Bunun için önce filiminizi normal şekilde develope edin. yıkayın ve kurutun. Yalnız bu sırada kullandığınız saptama banyosu içinde herhangi sertleştirıci bir kimyasal madde bulunmaması gerekir. Daha sonra filimi kaynar olmayan sıcak suya daldırın., emülsiyon yumuşadıktan sonra soğuk suya batırın. Bu işlemi, emülsiyonda istenilen derecede kırışıklık meydana gelinceye kadar tekrarlayınız. Ancak filimi sıcak; suda fazla tutmayınız. yoksa görüntü yoğunluğu azalabilir. Emülsiyon istenilen ölçüde kırışıklığa erişince filimi içinde sertleştirici bulunan bir hipo eriyiğine (Formül No : 97-100) batırarak banyonuzu tamamlayınız. Kırışıklığın tramlarının noktalan çok inceden iri kanaviçe tramlarına kadar değişik kalınlıkta olabilir.
Sağ taraftaki tramlı kadın fotoğrafı normal objektifli bir makine kullanılarak ve filim normal şekilde banyo edilerek elde edilmiştir. Filim banyo edildikten sonra negatif develope edici eriyikten 10 derece daha sıcak suya batırılmış, sonra soğuk suya daldırılmıştır. Bu işleme fotoğrafçı, fotoğrafta görünen kalınlıkta tram elde edinceye kadar devam edilmiştir
Yer imleri