TUNING YA DA DÝÐER ADIYLA MODÝFÝYE DENÝNCE, AKLA ÝLK gelen motorda güç artýrýmý oluyor. Neredeyse motorun üretimiyle birlikte geliþmeye baþlayan modifiye iþlemi, günümüzde bir sektör haline geldi. Tabii boyutlarý da çok geniþledi. Artýk standardýn dýþýnda otomobilin gücünü, yol tutuþ özelliklerin! ve görünümünü deðiþtirmek amacýyla yapýlan iþlemler modifiye olarak adlandýrýlýyor. Teknolojinin geliþmesi, ürünlerin farklý zevklere göre tasarlanmasýný saðladý. Bu deðiþimde motorsporlarýnýn da kalkýþý çok büyük. Öyle ki, kabin içindeki "süslemelerden" alüminyum görünümlü depo kapaklarýna kadar tüm aksesuarlarýn temelinde motorsporlarý yatýyor. Dýþ görünümde jant-lastik, karoser kiti, farlar, far kaþlarý, son susturucular, aynalar ve hava kanallarý otomobili farklý kýlan ayrýntýlar. Bu aksesuarlardan bir bölümü, otomobilin sadece görünümüne deðil, yol tutuþuna da katký saðlýyor. Kabindeyse direksiyon simidi, vites topuzu, konsol kaplamalarý, koltuklar ve renkli gösterge zeminleri yapýlan deðiþiklikler arasýnda yer alýyor.
Modifikasyonun temel amacý, gücü artýrmak. Standarttan daha geniþ piston kullanmak ya da egzantrik milinin derecesini deðiþtirmek, motora güç kazandýrmanýn en etkin yollarý. Bunlarý destekleyen diðer iþlemler, elektronik beyin programýnýn geliþtirilmesi ve hava emmeyle egzoz sisteminin modifikasyonu. Turbo takviyeli motorlarda bu iþlemlere ek olarak turbo valfinin basýnç limitini artýrmak, intercooler'ý büyütmek ve pop-off supapý monte ederek güç artýrýlabiliyor.
Otomobilde teknik olarak vaDilan modifikasyon sadece gücü artýrmayý deðil, yol tutuþu güçlendirmeyi ve frenaj kabiliyetini artýrmayý da kapsýyor. Bu deðiþimler neredeyse bir zincir gibi birbirini takip ediyor, çünkü gücü artýrýlan otomobili yolda tutmak için birtakým teknik deðiþiklikler yapmak ve güvenli durabilmesini saðlamak için fren sistemini güçlendirmek gerekiyor. Biri eksik olduðunda, kötü sonuçlanabilecek kazalarýn yaþanmasý her an mümkün. Bu nedenle modifiye iþlemini profesyonel kiþilere býrakmak en doðrusu. Dünyanýn en büyük modifiye firmalarýnýn Türkiye temsilcilikleri bu amaçla hizmet veriyor. Bu arada kullanýlan parçalarýn mutlaka belgeli ve trafikte kullanýma uygun olduðuna dikkat etmek gerekiyor.
Dikkate alýnmasý gereken bir baþka nokta da bu iþin hobi olarak deðerlendirilmesi. Son yýllarda özellikle performans tutkunu gençler arasýnda yaygýnlaþan modifiye, farklý amaçlarla yapýldýðýnda, insanlarýn hayatým tehlikeye atacak sonuçlar doðurabilir. Yarýþmak için caddelerin uygun olmadýðým unutmamak gerek. Eðer yarýþmak ve otomobilinizin performansým görmek istiyorsanýz, yapmanýz gereken tek þey, bu yýl þampiyona olarak düzenlenecek drag yarýþlarýna katýlmak. Toplam 7 sýnýftan (1600 cc'ye kadar* 1600-2000 cc arasý*2000-4000 cc arasý*4000-6600 cc arasý*Turbo ve / kompresörsüz*6601 cc nitrosuz ve aþýrý beslemesiz*aþýrý beslemeli) oluþan þampiyona 6 yarýþtan oluþuyor.
CHÝP TUNÝNG
Chip tuning yeni nesil enjektörlü araçlarda bulunan elektronik kontrol ünitesindeki yazýlýmýn araçta istenilen özelliklere göre deðiþtirilip aracýn performansýnýn arttýrýlma iþlemidir.
Atmosferik araçlarda %6 ile %10 arasýnda, turbo, benzinli ve turbo dizel araçlarda %15 ile %30 arasýnda güç artýþý elde edilmektedir.Normal kullanýmda %4 ile %8 arasýnda yakýt ekonomisi saðlanabilmekte.Chip tuning iþlemi elektronik kontrol ünitesinde yazýlýmý bulunduran parçanýn deðiþtirilmesi veya yeni baþtan programlanmasý ile gerçekleþtirilmektedir.
Çoðu otomobilde geçerli, eski chip'in yerine yeni bir chip takmanýn yanýnda Ford'larda farklý bir modül, BMW ve yeni Opel Vectra gibi otomobillerde seri programlama ve çoðu japon otomobilinde de Icon Race gibi yöntemlerle chip tuning yapýlabilmektedir.
Chip Tuning iki ana þekilde yapýlýr:
1. Aracýn beynindeki chip sökülerek Superchips tarafýndan özel olarak programlanmýþ yeni bir chip takýlmasý
2. Eðer aracýn orjinal chipi yeniden programlanabilir ise orjinal program yerine Superchips'in modifiyeli programýnýn aktarýlmasý.
SUPERCHIPS uygulamasýndan ne kadar kazanç elde edilir?
Superchips bir chip programý yazarken o aracý özel bir dinamometreye baðlar ve o aracýn tüm ince ayarlarýný yapar. Yani tüm ateþleme avansý ve yakýt püskürtme stratejilerini, yakýt tasarrufunu günlük kullanýmda çok etkilemeden maksimum performans öncelikli hale getirir. Bu sayede atmosferik araçlarda yaklaþýk %10 beygir gücü ve tork artýþý elde edilir. Bu güç artýþý aracýn tam gaz kullanýmýnda aracýn genel performansýný arttýrýrken, günlük kullaným koþullarýnda çok daha canlý ve hýzlý tepki verir hale getirir.
ECU nedir?
ECU (Motor Kontrol Ünitesi) otomobilin motor bölümünde veya yolcu kabini içinde bir yere monte edilmiþtir. Boyutlarý bir oto teybinden daha küçüktür. Bu küçük cihaz birden fazla microbilgisayar içermekte ve motorun deðiþen koþullarda en verimli þekilde yönetimini saðlamaktadir. Bu microbilgisayarlar, EPROM bir chip içerisinde bulunan bir programý çalýþtýrmaktadýr. ECU, tüm motor yönetimi ve kontröllerden sorumludur, ve motorun çalýþma þartlarýný sürekli olarak denetler, parametreleri hesaplar ve sürekli olarak deðiþkenleri ayarlar. Tüm bu ayarlamalar, motorun yükü, devri, çevre deðiþkenleri (hava sýcaklýðý, hava yoðunluðu, motor sýcaklýðý, barometrik basýnç vs…) göz önüne alýnarak bir saniye içerisinde yüzlerce kez gerçekleþir…Tüm bu ölçümler, basýnç, sýcaklýk, devir, hýz, hava yoðunluðu vs…gibi deðiþkenlerin, milyarda bir sapma ile, motor içinde bulunan yüzlerce sensör tarafýndan yapýlmasý ile mümkün olmaktadýr…ECU bu deðerleri algýlar, ardýndan EPROM içerisinde bulunan haritadan ilgili deðerleri bulur, ve de ateþleme zamanlamasý, optimum yakýt miktarý, turbo basýncý, emisyon deðerleri gibi deðiþkenleri hesaplayýp uygulamaya geçirir…Tüm bu iþlemler saniyenin binde biri cinsinden sürelerde gerçekleþmektedir.
Tuning kelimesi Ýngilizce'de deðiþtirmek ayarlamak anlamýna gelmektedir. Otomobil dilinde ise yeniden tasarlamak, araba sahibinin zevk ve beðenisine göre yeniden tasarlamak anlamlarýna gelmektedir.
Tuning kapsamýnda arabanýn gücü arttýrýlabilir. Bu artýþta aracýn standart motoru belirleyici etkendir. Arabanýn orjinal motorunun chip'li (yani özel bir iþletim sistemiyle çalýþan beyninin) olmasý, dizel veya benzinli olmasý, turbo enjeksiyon sisteminin olmasý bu kýstaslarýn en baþýnda gelir.
Arabanýn artan gücünün kontrol edilmesi için bir takým modifikasyonlar da yapýlýr. Bunlarýn en baþýnda daha güvenli fren sistemi gelir. Yüksek hýzlarda araç kontrolünün güvenle saðlanmasý için süspansiyon sistemi de deðiþtirilebilir. Süspansiyon sistemi deðiþimini jant ve tekerlek boyutlarýnýn yeniden ayarlanmasý ve iz aralýðýnýn deðiþtirilmesi izler.
Aracýn performans sisteminde yapýlan bu deðiþikliklerden sonra araç tasarýmý yeniden gözden geçirilir. Yukarý doðru açýlan kapý sistemibunlardan bir tanesidir. Piyasada satýlan özel kapý menteþeleri kapýlarýn yukarý doðru açýlmasýný saðlar. Bu arabaya heybetli bir görünüm vermesinin yanýnda dikkat çekici bir özellik de sunar. Bu kapý menteþelerini garantili firmalardan alabileceðiniz gibi yetenekli sanayi ustalarýna da yaptýrtabilirsiniz.
Jantlar arabayý gösteren en önemli aksesuardýr. Jant seçimi de en önemli husustur. Aracý kullaným þartlarýnýza (off road, þehir içi, uzun yol) göre doðru bir seçim yapmalýsýnýz. Seçeceðin jantýn hafif olmasý motor performansýný doðrudan hissetmeniz açýsýndan çok önemlidir. Örneðin gösteriþli duran 20 inçlik 10 kilo bir jant yerine 19 inçlik 7 kiloluk bir jant seçmeniz size hem kalkýþlarda daha az sarsýntý yaþatacak hemde yakýt tüketimi fazla arttýrmayacaktýr. Son zamanlarda krom alaþýmlý jantlar sýkça kullanýlmaktadýr. Bu jantlar dikkat çekici bir görev üstlenmektedir. Ancak unutulmamasý gereken birþey vardýr bu jantlarýn bakýmý ve onarýmý daha zor ve masraflýdýr.
Bir diðer önemli aksesuarda da rüzgarlýktýr. Bu rüzgarlýklar genellikle arabanýn arka bagajýnýn üstüne takýlýr. Araç altýndan gelen havanýn yol tutuþunu bozmamasý ve arka tekerleklerin yoldan kopmamasý için yeri geldiðinde hayati önem taþýr. Rally araçlarýna baktýðýnýzda arabanýn arka kýsmýnda kocaman rüzgarlýklar görürsünüz. Bu bahsettiðimiz konunun ciddiyetini ortaya koyar. Ancak her soiler (rüzgarlýk) yol tutuþunu iyileþtirmez. Rüzgarlýðýn rüzgar testlerinden profesyonel kiþiler tarafýndan geçirilmesi gerekir. Bunu yaptýrmanýz zor göründüðünden arabanýzýn yetkili servisinden orijinal rüzgarlýk temin etmeniz lehinize olacaktýr.
Tamponlar ise günümüzdeki arabalarýn olmazsa olmazlarýndandýr. Geçmiþteki araçlarda tampon diye bir kavram yokken, günümüze doðru ufak çarpmalar ve çizilmelerden gövdeyi korumak için ayrý parçalar haline getirilmiþtir. Yeni tampon tasarlatýrken spoilerlerde olduðu gibi bunlarýnda rüzgar testlerinden geçirilmesi gerekir. Ve ayrýca yüksekliðinin de doðru ayarlanmasý gerekir. Bulunduðunuz ilin yol koþullarýna göre bunu tasarlatmalýsýnýz. Aksi taktirde tamponlarýnýzda çizilmeler, çarpmalar ve kýrýlmalarý yerle veya kaldýrýmlarla temas sonucunda görebilirsiniz.
Sýra aracýnýzý kullanmaya geldiðinde çok daha titiz olmalýsýnýz. Bu titizliði yaya saðlýðý için hiç unutmamanýz gerekmektedir. Þehir içinde ve dýþýnda hýz limitleri içinde aracýnýzý kullanýrken, özel test ve sürüþ alanlarýnda gerekli güvenlik tedbirlerinizi aldýktan sonra arabanýzýn limitlerini zorlayabilirsiniz.


Teþekkur:
Beðeni: 


Alýntý

Yer imleri