Trafik Kurallarina Uymak Vaciptir [/b]





M.Fethullah Gulen



















Ulkemizde pek cok trafik kazasi meydana gelmekte ve her sene binlerce insanimiz bu kazalarda hayatini kaybetmektedir. Trafik kazalarinin bu denli fazla olmasinin maddi-manevi pek cok sebebi var: Egitimsizlik, ceza sisteminin yetersizligi, altyapi eksikligi, alkol, uykusuzluk, asiri hiz, sorumsuzluk, gunah ve hata inancinin olmayisi ve macera hissi.. gibi seyler bunlarin basinda gelir.





Trafik kurallarina uymak bir vatandas olarak, ondan once de bir Musluman olarak bizim gorevlerimizdendir. Hatta meseleye fikhi acidan yaklasacak olursak, trafik kurallarina uymanin vacip oldugunu bile soylemek mumkundur . Cunku bu kurallar, uzun deneme ve arastirmalar sonucu elde edilen, uzerinde neredeyse butun dunyanin ittifak ettigi 'iki kere iki dort eder' katiyetinde olmasa da yine de bir kesinlik ifade eden kurallardir. Mesela, trafik kurallarina sebep olan amillerin basinda asiri hiz gelmektedir. Bu acidan sehir ici ve sehir disinda belirtilen hiz limitlerine uymanin vacip oldugunu soyleyebiliriz. Dolayisiyla, hiz limiti asilip bunun sonucunda olumlu bir kaza meydana gelmisse bu kaza, cinayet hukmunde degerlendirilebilir. Islam fikhinda buna sibh-i amd/kasta benzeyen oldurme denir.





Sibh-i amd; -fukahanin farkli ictihatlari mahfuz- oldurme maksadiyla degil de soyle-boyle olume sebebiyet verme demektir. Ebu Hanife'ye gore, sibh-i amd, masum bir insani, silah yerine gecmeyen bir sey ile vurup oldurmeye denir. Agir bir sey kullanarak oldurmek de ayni kategoriye girer. Olume sebep olan aletleri alimler; kesici olan, kesici olmayan veya agir olan diye farkli turlere ayirmislardir.





Ebu Hanife'ye gore demir ve o manada olan agir bir seyle islenen cinayet sibh-i amddir. Yani kullanilan agir alet oldurucu nitelikte degilse cinayet sibh-i amd kabul edilir. Bu yaklasimlar, alimlerin kendi donemleri itibariyla yaptiklari deneme ve ictihatlari neticesinde ortaya cikan tespitlere dayanir. Bu prensipler acisindan trafik kazalarina bakilacak olursa, bazilarini 'amd'e, bazilarini 'sibh-i amd'e bazilarini da hataya sokabiliriz ki, bunlarin hepsinde de cana kiyma soz konusudur.



:R:reklam yasak;)

Bu hususta dikkat edilmesi gereken onemli bir nokta da emniyet kemeri meselesidir. Yolculuk esnasinda emniyet kemeri takmak da sebeplere riayet noktasinda vacip seviyesinde bir zarurettir. Cunku bu konudaki ihmalin bedeli cok defa canlar verilerek odenmektedir.





Serit ihlali, kul hakki ihlalidir!



Islam fikhinin ozunde bulunan bir baska prensip de sudur: 'Baskasina zarar verici her fiilden kacinmasi mumkun iken kacinmayan ve ihmalkar davranip ihtiyati elden birakan kisi o isin sonucundan sorumlu tutulur.' Trafik kazalarina bu acidan da bakildiginda ne sekilde olursa olsun, kazaya sebebiyet verenlerin sorumlu oldugunu soylemek mumkundur.





Trafik cezalarinin, gelismis ulkelerdeki cezalara kiyasla dusuk olmasi da kazalara davetiye cikaran baska bir husus olarak gorulmektedir. Bu sebeple ulkemizdeki ceza sistemi yeniden gozden gecirilmeli ve cezalar caydirici olacak sekilde duzenlenmelidir. Bir diger tedbir de ihbar muessesesinin hayata gecirilmesidir. Gelismis ulkelerin cogunda kurallarin cignendigini gorenler onu yetkililere haber verirler.





Meselenin maddi boyutunun yaninda bir de manevi boyutu vardir. Yolculuklarda kul hakkina riayet de oldukca onemlidir. Eger araba kullanmak durumunda kalsaydim, herhalde kimsenin seridini ihlal etmez ve yolda yan yana yurudugumuz insanlari degisIk sekillerde taciz etmezdim. Cunku bu ciddi bir kul hakki ihlalidir. Seridini ihlal ettiginiz, onune gecip yolunu aldiginiz insanin yetismesi gereken onemli bir toplantisi, ya da acilen hastaneye yetistirmesi gereken bir hastasi olabilir. Butun bunlar olmasa bile yine de birinin hakki olan yolda onune gecmek kul hakkini ihlaldir. Yani serit ihlali kul hakki ihlalidir.







Ayrica, yolculuklara sevap kazanma niyeti ile cikilsa dahi; gosteris icinde yolculuga cikma, koltuga kurulma ve hiz limitini asma gibi seyler Allah'in sevmedigi ve mumine yakismayan tavirlardir. Cihan fethetmeye gidilse bile, sevk u tarab icinde degil, 'Allah'in rizasina muvafik mi?' diye huzun icerisinde, riya, gurur ve bencillikten uzak olma mulahazalariyla gidilmelidir. Mumin, temkin ve dikkat insanidir. Kulluk yolunun, gafilane hallere, calima, gurura ve gosterise tahammulu yoktur. Ne var ki zamanimizdaki trafik kazalarini gorunce, hak ve hakikat adina soylenen seylerin fayda vermedigi, seytanin sozunun daha fazla dinlendigi gorulmektedir.





OZETLE: [/b]



1- Trafik kurallarina uymak bir Musluman olarak bizim gorevlerimizdendir. Hatta trafik kurallarina uymanin vacip oldugunu soylemek bile mumkundur.



2- Trafikte belirtilen hiz limitlerine uymak vaciptir. Asiri hiz sonucunda olumlu bir kaza meydana gelmisse bu, cinayet hukmunde degerlendirilebilir.



3- 'Baskasina zarar verici her fiilden kacinmasi mumkun iken kacinmayan ve ihmalkar davranip ihtiyati elden birakan kisi o isin sonucundan sorumlu tutulur.'



ALLAH HEPIMIZI KAZASIZ BELASIZ SEVDIKLARIMIZE KAVUSTURSUN...

AMA ONCE TEDBIR; SONRA TEVEKKUL!

AMIN!