”Kur’n, olmu ve olacak her eyden bahsediyor.” diyorlar Bu doru mu?
Kur’an insann saadete ulamasn ister. Bu anlamda Kur’an sadece son asra hitap etmez. Her devir kendi anlay erevesinde ondan istifade eder. Kur’an’n birok ayetini bugnk ilmi gelimelerle birlikte daha farkl anlama imkanna kavutuk. Bu da bir mucize deil midir?
“Kur’n olmu ve olacak her eyden bahsediyor.” diyorlar. Bu doru mudur? Doru ise, gnmzdeki bir ksm fen ve teknie ait meseleleri de bunun iinde mtala edebilir miyiz?
Yce Yaratc’nn, insanolunun renmesine msaade ettii ve onun madd-mnev gelimesine vesile kld her eyden ok ksa ve zet olarak bahsetmesi dorudur.
Kur’n’n ele alp tahlile tbi tuttuu eylerde, takip ettii bir yol vardr ki, o yol bilinmedii zaman, tahlilci aradn onda bulamayabilir.
Bir kere, Kur’n’n en birinci hedefi insan mutlak saadete ulatrmaktr.
Saadete ulatrmak iin de her eyden konu aar; ama o eylerden nemine gre sz eder. nsandan, onun ehemmiyeti kadar; yldzlardan derecelerine gre bahseder.
Byle yapmayp da o, sadece yirminci asrn “tabu”su saylan bir ksm medeniyet harikalarndan bahsetseydi, pek ok eyin anlatlp tantlma hakk zy olacak ve bir ksm sabit hakikatler, gelecek keifler ve bilhassa insan, ihmale urayacakt. Bu ise, Kur’n’n, ruh ve asl maksadna btnyle aykr bir durumdur.
Edeb dhiler, onun byleyici ifadesine hayranlk destanlar koarken, baklarn i ve dta gezdiren ilim adamlar, onun aydnlatc tayflar altnda, eya ve hdiselerin hakiki yzlerini grebilme ve anlayabilme bahtiyarlna ermilerdir. Psikologlar, sosyologlar; kitleler ve insan ruhuna it en kapal problemleri, onunla zme kavutururken; ahlk ve terbiyeciler de nesillerin terbiyesinde hep ona mracaatta bulunmulardr.[Tirmiz, Fezil’l-Kur’n 14]
imdi sylemeye altmz hakikatlere birer misal ve sorulan soruya da cevap iin, bir iki numune rnek sunuyoruz:
1- Ezelden ebede kadar her eyi gren ve bilen Yce Yaratc, nce genel anlamda gelecein bir ilim, irfan ve bunun zorunlu neticesi olarak da bir iman devresi olacana dikkati ekiyor: “Biz onlara, fakta (bir batan bir baa tabiatn sinesinde) ve kendi nefislerinde yetlerimizi gstereceiz ki, o Kur’n’n gerek olduu onlara iyice tebeyyn etsin.”[Fussilet Sresi, 41/53] bu yet, bilhassa ilim gzyle ele alndnda, tek bana bir mcize olduu kabul edilecektir. Makro lemden mikro leme kadar, insann aratrma ve dnme sahas iine giren ne kadar ey varsa, gelecekte aydnlanan mahiyetleriyle Kur’n’ dorulayacak ve Yaratan’n varln ve birliini gsterecektir.
2- Kur’n, kinatn yaratl mevzunu da, yine kendine has slpla ele alr: “nkr edenler grmediler mi ki, gklerle yer bitiik idi; Biz onlar ayrdk ve her canl eyi sudan yarattk.”[Enbiy Sresi, 21/30] Bu anlat o kadar berraktr ki, ne dnk Kant ve Laplas’n, ne de modern an Asimow’larnn faraziyeleriyle asla kirletilmemelidir.
3- Bir dier yette ise: “Grmedin mi ki Allah yerde olan her eyi ve kendi emriyle denizlerde yzen gemileri, sizin hizmetinize verdi? Yerin stne dmesin diye, g O tutuyor. Gk ancak O’nun izniyle debilir.”[ Hac sresi, 22/65] Gk cisimlerinin yer zerine dme durumunda olduunu, fakat Allah’n msaade etmediini anlatyor ki; bu da, cisimler arasndaki ekme kanunudur. Bu mevzuda ister Newton’un “cazibe-i umumiye”si asndan, isterse modern astronomi ann “hayyiziyle” ele alnsn anlatlan ey fevkalde ak ve seiktir.
4- Gnmzn aktel meseleleri arasnda mhim bir yer igal eden, Ay’a seyahat mevzuu da bir iaretle hissesini alyor; “Dolunay eklini alan Ay’a kasem ederim ki, siz mutlaka, tabakadan tabakaya binecek (ykselecek)siniz.” [nikk sresi, 84/18-19]
5- Son bir misal de Ay ve Gne benzerliklerinden verelim: “Biz gece ve gndz iki yet (almet) yaptk. Gecenin yetini (Ay’) sildik; gndzn yetini aydnlatc kldk.”[ sr Sresi, 17/12]
bn Abbas, “Gecenin yeti Ay, gndzn yeti de Gne’tir.”[ Kurtub, el-Cmiu li-Ahkmi’l-Kur’n 10/228] diyor. Bu itibarla “Gecenin yetini sildik.” sznden, bir zamanlar Ay’n da Gne gibi k veren bir peyk olduunu, snn bulunduunu; daha sonra Yce Yaratc’nn, onun k ve ssn sndrdn anlatyor ki; bir ynyle Ay’n gemiini dile getirirken, bir ynyle de, dier yldzlarn kader ve kbetlerine iaret etmektedir.
aret edilen bu birka numune gibi, Kur’n’da daha pek ok yet vardr ki, hem insan alkadar eden her mevzuun hi olmazsa- icmli Kur’n’da bulunduunu, hem de bu meselelere dair, lh beyann herkesin anlayaca ekilde, fakat beer iin ifadesi imknsz mcizev olduunu gstermektedir.
Yer imleri