Zayýflama ilaçlarýna reklam yasaðý



Çin, zayýflama ve göðüs büyütme ilaç ve cihazlarýn televizyon ve radyolardaki reklamlarýna yasak getirdi.


Pekin yönetimi, bazý medikal þirketlerinin tedavi sonuçlarýný abartmalarý, ''sihirli etki'' iddiasýyla halký yanýltmalarý nedeniyle zayýflatma ve göðüs büyütme ilaç ve cihazlarýn televizyon ve radyolardaki reklamlarýna yasak getirdi. Devlet Televizyon Film ve Radyo Yönetimi ile Devlet Ticaret ve Endüstri Yönetimi (SAIC) tarafýndan yayýmlanan yasak, gelecek aydan itibaren uygulamaya konulacak.

SAIC'nýn reklam bölümü baþkan yardýmcýsý Cao Cien, söz konusu problemin çok ciddi olduðunu ve tüketicilerin meþru hak ve çýkarlarýný ihlal ettiðini söyledi. Cao, yanýltýcý reklamlarýn televizyon ve radyolarýn güvenirliðini etkilediðini vurguladý. Çin'deki devlet medyasýnda yer alan habere göre, Pekin Ticaret ve Endüstri Yönetimi (BAIC), 2004 yýlýnda televizyonlarda yapýlan doðrudan satým reklamlarýnda sadece bir þikayet alýrken, bu rakamýn geçen yýl 451'e çýktý. BAIC'a göre þikayetler abartýlý etki ile düþük kaliteli ürünler üzerine yoðunlaþtý.

'MUCÝZE' ÝLAÇ, BASENLERDEKÝ ÝSTENMEYEN KÝLOLARI GÖÐÜSLERE TRANSFER EDÝYORMUÞ!

Tüketici haklarý müfettiþleri, yaptýklarý araþtýrmada bayanlardaki göðüs büyütme tedavisi ile ilgili olarak 'kalçadaki istenmeyen kilolarýn göðüs büyütmeye transfer edilmesi' garantisini veren reklamlarla karþýlaþtýklarýný açýkladý. Çin'deki 17 televizyonda reklamlarla satýþý yapýlan Bolibao adýndaki ''mucize'' tedavi yönteminin de istenen etkiyi saðlamadýðý ve saðlýk problemelere yol açtýðý saptandý. Çin Merkez Televizyonu, yöntemin zararlarýný bir belgeselle halka duyuruyor. Araþtýrma sonuçlarýna göre 'mucize' yöntem jinekolojik problemlere yol açarken, hedeflenen etkiyi de saðlamýyor.

Pekin'de günlük yayýmlanan 'Ýlk' adlý gazetenin haberine göre geçen Çarþamba günü ülkede yayýn yapan 53 televizyon kanalýndan 18'i söz konusu reklamlarý yayýnladý. Çin televizyonlarý dakikasýný ortalama 625 dolara yayýnladýklarý ve 20 ila 30 dakika süren reklamlarý önümüzdeki aydan itibaren ekranlara getiremeyecek.

ÇÝNLÝLER YASAÐA TAM DESTEK VERÝYOR

Söz konusu yayýn yasaðý Çinlilerin büyük çoðunluðu tarafýndan da destekleniyor. Çin Günlüðü gazetesinin söz yaptýrdýðý ankete göre her 10 kiþiden 9'u yasaða destek veriyor. 40 yaþýndaki Dýn Çuanmei adýndaki anne, ''Televizyonlarda bayanlarýn göðüs büyütmesi ile ilgili reklamlarý görünce, özellikle eþim ve 15 yaþýndaki oðlum ile birlikte olduðum sýrada çok utanýyorum. Bazýlarý sanki ***** filmi gibi'' diye konuþtu. Çin'deki en büyük web sitelerinden biri olan Sina.com'a görüþ bildiren binden fazla kiþi de söz konusu yasaða destek verdiklerini bildirdi.

Çin Ýlaç Ticareti Derneði baþkan yardýmcýsý Cu Çanhao ise ilgili devlet organlarýný her türlü ihlallere aðýr ceazalar getirmesi çaðrýsýnda bulundu. Cu, ''Aksi takdirde yasaklarýn sonuçlarýyla ilgili iyimser olmayacaðým.'' dedi.

Çin'de zayýflatma ve göðüs büyütme ilaç ve aletlerin reklamlarý ülkedeki ekonominin geliþmesine paralel olarak artan refah seviyesiyle birlikte son derece ilerlemiþ durumda. Reklam þirketleri bu tür reklamlarda etkileyici olsun diye yabancýlara da yer vermekte. Uzmanlar, göðüs büyütme ve zayýflama için yapýlan tedavilerin sonucunda alýnan istenmeyen sonuçlarýn psikolojik sorunlara yol açtýðýný belirtiyor.