SİLUET FOTOĞRAFLARI
Tamamen beyaz fon içinde konunun hiç ayrıntısız, dümdüz bir siyahlık olarak saptanmasına "Siluet Fotoğrafları" denir. Özellikle profil portrelerde siluet çok kullanılan bir şekildir
Fotoğrafik siluet yapmak için bir çok yol vardır, fakat hepsinde ilke aynıdır. Bu ilke, iyice aydınlanmış beyaz bir fon önünde hiç aydınlatılmamış konunun fotoğrafının çekilmesidir. Görüldüğü gibi burada esas olan fonun aydınlatılmasıdır. Değişik şekillerde siluet yapmak, fonun değişik şekillerde aydınlatılmasıyla olur. Bu aydınlatışlardan en çok kullanılanı, beyaz bir perdenin arkadan aydınlatılması ve bunun önündeki konunun fotoğrafının çekilmesidir. Bunun için ince beyaz bir kumaş, en uygun yer olarak oda kapısına gerilir, arkadan birveya iki fotoflud lamba ile aydınlatılır. Bu perde önündeki konunun fotoğrafı çekildiğinde bir siluet fotoğrafı elde edilmiş olur Bu şekildeki aydınlatmada siyah beyaz çalışmalarda pankromatik bir filimle f : 8 de İ/25 saniye poz değerleri kullanılmalıdır. İyi aydınlatılmış beyaz fon önünde hiç aydınlatılmamış konunun: fotoğrafik silueti çekilirken konunun üzerine hiç ışık düşmemesine dikkat etmek gerekir. Bunun içinde konunun (ondan mümkün olduğu kadar uzakta olmasına dikkat edilir.
ŞEKLİ BOZULMUŞ BASKILAR
Baskı sırasında agrandismanın tabla kısmını ya da baskı kağıdını taşıyan rnarjörün eğikleştirilerek, fotoğraf çekimi sırasında fotoğraf makinesinin eğik tutulmasından dolayı meydana gelen çarpıklıkları bir oranda düzeltmek için kullanılacağı gibi, özel amaçla çarpıltılmış, deforme edilmiş fotoğraflar elde edilmek için kullanılan bir yöntemdir.
Normal bir baskı için agrandisör tablası, negatife tam paralel durumda tutulur. Bunun içinde kağıt Üzerindeki baskının her tarafı aynı oranda büyütülmüş olur. Ağrandisör tablası ya da baskı yapılacak kağıt negatife göre eğikleştirildiği zaman kağıdın bazı kısımları negatife daha yakın, bazı kısımları daha uzak olacak, böylece baskı sırasında kağıt üzerine düşen görüntünün her tarafı aynı değil, değişik ölçüde büyütülmüş olacaktır. Negatife yakın olan kısımdaki görüntü küçülecek, aşağı doğru uzanan kısımlarda görüntü gittikçe yaygınlaşarak büyüyecektir. Tabla ya da kağıdın eğikliği ne kadar fazla olursa kağıda geçen görüntü o oranda gerilmiş, yaygınlaşmış, uzamış olacaktır.
Bu eğrilik nedeniyle kağıt üzerine düşen görüntünün bir kısmı net olmayacaktır. Bu nedenle netlik ayarını kağıdın orta yerindeki bir noktaya göre yapın. Ayrıca bu eğiklik nedeniyle kağıdın üst kısmı alt kısmından daha çok ışık alacağından, kağıt üzerindeki görüntünün her tarafında aynı tonu elde etmek için, baskı sırasında alt kısmın daha fazla poz almasını sağlayın.
Şekli bozulmuş baskı elde etmenin başka bir yöntemi de. ağrandisör tablası üzerindeki baskı yapılacak kağıdı, negatife paralel olarak bir yarım daire yönünde çevirmektir.
Sağdaki baskı, soldaki fotoğrafın negatifinden elde edilmiştir. Baskı sırasında kağıt yarım daireyi tamamlayacak şekilde 6 kez hareket ettirilerek elde edilmiştir.
Dışbü*** aynalardakine benzer bir görüntü elde etmek için, örneğin küçük bir surat üzerinde kocaman bir burun elde etmek için, agrandisör tablasında ortadan bükülmüş içbü*** şeklinde bir kağıt kullanınız. İçbü*** bir görüntü elde etmek için bu kez kağıdı orta yerinden dışbü*** biçime getiriniz.
GRENLİ FOTOĞRAF
Fotoğrafta gren genellikle İstenmeyen bir şeydir. Ancak bilerek, yaratıcı bir çalışma yapma isteğiyle hareket edildiğinde, grenli fotoğraflarla çok ilgi çekici sonuçlar elde etmek mümkündür. Portreler, tiyatrodaki oyun sahneleri, manzaralar ve daha bir çok konularda gren, fotoğrafa büyük bir cazibe katar. Burada dikkat edilecek tek nokta, fotoğrafını çektiğiniz konunun grene tahammül edecek nitelikte olmasıdır. Aksi halde gren fotoğrafı da asıl konuyu da öldürür.
Grenli baskı yapabilmenin çeşitli yöntemleri vardır. Bunlar, yüksek hızlı filim kullanmak (Agfa İsopan Record. Ilford HPS. Kodak Royal-X Pan gibi), gereğinden fazla poz vermek, gereğinden fazla develope etmek, grenli banyo edici developer formülü kullanmak, negatifin çok küçük bir kısmından aşın büyültme yapmak. Diğer bir şekilde gereğinden az poz ve gereğinden fazla banyo yapmaktır. Ayrıca baskı sırasında kontrast derecelenmesi yüksek olan sert kağıtlar kullanmak gerekir.
Kimyasal yolla elde edilen fotoğrafik hileler normal çalışma işlem ve şekillerinden uzaklaşma yoluyla elde edilen hilelerdir. Bunlar çoğu zaman hata sayılabilecek durumların bilerek yapılmasıyla elde edilirler.
SOLARIZASYON
Oevelopman işlemi sırasında negatifin çok kuvvetli bir ışık etkisinde bırakılmasıyla yapılır. Developer içindeki bir negatif normal zayıf bir ışık görürse sislenme ve fluluk yapar, fakat fotoğraf çekiminde kullanılan ışıktan çok daha kuvvetli bir ışığın etkisinde kalırsa bu takdirde tamamiyle bir ters dönüş olur ve solarizasyon dediğimiz durum meydana gelir. Bunu yapmak için negatif önce normal developmana tabi tutulur ve normal görüntü meydana gelene kadar developmana devam edilir. Normal negatif görüntü meydana geldikten sonra negatif film developerden çıkarılarak bir kaç saniye için kuvvetli ışığa tutulur. Bu sırada developman sırasında açığa çıkmakta olan gümüş bromür partikülleri mevcut negatif görüntü ile ters orantılı ışık etkisinde kalacağı için bu seferde bir reversal görüntü meydana gelecektir. Bundan sonra developman işlemine istenilen sonuç alınana kadar devam edilir Sonuçta elde edilecek negatif, bir pozitif ve bir negatifgörüntünün üst üste gelmesi şekli olacaktır. Yeterli miktarda developman işleminden sonra normal saptama banyosu işlemine geçirilir
SAPTAMA BANYOSU JALELERİ
Saptama banyosunun ısı derecesinin 30 ila 35 dereceye çıkarılması ile görüntünün saptama işleminin yapılması yanında, sıcaklık nedeniyle film emülsiyonu üzerinde bir sürü çatlamalar meydana gelir. Çok ince ve kılcal şekilde olan bu çatlamalar fotoğrafa eski bir yağlı boya tablo görüntüsü verecektir
Saptama banyosundan sonra namı ısıtırsak üzerindeki emülsiyon tabakası eriyerek ve sağa sola hareket ettirilince akacak duruma gelecektir. Bu şekilde yapılan hilelerle de bir çok değişik görünüşlü fotoğraflar elde edilir.
MONTAJ
Kesme ve yapıştırma suretiyle yapılan montajlar aynı ton ve aynı grilikteki iki fotoğrafın birinden alınan bir kısmın diğeri üzerine yapıştırılması ile olur. Yalnız dikkat edilecek hususlar kağıtların aynı kalınlıkta ve aynı fiziksel yapıda olması, çok keskin bir makas veya jilet kullanılması ve ek yerlerindeki çiziklerin tonlarına göre beyaz veya siyah boya ile iyice kapatılmaları ve görünür halden çıkarılmalarıdır. Bundan sonra yeni kompozisyonun bir negatifi çekilerek bundan istenildiği kadar baskı yapmak mümkündür.
alıntı
Yer imleri