TRAMLI FOTOĞRAFLAR
Gerek agrandisman baskı ve gerekirse de kontak baskı sırasında çeşitli etkiler veren tramlar kullanılarak yapıları baskılar çok değişik bir görünümde ve ilgii çekici olurlar.

POZ HlLELERİ
Fotoğrafın çekilmesi sırasında normal poz verme yöntemlerinin bilinerek çiğnemesi ile bir çok fotoğrafik etkiler elde edilebilir. Hareket halindeki bir konunun hareketini saptayacak kısalıkta obtüratör hızlan kullanarak konuyu hareketsiz yakalamaktansa, aksine uzun enstanteneler kullanarak konunun aydınlık kısımlarının konu arkasında kuyruklu yıldız gibi bir aydınlık iz bırakması sağlanabilir. Böylece büyük bir hareket etkisi uyandırılır.

Uzun poz verme şekliyle bir takım entresan hareketlerin fotoğrafını çekmek mümkündür, örneğin, bir davulcunun tokmağının hareketi, raks eden bir insanın el ve ayak hareketleri vb. gibi. Bunları. yani hareketleri saptamak için, davulcunun tokmağına, raks edenin kol ve ayaklarına küçük ampuller bağlayıp tamamiyle karanlıkta açık diyaframla poz verilir. Daha sonra diyafram normal açıklığına getirilip flaşla şahsin fotoğrafı çekilir. Sonuç görüntüde bir takım çizgiler halinde tokmağın, kol ve bacakların hareketinin saptanmış olduğu görülür. Yine buna yakın bir yöntemle, geceleri hareketli vasıtaların farlarının izlerini saptamak mümkündür ve çok değişik görünüşte sonuçlar alınır. Bunun için trafiğin çok yoğun olduğu, şehrin merkezi bir yerinde makine objektifini uzun müddet poz vererek acık bırakmak yeterlidir

Üst üste fotoğraf çekmeği meneden bir kilit mekanizması olmayan fotoğraf makinelerinde birden fazla poz verme suretiyle çeşitli etkiler elde edilebilir. Örneğin, fotoğraf alanından, hareketli cisimler, birden fazla poz vermeyle ayıklanabilir. Şöyle ki. hareketli bir caddenin trafiğinin fotoğrafı 1/100 enstantane ile çekilebilir. Şayet 1/100 enstantane yerine on kez 1/1000 enstantane kullanılırsa cadde üzerindeki sabit konuların fotoğrafı aynen saptanmış olur. Fakat hareketli konular bu durumda devamlı yer değiştireceklerinden hiç biri filim üzerinde görüntü olarak saptanabilmeleri için gerekli miktarda ışık yansıtmayacaklarından, kalabalık caddenin boş imiş gibi bir fotoğrafını çekmek mümkün olacaktır.

Birden fazla poz verme suretiyle aynı konunun veya aynı şahsın aynı kare içinde birden fazla değişik pozunu saptamak mümkündür. Bunun için kesin olarak siyah ve hiç aydınlatılmayan bir fon kullanmak gerekir. Fotoğraf makinesi obtüratöre T ye göre ayarlanır, fon önündeki şahsın bir pozu flaş ile çekilir. Bu durumda bu şahsın figür olarak negatifte kapladığı yerin dışında kalan kısımlar hiç ışık almamış olacaktır. İkinci kez şahsı bu ışık almamış bölge içine alarak, bir poz verilip tekrar flaş çakılarak ikinci bir görüntüsü aynı negatif üzerinde saptanır. Bunun gibi daha bir çok kez aynı işlem tekrar edilerek çok değişik görüntüsü olan fotoğraflar elde edilebilir.

FİZYOGRAM
Fotoğraf makinesi önünde, bir sarkaç ucundaki ışık kaynağının sallanırken çizmiş olduğu ışıklı çizgilerin fotoğrafı Fizyogram adını alır. Fizyogram yapmakla sonsuz değişıklikte ve güzellikte fotoğraflar elde etmek mümkündür elipsler şeklinde, sarkaç ipinin kontrolü ile çok değişik şekillerde ayarlanır ve birbirinden güzel fizyogramlar elde edilir. El feneri tavana bir tek noktadan çivili tek bir ipin ucuna değil de, bir uçurtma terazisi gibi üç yerden çivili üç ipin birleştikleri tek bir ipin ucuna bağlanırsa bu durumda çok daha değişik görünüşte fizyogramlar elde edilir.

Fizyogram yapmakta tecrübeli veya tecrübesiz olmak hiç bir şeyi değiştirmez, her ikisi de aynı şansa sahiptir Bir iki denemeden sonra en iyi koşullar saptanabilir. Hızlı filimlerle f : 11 diyafram açıklığında Fizyogram yapmak tavsiye edilir Fakat yine de tam poz ayan yapılacak birkaç denemeden sonra bulunacaktır

Fizyogram yapmak aslında gayet basit bir iştir Bunun için elektrikli bir el fenerinin reflektör kısmı çıkarılarak yalnız ampulü açıkta bırakılır Reflektörü çıkarılmış bu el feneri, tavandan bir iple sarkıtılarak bir sarkaç yapılır. Fotoğraf makinesi, sarkacın tavana bağlandığı noktanın altına yere, objektifi yukarı gelecek şekilde konur. Oda karartılır, makine obtüratörü T durumuna getirilerek sarkaç şeklindeki el fenerine hareket verilir. Bu hareket daire şeklinde, birbirini kesen

Işık kaynağının da fotoğrafın bir parçası olması istendiği durumlarda genellikle iki poz verme yöntemini kullanmak gerekir. Örneğin, bir mum ışığı, ışık olarak parlak olmakla beraber aydınlatma gücü çok zayıftır. Bu nedenle her hangi bir konunun mum ışığında aydınlatılmış fotoğrafını çekip aynı zamanda mumun da fotoğrafta çıkması istendiğinde bunu bir tek poz kullanarak yapmak olanaksızdır Mum ışığı ile etrafındaki çevrenin parlaklıklarının kontrastı duyarlı Materyalin saptama güçleri dışındadır. Bu nedenle konunun mum ışığıyla aydınlatılmasına ilaveten ayrıca aydınlatılması gerekir. Bunun için önce kısa bir pozla yanan bir mumun fotoğrafı çekilir, bundan sonra da tek bir ışık kaynağı ile aydınlatılan konunun ilk seferkinin birkaç misli pozla fotoğrafı çekilir. Bu şekilde hem mum ve hem de konu yeterli • derecede görülür hale gelir ve mum ışığında çekilmiş bir fotoğraf etkisi uyandırılmış olur.

alıntı