GÜNÜMÜZ MÜZ
İK EĞİTİMCİSİ NASIL OLMALIDIR?

Yard. Doç. Dr. Efe AKBULUT

ÖZET
Günümüzde bilim ve teknolojideki ba
ş döndürücü ilerlemeler diğer sistemlerde olduğu gibi eğitim
sisteminde de birçok geli
şime ve değişime yol açmıştır. Bu gelişmelere paralel olarak eğitim sistemimizle ilgili
de
ğişkenlerde de (öğrenci, öğretmen, öğretim programları vb) alternatif arayışlara girilmiştir. Örneğin, öğretmen
merkezli e
ğitim anlayışı yerini öğrenci merkezli anlayışa terk etmiştir. “Nasıl bir eğitim gereklidir ve özellikle de
günümüz ö
ğretmeni nasıl olmalıdır? Hangi yeterliklere sahip olmalıdır?” soruları son yıllarda daha sıkça
gündeme gelmektedir. Söz konusu sorular
ın temel odağı, gelecek kuşakların yetiştirilmesi olgusundan ve
öneminden kaynaklanmaktad
ır. Bu perspektifle yapılan bu çalışmada, genel anlamda öğretmenlik mesleği
üzerinde durulmakta ve spesifik anlamda ise, “Günümüz müzik ö
ğretmeni nasıl olmalı ve hangi yeterliklere
sahip olmal
ıdır?” soruları irdelenmektedir.

Anahtar Kelimeler:
Müzik Eğitimi, Müzik Öğretmeni, Günümüz Müzik Öğretmeni

WHAT QUALITIES A CONTEMPORARY MUSIC TEACHER SHOULD BEAR
ABSTRACT
Amazing developments in science and technology have given rise to many changes in education as well as in
other areas. With respect to these changes, there has occurred necessity to search for alternative movements in
the variables of education such as student, teacher, educational programs. For instance, teacher centered
education has been replaced by learner centered education. The questions ‘What kind of education is needed?’
and ‘What are the necessary qualities of a contemporary teacher?’ are nowadays more commonly asked in the
field of education. These questions originate from the significance of the fact that new generations must be well
raised. Within this perspective, this study aims to focus in general on the profession of music education and
specifically on what a music teacher should be like and what qualities they should bear.
*** Words:
Music Education, Music Teacher, Compotorary Music Teacher

G
İRİŞ

İ
nsan doğumundan ölümüne kadar nasıl bir ses atmosferi içinde yaşıyorsa, benzer şekilde
kendini e
ğitim süreçlerinin de içerisinde bulur. Toplumun bireylerinin iyi yetiştirilmesi kendisine,
ya
şadığı çevreye ve bağlı bulunduğu topluma faydalı hale getirilmesi gereği günümüzde daha da önem
kazanm
ış ve bir bakıma temel bir zorunluluk haline gelmiştir. Bireylerde olumlu yönde davranışların
olu
şturulması ve istendik davranış değişikliğinin meydana getirilmesi, eğitimle mümkün olmaktadır.
Davran
ış değişikliğinin meydana getirilmesi için devreye konan ve sergilenen etkinliklerin
tümü e
ğitim etkinlikleridir. Bu eğitim etkinliklerinde ve süreçlerde öğretmen önemli bir rol
oynamaktad
ır. Öğretmen, bireylerin yetiştirilmesinde eğitim sisteminin en önemli halkalarından birini
olu
şturur. İnsanın eğitim amacıyla bilgi edinmesi, beceri kazanması, tutum geliştirmesi, değerler
kazanmas
ı, çevresindeki varlıkları tanıması, olay ve olgular arasında ilişki kurması, öğretmen aracılığı

ile mümkün olabilmektedir.
Konuyu spesifik anlamda ele almadan önce genel anlamda “Ö
ğretmen kimdir, nitelikleri ve temel
görevleri nelerdir?” sorular
ı üzerinde durulacak ve daha sonra “Günümüz müzik eğitimcisi nasıl
olmal
ıdır” sorusuna yanıt bulmak için; “Müzik öğretmeni kimdir, nitelikleri ve temel görevleri
nelerdir?” sorular
ı irdelenecektir.
“Ö
ğretmen kimdir?” sorusuna kuşkusuz birden çok yanıt verilebilir. Erden (1998 s: 38) e göre
ö
ğretmen; “örgün eğitim kurumlarında öğretimi sağlayan ve belli bir program çerçevesinde planlı

e
ğitim etkinlikleri düzenleyerek öğrencilerde programlar doğrultusunda istendik davranış değişikliği

PAÜ egıtım fakultesı GSEB muzık egıtımı anabılım dalı..