Bolşoy Balesi Solistleri, 6 Mayıs 2006 Cumartesi günü Cemal Reşit Rey’de dans ediyorlar.
İSTANBUL - Cumartesi saat 20.00’de başlayacak olan Bolşoy Balesi Solistleri’nin bilet fiyatları 26 ve 33 YTL olarak belirlendi. Biletler, CRR ve AKM gişelerinden, Biletix’ten temin edilebilir.
Rusya’da bale 17. yüzyılın sonunda başladı ve gelişiminin en belirgin özelliği ise Rus balesinin daima devlet tarafından desteklenmesi oldu.
18. ve 19. yüzyıllarda Rus balesi, Avrupa koreografi sanatında lider oldu. Rus balesinin asıl doğrultusu, Fransızlarınkinden bile önce ortaya çıkan “romantizm” oldu ve kendinden sonrakileri etkiledi.
“Ruslan ve Ludmilla”, “Caucasian Prisoner” ve diğer baleler, bale sanatının yeni sözleri oldu.
Maria Taglioni, Fanni Elsier gibi yıldızların ve J. Peroout, J. Coralli gibi koreografların eserlerinin Rus prodüksiyonlarına katılımları, Rus balesinin zirvede kalmasına yardımcı oldu. “Esmeralda”, “Giselle” ve “La Corsaire” gibi baleler Rusya’ya dünya koreografisinin başyapıtlarını getirdi.
19. yüzyılın ikinci yarısı ve 20. yüzyılın başları Rus balesinin altın çağı oldu.
Marius Petipa, Lev Ivanov ve Michel Fokine balelerini Çaykovski, Glazunov, Borodin ve diğer Rus bestecilerin müzikleriyle yaptılar ve bu koreografların başypıtları olan “Kuğu Gölü”, “Uyuyan Güzel”, “Kuğunun Ölümü”, “Raymonda” ve diğer baleler hala Rus bale topluluklarının repertuarlarında yer almaya devam etmektedir.
Sergei Dyagilev’in “Rus Mevsimleri” Rus dansçıların ilk yurt dışı turnesi oldu, bu eserle Paris ve Londra’ya giden dansçılar arasında Anna Pavlova, Vaslav Nijinsky, Tamara Karsavina ve diğerlerinin adları Avrupa’da sansasyon yarattı.
Devrimden sonra, bale Rusya’da hayatta kalmayı başardı. Alexander Gorsky, Bolşoy tiyatrosuna yeni eğilimler getirdi. Gorsky’nin “Fire of Paris” ve “Red Puppy” gibi baleleri Rus balesinde kahramanlık temasının işlenmesine öncülük etti.
30 yıldan fazla bir süre boyunca Bolşoy balesinin başında bulunan Leonid Lavrovsky dramatik baleyi başlattı. Onun “Romeo and Julliet”i bütün dünyaya Galina Ulanova, Michael Gabovich ve diğerlerinin tanıttı.
Lavrovsky’den sonra, Bolşoy balesinin başına Yuri Grigorovich geçti ve Grigorovich sayesinde erkek dansçılar, sadece balerinlerini desteklemekten çıkıp bale eserlerinin asıl elemanları oldular. Grigorovich’in baleleri, “Legend about Love”, “Stone Flower”, “Spartacus”, “Ivan the Terrible”, “Golden Age” ve diğerleri, Vladimir Vasiliev, Maris Liepa, Mikhael Lavrovsky, Ekaterina Maximova, Natalia Bessmertnova, Maya Plisetskaya gibi 20. yüzyılda Rus balesine zafer getiren dansçıların dünyaya açılmasını sağladı.
Aynı zamanda Moskova’da Stanislavsky tiyatrosu, Kremlin balesi, V. Gordeyev’in Rus Devlet Balesi gibi topluluklar Rus balesinin geleneğini sürdürmekte ve yeni isimlere, yeni koreograflara, yeni tasarımcılara ve yeni prodüksiyonlara gösteri sunma imkanı vermektedir.
Son dönemde, Bolşoy’un başkoreografı Alexey Ratmansky yeni nesli temsil etmektedir. Ratmansky’nin en son prodüksiyonları Bolşoy’un sadece bir klasik bale topluluğu olduğu imajını kırmaya çalışmakta ve Rusya’da bugüne daha uygun güncel eserler ortaya koymak istemektedir.
Bolşoy, Stanislavsky ve Kremlin balelerinin bugünkü nesilleri, eski klasik Rus balesi geleneği ile yetişmişlerdir ve bu onlara, çeşitli uluslararası bale yarışmalarında ve dünyanın en iyi bale sahnelerinde dans ederek dünyaca tanınma imkanı tanımıştır.
Bununla birlikte, klasik bale temeli onların modern prodüksiyonlarda mükemmel dans etme ve Roland Petit, John Neumeier, Frederick Ashton gibi çeşitli koreograflarla çalışmalarını sağlamaktadır.
SOLİSTLER:
Gennadiy Yanin, Anna Antonicheva, Vladimir Neporozhny, Mark Peretokin, Yuriy Clevtsov, Marianna Ruijkina, Oxana Kuzmenko, Aidar Akhmetov, Lilia Musavarova


Teşekkur:
Beğeni:
Alıntı

Yer imleri