ViteslerDişliler
Dağ bisikletinizdebüyük bir olasılıkla arkada 7
8 veya 9
önde 3 dişli vardır. 7X3=21 veya 8X3=24 vites demektir. Doğru mu? Hayır
yanlış. Gerçekte (21 vites olduğunu varsayalım)
13 farklı vitesiniz var. Bunlar son yıllarda dağ veya şehir bisikletlerinin çoğalmasıyla kafaları karıştıran rakamlardır. Bunları bilerek
hem bisikletinizi daha iyi tanır
eğer yeni bisiklet alacaksınız da daha çabuk karar verebilirsiniz. 21 yerine
gerçekte 13 vitese sahip olmanızın nedeni iki yönlüdür: Biricisi
bazı kombinasyonlar 1 pedal devrinde aynı mesafeyi kat ettirir. Örnek olarak
benim bisikletimde en düşük vites önde (en küçük) 24 dişli “çark” arkada 30 dişli “çark” (en büyük) vardır. Bu da
24 / 30=0.8 ve 0.8 X 26=20.8 vites katsayısı verir. Burada 26
dağ bisikletlerindeki teker çapıdır (inch olarak). Vites katsayısı pi sayısı ile çarpıldığı zaman tekerin 1 pedal devrinde kat ettiği mesafeyi buluruz. 20.8 X 3.14=65.3 inch (1 inch=2.54 cm)
65.3 X 2.54=165.9 cm. Eğer zinciri ön
en küçükteyken (24 diş)
arkayı da 3. büyük dişliye (20 diş) geçirirsek bu da bize 31.2 vites katsayısı verir. Sonra
önde zinciri ortaya (36 diş)
arkada en büyük dişliye (30 diş) geçirirsek
görürüz ki sonuç yine 31.2’dir. Diğer dişlilerde de bu hesabı uyguladığımızda birbirinin aynı veya birbirine çok yakın kombinasyonlar görürüz. Aslında
daha az vitese sahip olmamızın nedeni
zincirin olmaması gereken konumlarından ileri gelmektedir.
Şimdi zincirinizi ön orta dişlideykenarkada da orta dişliye geçirin. Sonra bisikletin arkasından zincir hizasına eğilip
zincire bakın. Zincirin dümdüz durduğunu göreceksiniz. Şimdi de
zinciri öndeki en küçüğe aktarın ve tekrar bakın. Zincirin biraz bükülmüş durumda olduğunu fark edeceksiniz. Sonra bu konumda zinciri arkada en küçük dişliye geçirin. Bükülme iyice artar. Bunun tersini yaptığınızda
yani zinciri önde büyük
arkada da en büyük dişliye geçirirseniz bükülme daha da fazla olur. Bu bükülme zincirde
rublede
(arka dişli takımı) ve ayna dişlide (ön dişli takımı) erken aşınmaya
zincirin yük altında kopmasına neden olur. Şunu unutmayın: Zincir önde en küçükteyken
arkada en büyük 3
zincir önde en büyükteyken
arkada en küçük 3
zincir önde ortadayken arkadaki tüm (7) dişlilerde bulunabilir. Fakat ön orta konumdayken arkada zinciri en büyük ve en küçük dişlide uzun süre ve zorlayarak kullanmaktan sakınmalıdır. Böylece “bu kadar vitese ne gerek var ?” diye düşünenlerin kafalarındaki sorulara yanıt vermiş oluyoruz. Gelelim bu vitesleri
hangi koşullarda
nasıl kullanacaksınız.
Öncelikle unutulmaması gereken bir koşul var: Pedal devrinizi mümkün olduğu kadaren az 60 devirde tutmanız gerekir. Bu
randımanlı bir sürüş için gerekli olduğu kadar
dizlerde oluşabilecek sakatlıkları büyük ölçüde engeller. Diz ağrılarının nedenlerini soran bisikletçi arkadaşlardan birkaç yüz metre kadar bisikletlerine binip
pedal çevirmelerini istiyorum. Ağrılarının nedeni hemen kendini ele veriyor. Bu arkadaşlar çok alçak devirde çevirdikleri pedallara sanki ezercesine basarlar. Zincirleri de genelde önde en büyük dişlide
arkada da ya en küçükte veya 2. küçükte bulunur. Yani bu arkadaşların ancak oldukça süratli giderken (30-40 km./saat) kullanacakları vites kombinasyonunu 10-15 km. hızla giderken kullanmaları söz konusu. 1 dakikada çevirdikleri pedal sayısı da 25-30’dur. Böylece 3. ya da 4. viteste kalkmaya çalışan otomobil motorunun dişlilerine binen yükün benzeri dizlere biner. Pedallara kuvvetlice basıp
bacaklarda da yük hissedilince
bisikletin daha hızlı gittiği düşünülür. Çabuk yorulup
tükenmek de yanında hediyesidir.
Aşırı yüklenen her türlü adale fazla oksijen tüketir. Yüklenme de bisikleti düşük pedal devrinde kullanmaktır ve kaçınılması gerekir. Tüm yapacağınız biraz daha fazla pedal çevirmek ve bunu elinizin altındaki vites kollarıyla ayarlamaktır. Zincirigenelde önde orta dişlide bırakıp arkada çoğunlukla ortalardaki dişlileri kullanabilirsiniz. Bu durum
“genelde” düz ya da eğimli yollar için geçerlidir. Fakat bazı yanıltıcı yayınlarda olduğu gibi “düz yol vitesi”
“yokuş vitesi” gibi tanımlar yanlıştır. Viteslerin konumunu belirleyen birçok faktör vardır; sürat
teker çapı
“çarklardaki” diş sayıları
pedal kollarının uzunluğu (170-175-180 mm.)
lastiklerin dış yapısı (yüksek ve seyrek dişli/ sık dişli
dişsiz) yolun yapısı
eğimi
yumuşaklığı (asfalt
çamur
ıslak
toprak
taşlık
kuru)
rüzgarın yönü
kuvveti
ayakta pedal basılması ve son olarak da bisikletçinin fizyolojisi. Tüm bu sayılanlar pedal devrinizi doğrudan etkiler. Sizin yapmanız gereken bu koşullara ayak uydurarak viteslerinizi ve pedal devrinizi ayarlamaktır.
Örnek olarakdik sayılabilecek bir asfalt yokuşta tırmanırken kullanılan vites kombinasyonunu
düz fakat iri taşlı
yoğun çamurlu veya kumlu yolda da kullanılabilir. Ya da az eğimli bir yolda tırmanırken karşıdan gelen kuvvetli bir rüzgar sizi en düşük vitese geçirmeye zorlayabilir. Görüldüğü gibi her koşula göre viteslerinizi ayarlamanız gerekiyor. Eğer bunlara uyarsanız bisikletinizi verimli bir şekilde kullanmış olursunuz. Bu verimde ancak pedal devrinizi en az 60’ta tutarak elde edilir. Bu koşula uymak bazı durumlarda zor olabilir. Özellikle ayakta yokuş çıkarken pedal devri daha düşük olmak zorundadır. Ayakta pedal çevirmek genelde bir küçük dişliyi kullanmaya olanak verir.
Dönelim bisikletinizdeki vites kombinasyonlarına. Zinciri “genellikle” ön dişlide bırakıpdeğişen koşulları çoğunlukla arka vitesle idare edebilirsiniz. Öndeki en küçük ve en büyük dişlileri
özellikle yeni başlayanların daha iyi anlayabilmesi için bir anlamda “takviye vitesleri” olarak adlandırabiliriz. En küçük dişli
”ön orta dişli/arka büyük dişli” kombinasyonunun yetmediği durumlarda imdada yetişir. Bu durum
dik bir yokuş ya da yukarıda söz edilen koşullardan biri olabilir. Öndeki büyük dişli de
yine orta dişli/arka küçük dişliler kombinasyonunun yetmediği durumlarda kullanılır. Tabii
bu en yüksek vitese geçebilmeniz için de pedal devrinizin en az 60 olması demektir. Bu da 26 tekerli “dağ bisikletlerinde” hatırı sayılır bir sürattir. (30-40 km/saat).
Örnek olaraköndeki en büyük “çark” 48
arkadaki en küçük de 13 dişli olduğunu varsayalım. 48/ 13=3.692
3.692 X 26=96. Tekerin bir pedal devrinde aldığı yol da 96 X pi(3.14)=301.5 inch ya da 301.5 X 2.54=766 cm.dir
yani 1 saniyede alınan yol. Pedal devrinin de 60 olduğunu kabul edersek bu da hızın 27.5 km/saat olduğunu gösterir. Bu örneği bir de yol bisikleti (27” tekerli) kombinasyonunda görelim: Ön 52
arka 11 olsun. Bu durumda 60 pedal devrindeki sürat 36.6 km/saat olur. Zaten 60 devir yol bisikleti yarışçıları için çok düşüktür. Onlar çoğu zaman 90
hatta bazen 110-120 devirde kullanırlar. (120 devirde aynı kombinasyondaki sürat: 73.2 km/saat). Umarım artık şu vitesler kafanızı karıştırmıyordur.. Bu bilgilerkafanızın bir kenarında dursun ama siz pedal basmaya devam edin.
Bol pedallı Günler!![]()
Yer imleri