İster dünyadaister Türkiye'de olsun
her alanda olduğu gibi otomotiv dünyasında da "inat uğruna" marka sahibi olanlar
model üretenler
üretici haline gelenler
başaranlar ya da "çakılanlar" anlatılır hep. Bu hikayeler arasında sonu hüsranla bitenler de vardır
"mutlu son" ile bitenler de. Hatta günümüze kadar gelenler bile... İşte o otomobil hikayeleri...
Otomotiv dünyasında yaşanan büyük inatlaşma öykülerinin belki de büyük bir bölümüher ne hikmetse dönüp dolaşıp bir ucundan Ferrari'ye dokunur. Zira anlaşılan odur ki
rahmetli Enzo Ferrari
o geçilmez siniri ve aksiliği sayesinde pek çok kişiyi firma patronu
üretici ve model sahibi yapmış...
Bunlardan belki de en bilinenibugün süper spor otomobilleriyle Ferrari'ye ciddi rakip olan Lamborghini otomobillerinin yaratıcısı
babası Ferruccio Lamborghini ilgili anlatılandır. Nitekim traktör imalatçısı olan Ferruccio Lamborghini
spor otomobillere ve mekaniğe aşırı düşkündür. Garajında pek çok spor otomobil vardır. Elbette Ferrari de. Ancak kullandığı Ferrari'lerde hoşuna gitmeyen bir yön vardır.
Debriyaj parçalarının bazılarıkendi traktörlerindekilere benzeşmekte ve dayanıklılık sorunu yaratmaktadır. "Bu
Ferrari'ye yakışmıyor" der. Bay Enzo Ferrari cevabını patlatır: Ferrari'yi eleştirmek bir traktör üreticisine düşmez!.. Buna bozulan Ferruccio Lamborghini
"Ferrari'den daha iyi bir Ferrari" yapmak için kolları sıvar. Hemen çalışmalara başlar. Ferrari'nin eski mühendisleri Gianpaolo Dallara ve Bob Wallace'ı yanına alır. Lamborghini markasının doğuşu da böyle başlar
Tabii Ferrari'nin "mal sahibi" yaptığı tek kişi Lamborghini değildir. Nitekim Lamborghini ile birlikte ilk modelin yani 350 GT'nin geliştirilmesinde rol oynayan Giotto Bizzarrini de eski bir Ferrari mühendisidir. Hem de patronuyla tartışıp ayrılan ve kendi otomobilini üretmeye çalışan biridir. "Bizzarrini" markasıyla az sayıda ancak ses getiren otomobiller imal eder
Ortadan motorlu ilk İtalyan spor otomobili "ATS 2500GT"Ferrari'nin 1961'de kovduğu Girolamo Gardini ve arkadaşları tarafından imal edildi. Bayan Ferrari'nin şirket işlerine karışmasından dolayı durumu Enzo'ya bildiren ve azar işiten Gardini ve beş arkadaşı
patrona istifalarını verir. "Saray ayaklanması" diye anılan bu olay sonucu hepsi kovulur. Onlar da gidip kendi araçlarını üretmeye başlar. Tabii başarıları uzun sürmedi.
Ferrari kaynaklı bir başka inatlaşma hikayesi deAmerikan devi Ford ile ilgilidir. O dönemlerde mali zorluklar yaşayan Ferrari'ye Ford'tan teklif gider. Enzo Ferrari
hemen hemen her konuda Ford ile anlaşır
ancak imza aşamasına gelmişken cayar. Ford bunun üzerine Ferrari'ye
özellikle de 24 saatlik Le Mans yarışlarında rakip olacak bir araç geliştirmeye başlar. Geçtiğimiz yıllarda "GT" adıyla da üretilen "GT40" böyle doğar. Başarı hemen gelmez. Mustang büyücüsü Carol Shelby devreye girer. Yeni motorlar geliştirilir ve GT40'ın zaferleri sonrasında gelir.
Aslına bakarsanız bu inatlaşmaların sonu pek gelecek gibi değil. Halen bunların örneklerini görmek de mümkün. Hollandalı iş çevrelerinin uyarılarına rağmen kurulan
Enzo Ferrari'nin tetiklediği bir başka isim de Peter Monteverdi'dir. FerrariLancia
BMW ve Rolls Royce dağıtımı yapan bir şirketi vardır. Bay Enzo ile anlaşmazlığa düşen Monteverdi
33 yaşındayken kendi spor otomobilini tasarlayıp üretmeye soyunur. Kendisi ölene kadar
başarıyla anılan otomobiller imal eder
İnat uğruna firma kuranlardan biri deAmerikalı mühendis John Zachary DeLorean'dır. "Geleceğe Dönüş" filmlerinin unutulmaz yıldızı olan otomobilin üreticisi DeLorean
General Motor'da başarılı işlere imza atmıştır. Geleceğin GM yöneticisi olarak takdim edilen DeLorean
şirkete yeni bir spor otomobil projesi götürür. Ancak proje çok uçuk bulunur. Bunun üzerine istifa eden DeLorean
kendi şirketini kurup paslanmaz çelik gövdeli
İtalyan Giorgetto Giugiaro imzalı DMC'yi üretmeye soyunur.
Ancak öncelikle aracın maliyeti ve fiyatıbeklenenin iki katıdır. Ayrıca motor problemleri yaşanır. Amerikalı alıcılar otomobilden çabucak soğurlar. Ne kadar çözüm getirmeye kalksa da
boğazına kadar batmaya başlar. Firmayı kurtarmak için uyuşturucu işe bile girer. İngiliz hükümetinden destek alır
ancak yine başaramaz ve kokainden dolayı tutuklanır. Firma da iflas eder.
iyi durumdayken sahibinin hırsları nedeniyle şu sıralar biraz zorda olan süper spor otomobil üreticisi "Spyker" var mesela
İngiliz lüks spor otomobil üreticisi ve "Bond'un otomobilleri"nin imalatçısı diye tanınan Aston Martin'in eski tasarımcısı Henrik Fisker'i de sayabiliriz. Aston Martin DB9Vantage V8 ve hatta BMW Z8'in yaratıcısı
kendi otomobil şirketini
Fisker'ı kurdu. Şimdilik sadece özel tasarım jant satan Fisker
yeni aracının prototipini hazırlıyor. McLaren takımının eski tasarımcısı ve McLaren F1 efsanesinin yaratıcısı Gordon Murray de şirketini kurdu. O da bekliyor... Ve son olarak Türkiye tarihinden bir örnek
Otokar'ın ilk kurucusu olan İzzet ÜnverMagirus Deutz lisansıyla otobüs üretirken
elinde kalan motorları değerlendirmek amacıyla küçük bir minibüs imal eder. Prototip ana firma tarafından kesinlikle reddedilir ve "Üretilemez" cevabı gelir. Ancak Ünver
onay gelmesini beklemeden satışa bile başlamıştır. Şimdi yollarda gördüğünüz Magirus minibüsler
işte böyle yaratıldı
alıntı
Yer imleri