Türk tüketicisinin yol güvenliðinin ilk öðesi olan lastiklere yönelik bilinci her geçen gün artýyor. En azýndan, yüz bin kilometreyi aþmýþ bir lastik için, ‘Daha üzerindeki fitiller erimedi, beni yüz bin kilometre daha taþýr’ þeklinde bilinçsiz açýklamalar yapan þoför sayýsýnda ciddi bir düþüþ var. Hatta kýþ aylarý gelmeden aracýný zorlu hava þartlarýna hazýr hale getirmek için lastik tipini deðiþtirenlere bile rastlýyoruz.
Otomobil üreticilerinin önerdiði lastik ebadýnýn dýþýna çýkmamaksa en doðrusu. Ancak estetik kaygýlar veya özel amaçlarla lastik ebadý deðiþtirilebilir. Lastiðin kesit geniþliðini artýrmak otomobilin viraj ve yol tutuþ kabiliyetini olumlu etkileyebilir, ancak kesit geniþliði artýkça ýslak zeminde kýzaklama (aquaplannig) riski de artar. Bunun yaný sýra lastik profilinin deðiþtirilmesi sonucunda lastik çevresinde de deðiþim yaþanacaðýndan kilometre saatinde hata payý artar. Farklý ebattaki lastiklerin otomobilin ön düzen ayarýný bozacaðý da unutulmamalýdýr.
Lastik ömrünü artýrabilirsiniz
Hava basýncý
Uygun olmayan hava basýncý ileride tamiri mümkün olmayan hasarlar yaratabilir. Ayrýca düzensiz ve erken aþýnmaya sebep olur. Hava basýncý lastik soðukken ölçülmeli ve mutlaka araç üreticilerinin belirlediði basýnç deðerleri uygulanmalýdýr. Düþük þiþirme basýncý lastiðin iki omzunda, yüksek þiþirme basýncýysa taban merkezinde çevresel ve düzensiz aþýnmaya sebep olabilir.
Rot ayarý
Aracýnýzýn mekanik ve süspansiyon sistemlerindeki bozukluklar nedeniyle direksiyon ve araç yönü ayný olmayabilir. Ön düzen bozukluðu lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz ayný zamanda aracýnýzýn süspansiyon ve döner aksamýna da zarar vererek zaman içersinde yüksek mekanik tamir ve bakým masrafýna yol açar.
Balans ayarý
Jant ve lastiðinizin uygun olarak eþlenmemesi hýzlý sürüþ esnasýnda zýplama, vuruntu, salgý ve yalpa gibi konforsuzluklar hissetmenize neden olabilir.
Yer deðiþtirme
Lastiklerin, araçta takýlý olduklarý her deðiþik pozisyonda deðiþik aþýnma hareketine maruz kaldýklarýndan, periyodik olarak yerlerinin deðiþtirilmesi ömürlerini artýracaktýr. Birbirine çapraz konumdaki lastiklerin deðiþtirilmesi lastik üreticilerinin tavsiyesidir.
Diþ derinliði
Zamanla lastiðiniz üzerindeki desen aþýnarak kullanýlmaz seviyeye gelir. Aþýnmýþ lastikler aracýn performansýný düþürdüðü gibi yakýt tüketimini artýrýr. Diþ derinliði 1.6 mm'nin altýna inmiþ lastikleri kullanmak, can ve mal emniyeti bakýmýndan tehlikedir.
Yük miktarý ve yükleme biçimi
Araç üreticilerinin belirlediði taþýma kapasitesi (istiap haddi) üzerinde yükleme yapma, lastiðinizin çabuk ýsýnmasýna, yanak, omuz ve topuk bölgelerinde yarýlmaya ve hýzlý aþýnmaya neden olur.
Fren ayarý
Fren sistemi araç üreticilerinin tavsiye ettiði aralýklarda kontrol edilmelidir. Ayarsýz frenler, lastiklerde düzensiz ve hýzlý aþýnmalara sebep olabilir. Ani ve sert frenlemelerde
kuvvet daðýlýmý lastiðe göre farklý olacaðýndan, blok tipi aþýnma olmasý ihtimali artar. Bu durumda lastikte yalpalama baþlar.
Araç hýzý
Araç kullaným hýzý artýkça lastiðin sýcaklýðý da yükselir. Bu sebeple sýrt kauçuðu normale göre daha çok aþýnma gösterir. Ayrýca standart üstü hýzlar yarýlma riskini de artýrýr. Bu nedenle lastik üzerinde yazan hýz sýnýrlamalarý aþýlmamalýdýr.
Aman dikkat!
1. Bozuk ve taþlý yollarda yüksek hýz yapmayýn. Ayrýca ani ve sert frenden aracý hýzlý kaldýrýp patinaj yapmaktan kaçýnýn.
2. Lastiðinizi keskin kaldýrým kenarlarýna sürtmekten kaçýnýn.
3. Otomobilinizi kullanýrken yoldaki çukurlara ve tümseklere dikkat edin kaldýrýma park etmekten kaçýnýn.
4. Sýcak havada ve aðýr yükleme halinde yüksek sürat yapmayýn. Aracýnýzda uygun olmayan yüklemeden kaçýnýn.
5. Araç ve lastikle ilgili ayarsýzlýklarý (balans bozukluðu rot ayarsýzlýðý vs) giderin.
8. Araç üreticisi tarafýndan onaylanmýþ ebattaki lastik ve jantlarý kullanýn.
9. Lastiklerinizi mümkünse her kullanýmdan önce gözle kontrol edin. Lastiðe çivi taþ cam gibi yabancý maddeler batmýþsa bunlarý çýkarýn.
10. Bijon somunlarýnýn sýkýlýðýný düzenli olarak kontrol edin. Gevþek bijonlar lastiðin düzensiz aþýnmasýna yol açabilir.
11. Lastik þiþirme basýnçlarýný iki haftada bir kontrol edin basýnç düþmüþse uygun seviyeye getirin.
12. Karlý ve buzlu havalarda daha iyi çekiþ saðlayacaðý düþüncesiyle lastik havasýný kesinlikle azaltmayýn.
13. Ýki haftayý aþan park etmelerde lastik havasýný 7.5 PSI artýrýn ve otomobili takoza alýn.


Teþekkur:
Beðeni:
Alýntý

Yer imleri